Volgens Rijkswaterstaat worden deze regels veelvuldig overtreden. ‘Regelmatig varen schippers al als de sluisdeuren opengaan, terwijl het licht dan nog op rood of rood/groen staat. In beide gevallen mag een schipper dan nog niet de sluis in- of uitvaren. Bij rood-groen mogen schippers zich startklaar maken.
Ook de neiging om de schroef te laten draaien gedurende het schutten is hardnekkig in de beroepsvaart. ‘Kleine schepen hebben hier veel last van en kunnen dan niet
veilig afmeren of zelfs tegen een schip of sluismuur botsen. Om dit te voorkomen geldt de regel: trossen vast, schroeven uit.’
Bij de Krammersluizen, waar zoet en zout water van elkaar worden gescheiden, is het uitzetten van de schroeven ook om een andere reden van belang: werveling van het water hindert het scheiden van zoet en zout water en vertraagt het schutproces.
De digitale borden staan bij de Kreekrak-, Hansweert- en Volkeraksluizen. Er wordt in eerste instantie waarschuwend opgetreden. Als een schipper niet meewerkt of veelvuldig de regels blijft overtreden, kan Rijkswaterstaat handhavend optreden. (PN)