-
Slopen pijlers Rijnbrug bij Wesel duurt nog te ver in 2017
-
‘Het was een kwestie van "learning bij doing"’
Door Willem de Niet
Dat zegt woordvoerder Wilhelm Kuypers van Strassen Nordrhein Westfalen, het vroegere Strassenbauverwaltungsamt. Daarmee wordt, als alles verder goed gaat, het hele karwei van het slopen en verwijderen van de brug en pijlers in acht jaar tijd afgerond. De bouw duurde destijds drie jaar.
Hoe snel de pijler die momenteel wordt gesloopt is verdwenen, zal helemaal afhangen van hoeveel regen of sneeuw er deze winter valt. Er mag in de damwandkuip gewerkt worden tot een pegelstand van 4,30 meter. Daarboven slaat het water over de rand en is het te gevaarlijk voor de mensen die zich in de kuip bevinden.
Op de vraag waarom de kolos van beton, metselwerk en basalt niet gecontroleerd wordt opgeblazen, zegt projectleider Franz Josef Scheuer: ‘We hebben er bij verschillende bedrijven naar gevraagd, maar geen van de bedrijven wilde ons succesvol springen garanderen. De reden is de damwand die om de pijler is aangebracht en een band van gewapend beton die na de Tweede Wereldoorlog om de pijler heen is gestort ter versterking. Het is ons verder zo uitgelegd dat bij het opblazen er ruimte moet zijn, zodat de constructie door de explosie kan bewegen. De drukgolf moet zich door het materiaal kunnen verplaatsen. Door de hele opgesloten constructie gaat dat niet.’
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?