‘Dankzij goede afstemming met de offshorebedrijven, met de visserij en met de Koninklijke Marine hebben we optimaal gebruik gemaakt van onze havencapaciteit. De komende jaren willen we onze capaciteit nog verder uitbreiden en de haven ontwikkelen als hét knooppunt voor offshore activiteiten in het zuidelijke deel van de Noordzee’, zegt directeur Piet-Hein Kolff van Port of Den Helder.
Banenmotor
Den Helder kent een toenemende economische groei in de offshore-industrie (olie, gas en duurzame energie), defensie-industrie, visserij en maritieme kennisindustrie. Het havenbedrijf faciliteert en stimuleert, zegt Kolff: ‘Afgelopen jaar hebben we een toename gezien van bedrijvigheid en van werkgelegenheid in de offshorebranche. Zo heeft Peterson meer olieplatforms bediend, DHSS meer omzet gedraaid en Seamar een nieuw schip in de vaart genomen. Den Helder ontwikkelt zich echt als banenmotor van de regio.’
De offshore-industrie is de belangrijkste economische factor voor de haven van Den Helder. Het merendeel van de zeeschepen die aanleggen zijn offshore gerelateerd. De regio kent bovendien veel ondersteunende en faciliterende dienstverlening aan deze bedrijfstak. Port of Den Helder heeft de ambitie om de komende jaren verder te groeien door samenwerking en innovatieve ontwikkelingen. ‘Onze missie is glashelder. De haven van Den Helder wordt dé kennis- en servicehub voor de groeiende offshore-industrie in het zuidelijk deel van de Noordzee’, aldus Kolff.
Jaarcijfers
Uit de jaarcijfers blijkt dat behalve een toename van de offshore-activiteiten, ook het aantal bezoekende visserijschepen is gegroeid, van 1.905 in 2013 naar 2.000 in 2014. Bij visafslag Hollands Noorden in Den Helder hebben vorig jaar 705 schepen hun vis gelost. Het aantal portcalls van binnenvaartschepen is in 2014 teruggelopen van 229 naar 110. Met de ontwikkeling van de nieuwe Kooyhaven wil Den Helder aanvullende ondersteuning bieden voor de zeehaven en de binnenvaart. (DvdM)