Lossen voor de drempel

De grote bulkcarriers bestemd voor Amsterdam moeten steevast een deel van hun lading lossen in de Averijhaven op de IJ-palen in Velsen-Noord, vlakbij de Buitenhaven van staalbedrijf Corus, voordat zij het Noordzeekanaal op kunnen. De Velsertunnel onder het kanaal vormt namelijk een drempel.

Lossen voor de drempel

Ocean Commander brengt 168.000 ton kolen naar OBA

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Lossen voor de drempel | Schuttevaer.nl

Lossen voor de drempel

De grote bulkcarriers bestemd voor Amsterdam moeten steevast een deel van hun lading lossen in de Averijhaven op de IJ-palen in Velsen-Noord, vlakbij de Buitenhaven van staalbedrijf Corus, voordat zij het Noordzeekanaal op kunnen. De Velsertunnel onder het kanaal vormt namelijk een drempel.

Lossen voor de drempel
  • Ocean Commander brengt 168.000 ton kolen naar OBA

Door Willem Moojen
De tunnel ligt 16 meter diep, maar voor de veiligheid is de maximale diepgang voor schepen bepaald op 13,70 meter, terwijl de afgeladen bulkcarriers wel 17 meter steken. Het lichteren in de Averijhaven gebeurt met de grootste drijvende overslagkraan van Europa, het Nijlpaard van Overslag Bedrijf Amsterdam (OBA). De kraan heeft een hefcapaciteit van 50 ton, waardoor in een hijs 38 tot 40 kuub gelost kan worden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer