-
Belangrijke investeringen in olie- en chemiecluster
Als de Antwerpse haven deze tendens kan vasthouden, sluit ze dit jaar af met een nieuw overslagrecord, verwacht Havenbedrijf Antwerpen. Het voorbije jaar was met een overslag van 190,8 miljoen ton al een absoluut recordjaar.
Containers en breakbulk
De containertrafiek steeg de eerste negen maanden met 6,0% en kwam uit op 81.127.972 ton. Dit komt overeen met 6.725.777 TEU (+5,0%). Het conventioneel stukgoed laat negatieve cijfers optekenen (-3,2% tot 7.438.174 ton), al valt er ook positief nieuws te melden: de aanvoer van staal zat het voorbije kwartaal fors in de lift, waardoor het rapport van de voorbije negen maanden met een groei van 4,6% tot 4.868.370 ton voorzichtig positief oogt.
De conventionele aanvoer van fruit daalde de afgelopen negen maanden met 15,4% tot 795.044 ton. Dit betekent niet meteen dat Antwerpen in dit segment lading verliest, maar wijst er wel op dat zich een verschuiving voltrekt in de wijze van transport en dat fruit steeds vaker in containers de haven binnenkomt. Het roro-verkeer ging de voorbije negen maanden lichtjes achteruit tot 3.379.423 behandelde ton, een daling van 0,8% ten opzichte van de eerste negen maanden van 2013. Het aantal behandelde auto’s daalde met 5,7% tot 914.051 stuks.
Vloeibaar massagoed
De overslag van vloeibaar massagoed steeg de eerste negen maanden van dit jaar met 3,8% tot 46.163.344 ton. De behandeling van aardoliederivaten nam met een stijging van 4,9% verder toe naar 33.798.790 ton. Ook chemicaliën deden het goed met een stijging van 1,9% naar 8.626.899 ton.
De behandeling van ruwe aardolie slaagde er niet in aansluiting te vinden met het rijtje van groeiers: met een lichte daling van 0,6% sloot het de maand september af met 3.459.736 behandelde ton. Na het recordjaar van 2013, waarin het vloeibaar massagoed met 31,4 procent steeg, versterkt Antwerpen met deze globale groeicijfers haar positie verder.
De Antwerpse haven is een belangrijke investeringsplek voor heel wat bedrijven uit de olie- en chemische cluster. Raffinaderij Total start op haar site in Antwerpen met de bouw van nieuwe installaties, waarmee meer diesel en kerosine zal worden geproduceerd. De 32 modules van deze installatie werden op een werf buiten de fabriek gebouwd en zullen de komende maanden met een uitzonderlijk transport naar de site van Total worden getransporteerd. Aan het transport van deze modules, waarvan sommigen tot 22 meter hoog zijn, is maanden voorbereiding vooraf gegaan, het gaat immers om de grootste en zwaarste transporten ooit op de Antwerpse openbare weg. En begin deze maand startte Exxon Mobil met de bouw van een nieuwe unit op haar site in Antwerpen, een investering van meer dan 1 miljard dollar in de raffinaderij.
Droog massagoed
De behandeling van droog massagoed klokte af op 10.235.255 ton, een daling van 6,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook nu is het voornamelijk de overslag van kolen die verantwoordelijk is voor deze daling. De voorbije negen maanden kende de kolentrafiek een terugval van 39,6% (1.175.659 ton). Ook de aan en afvoer van meststoffen zakte met 9,7% terug tot 2.829.990 ton. Ertsen (+5,5% tot 2.114.237 ton) en zand en grind ( +27,4% tot 991.670 ton) noteerden dan weer opmerkelijk betere cijfers dan tijdens de eerste negen maanden van 2013.
Zeeschepen
Er liepen de voorbije negen maanden 10.526 schepen (-2,3%) aan in Antwerpen. De bruto tonnenmaat van de schepen die Antwerpen aanliepen, steeg met 1,9% tot 251.604.830 BT. De trend van minder, maar grotere en zwaarder beladen schepen naar Antwerpen wordt daarmee bevestigd.
De directe werkgelegenheid steeg in 2013 met 1,0%: de Antwerpse haven is goed voor 61.873 voltijdse arbeidsplaatsen. In 2013 werd een directe toegevoegde waarde van 9,9 miljard euro gerealiseerd, zo blijkt uit de flashraming over 2013 die dinsdagavond door de Nationale Bank van België werd gepresenteerd. Antwerpen gaat daarmee lichtjes (-1,6 ) onder het niveau van 2012. De negatieve groei in de maritieme cluster is te wijten aan een herstructurering binnen een Belgische rederij. Zonder dit gegeven gaat de toegevoegde waarde binnen de maritieme cluster er wel op vooruit (+2,4).
Vooruitzicht
Begin deze maand zette de Federal Maritime Commission in Washington het licht op groen voor 2M, de alliantie tussen Maersk en MSC die begin volgend jaar uit de startblokken schiet en die uitdrukkelijk voor Antwerpen kiest. Op de vaarroute vanuit het Verre Oosten behoudt de Scheldehaven drie aanlopen, maar binnen één aanloop wordt Antwerpen als enige haven in de Benelux zowel met een import als een export call bediend. Op de Trans-Atlantische vaarroute gaat Antwerpen van twee naar drie aanlopen.