De binnenvaartorganisaties willen dat de inwerkingtreding wordt opgeschort totdat er een meer werkbare en rechtervaardige regelgeving komt. In de nieuwe reglementen zijn volgens ASV en Ons Recht een aantal essentiële bepalingen zodanig herzien dat het onmogelijk wordt om nog met een spits over de vijf-meterkanalen te varen. Terwijl de spits van oorsprong juist specifiek is ontworpen voor deze Franse vaarwegen.
Nieuwe bepalingen over maximale scheepsafmetingen, brughoogtes en vaardieptes sluiten volgens ASV-voorzitter Sunniva Fluitsma de huidige vloot op verschillende vaarwegen praktisch uit. ‘Dat houdt in dat deze wetgeving het voortbestaan van goederenvervoer via het Freycinet-kanalenstelsel onmogelijk maakt. Dat betekent, dat het vervoer van al deze goederen over de weg of per spoor moet gaan plaatsvinden. Dat betekent ook dat bedrijven gevestigd langs de vaarweg niet langer gebruik kunnen maken van vervoer over water en dat particuliere ondernemers in de binnenvaart brodeloos worden gemaakt.
‘Wij willen er op wijzen dat deze handelwijze geheel in strijd is met het Witboek Vervoer van de Europese Commissie, dat de wens uitspreekt van verschuiving van vervoer over de weg naar vervoer over water of per spoor. Tevens is het in tegenspraak met de overeenkomst tussen Voies Navigables de France (VNF) en FranceAgriMer om het vervoer van agri-producten tussen 2012 en 2020 vooral via het petit gabarit te verdubbelen.
‘Wij hebben begrepen dat vaarwegbeheerder (VNF) nauw betrokken is geweest bij de totstandkoming van de nieuwe regelgeving. Maar wij hebben ook begrepen dat veel opmerkingen die de Franse schippersorganisatie Chambre Nationale de la Batellerie Artisanale (CNBA) vanuit de binnenvaartsector heeft meegegeven, niet zijn meegenomen in de definitieve versies.’