Potentiële doodsteek spitsenvaart

De nieuwe vaarwegreglementen die 1 september van kracht zijn geworden in Frankrijk lijken funest voor de spitsenvaart. Herziene bepalingen over maximale scheepsafmetingen en vaardieptes sluiten de huidige vloot op verschillende vaarwegen praktisch uit. Er is nog een beroepsmogelijkheid tegen de invoering.

Potentiële doodsteek spitsenvaart

Nieuwe Franse vaarwegreglementen sluiten groot deel vloot uit

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Potentiële doodsteek spitsenvaart | Schuttevaer.nl

Potentiële doodsteek spitsenvaart

De nieuwe vaarwegreglementen die 1 september van kracht zijn geworden in Frankrijk lijken funest voor de spitsenvaart. Herziene bepalingen over maximale scheepsafmetingen en vaardieptes sluiten de huidige vloot op verschillende vaarwegen praktisch uit. Er is nog een beroepsmogelijkheid tegen de invoering.

Potentiële doodsteek spitsenvaart
  • Nieuwe Franse vaarwegreglementen sluiten groot deel vloot uit
  • Merendeel spitsen ineens groter dan toegestaan

Door Annemarie van Oers
Frankrijk heeft zowel een nieuw binnenvaartpolitiereglement (RGP) als een aantal nieuwe vaarwegreglementen (RPP) ingevoerd. In deze ‘Règlements Particuliers de Police’ zijn onder meer de vaarwegkenmerken opgenomen en regels voor specifieke situaties, zoals het passeren van tunnels.
De oude reglementen, die uit 1974 dateerden, waren opgesteld door het ministerie van Transport. De nieuwe zijn (inter-)prefectorale verordeningen, waarin bij gelijksoortige (Freycinet) vaarwegen dikwijls andere maten en marges blijken te worden gehanteerd.
De teksten zijn geredigeerd door vaarwegbeheerder Voies Navigables de France (VNF), die zegt de voornaamste betrokkenen te hebben geraadpleegd. Maar volgens de Franse schippersorganisatie Chambre Nationale de la Batellerie Artisanale (CNBA) zijn veel opmerkingen van de binnenvaartsector niet meegenomen in de definitieve versies. Zo zijn de maximaal toegestane scheepsafmetingen voor sommige spitsenvaarwegen 38,50 x 5,05 meter, terwijl het merendeel van de spitsen langer en/of breder is. Handhaving van deze maten kan dan ook zeer nadelige gevolgen hebben voor de spitsenvaart.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer