Nieuwe Julianasluis al meteen aan de maat

De staandemastroute tussen Rotterdam en Amsterdam heeft een vertragende factor minder. Bij Gouda ligt een nieuwe, snellere en grotere sluis naast de oude Julianasluis uit 1936. De oude schut voortaan de pleziervaart, de nieuwe staat open voor de beroepsvaart – en voor de megajachten van Feadship.

Niuewe Julianasluis al meteen aan de maat

Feadship bouwt direct jacht op maximale kolkbreedte

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Nieuwe Julianasluis al meteen aan de maat | Schuttevaer.nl

Nieuwe Julianasluis al meteen aan de maat

De staandemastroute tussen Rotterdam en Amsterdam heeft een vertragende factor minder. Bij Gouda ligt een nieuwe, snellere en grotere sluis naast de oude Julianasluis uit 1936. De oude schut voortaan de pleziervaart, de nieuwe staat open voor de beroepsvaart – en voor de megajachten van Feadship.

Niuewe Julianasluis al meteen aan de maat
  • Feadship bouwt direct jacht op maximale kolkbreedte
  • ‘Scheiding beroeps- en pleziervaart is grote plus’

Door Dick den Braber
Officieel voer een jacht van Feadship vorige week vrijdag als eerste door de nieuwe Julianasluis. Maar een onoplettende binnenvaartschipper had recent stiekem de echte primeur. ‘De brugwachter was diens schip ineens kwijt’, weet vicevoorzitter Frits de Vries van Koninklijke Schuttevaer-afdeling Rijnstreek. ‘Toen ze het gingen zoeken bleek ze in de nieuwe sluis te liggen. De schipper was door de rode lichten gevaren. Toen hebben ze hem maar in de nieuwe kolk geschut.’
De voorkeursvariant van provincie en gemeente bestond uit de vernieuwing van de bestaande sluis en aanleg van een tweede sluiskolk. ‘De moderne wereld vraagt kortere wachttijden en heeft grotere schepen’, verklaarde burgemeester Schoenmaker van Gouda. Mooiste aan de nieuwe sluis vindt hij dat binnenvaartschepen en kleine pleziervaart voortaan elk via een eigen sluis gaan. In maanden met minder pleziervaart heeft de beroepsvaart beide sluizen ter beschikking.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer