Tweespalt over huisvuilbeleid

De Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) trekt niet langer op met Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN-Schuttevaer) en het Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart (CBRB) tegen het huisvuilbeleid van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De bond is het niet eens met de bereidheid van de andere organisaties akkoord te gaan met betaalde afgifte.

Tweespalt over huisvuilbeleid

BLN en CBRB doen aanbod van 200 euro per jaar

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (10)

  • Bij ieder bed heb je recht op een afgifte punt huisafval. Zie maar dus die wordt dan ook geplaatst. >(zie maar vrachtwagens bouwplaatsen vakantiewoning enz) die worden wel betaald. Niet betalen lijk mij onlogisch. Maar ze kunnen vandaag het huisvuil zo sorteren dat het winst maakt. Die hoge prijs is mij niet duidelijk.

    Geplaatst door: H. A. van Laak op
  • als het dan toch op vrijwillige basis moet,
    laat ze dan losse vuilniszakken op bunkerstations gaan verkopen gewoon 20 zakken met een chipje voor 100 Euro ?

    Geplaatst door: jgj van maren op
  • Amper 6 weken geleden heb ik op de afdelingsvergadering van KSV Schuttevaer in Terneuzen de vraag gesteld, of KSV nog steeds een gezamenlijk beleid voorstaat met de andere belanghebbende organisaties in het huisvuildossier. Tevens heb ik gevraagd of de leden geraadpleegd zullen worden alvorens er wordt voorgesteld of ingegaan zal worden op een betaalstructuur voor afgifte van het huisvuil.

    Op deze beide vragen werd bevestigend geantwoord door mevr. van Toorenburg.

    Dat er nu tweespalt is ontstaan is jammer, maar kan altijd gebeuren. De manier, waarop dit nu gebeurd is, vind ik zeer opzienbarend. Opzienbarend in die zin, dat de leden niet geraadpleegd zijn en dat we als leden toch wel mogen verwachten, dat er naar eer en geweten wordt gehandeld en er geen beloftes worden gedaan, die het nog geen 6 weken volhouden? Ook voor het afdelingsbestuur is het niet echt motiverend dat er zo omgegaan word met toezeggingen die op hun vergadering gedaan worden. Ik reken dit mevr. van Toorenburg niet aan, aangezien zij als functionaris van KSV, naar ik mag verwachten, het beleid uitvoert, wat door het KSV-hoofdbestuur word aangegeven.

    Geplaatst door: Joop Molewijk op
  • We kunnen er natuurlijk ook een paar lappen met afgewerkte olie bij in de zak doen, dan heet het oliehoudend en word die € 7,50 ook eindelijk een keer goed benut.

    Geplaatst door: T.C. van der Plas op
  • BLN-Schuttevaer verloochent eigen leden.

    Dat had een betere kop geweest voor dit kranten artikel.
    Ik wil ook even recht zetten dat de ASV is opgestapt, ik ben tenminste niet eerder weggegaan, noch de twee andere ASV vertegenwoordigers, maar het betreurd dat dit zo gelopen is.

    De schrijver van dit verhaal moet wel de waarheid schrijven!

    Zo we waren niet in Den Haag maar in Rotterdam bij de RWS en niet het bij ministerie, waar mw. Brouwer namens het ministerie zou zitten. Volgens mij was ze meer van hoofd uitvoerend orgaan van RWS, haar mail adres eindigt met rws.nl dat zegt genoeg.

    Door voor te stellen om abonnementen aan te bieden voor € 200, omdat ze dat wel aan de achterban kan verkopen, volgens eigen zeggen, heeft Mevr. Van Toorenburg met deze uitspraak meer kapot gemaakt dan dat ze nu kan overzien.
    In ieder geval is er dus weer geen eenheid in de binnenvaart, die is wederom kapot gemaakt en dat door de voorstellen van de BLN en BLN-Schuttevaer!
    Ik heb Mevr. Van Toorenburg persoonlijk gevraagd of er ooit wel een aan de leden gevraagd is tijdens een ledenvergadering hoe ze hierover denken.
    Dit bevestigde ze met een positief antwoord, wat mij bevreemdde, want we hebben een petitie gehouden waar 1068 mensen hebben getekend!
    Omdat de ASV niet zoveel leden heeft moet er dus ongeveer de helft of meer van hun eigen achterban hebben getekend en hebben hiermee aangegeven dat ze dus achter de stelling van de ASV staan!
    Daarnaast hebben we ook nog eens, toen meer dan 1200 VIB vrouwen, inmiddels al meer dan 1400 die een andere mening zijn toegedaan.
    Volgens mij had ze beter haar achterban kunnen raadplegen, want stel je krijgt een abonnement voor € 200,maar er worden niet genoeg abonnementen verkocht. Wat dan?
    RWS gaf gelijk aan dat de abonnementen maar voor een jaar worden af gesloten, dus kunnen ze met het grote gemak weer veel duurder worden.
    Het gaat trouwens recht in tegen haar eerste woorden waarin ze verklaart dat ALLE organisaties vinden dat de minister eerst maar moet zorgen voor verdragsbrede invoering van punt C van het CDNI verdrag.
    Om de zaak te verbloemen gaan we neuzelen over gescheiden afval, hetgeen wat buiten papier en glas om niet eens bewezen is dat het goedkoper te verwerken is.

    En als klap op de vuurpijl gaat de BLN nog voorstellen om het bij de gasolieheffing op te doen.

    Als reactie van mij op de vraag waar wij het beperkte aantal bakken zouden willen zien staan vroeg ik aan RWS dat ze dat toch zelf wel wisten waar de bakken het volst waren.
    Hierover gaven ze aan dat ze dat niet eens wisten wat de vullingsgraad op de verschillende plekken is.

    Conclusie: Wat Schuttevaer voorstelt is op vrijwillige basis, zolang het nog duurt, want als men niet genoeg abonnementen verkoopt moet toch iemand voor de kosten opdraaien, en BLN verplicht de schipper maar gelijk.
    Beide opties vind ik belachelijk, we varen langs openbaar water en net als iedere Nederlander die zich op de openbare weg begeeft, vind ik dat vuilnisbakken vrij toegankelijk en gratis moeten blijven.
    Dit is nu eenmaal een sociale voorziening !!
    Daarnaast blijkt het Vasteland voor de zoveelste keer weer toe te geven aan de grillen van de overheid en RWS, tegen de wil van hun leden in die ik zelf hierover spreek, en dat zijn gemiddelde leden van groot tot klein schip, net als met de AIS!

    Heren en dames schippers trek hier uw conclusie uit en handel er eens naar!

    Veel vaar plezier, ( van wat er nog over is ).

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • meneer hornstra ik bedoel dit niet om met modder te gooien t gaat om t huis afval en hoofdzakelijk langs de weg om een voorbeeld te noemen en wat u schrijft over uw afval geloof ik graag das van betalende klanten en dus “bedrijfsafval” waar wij ook voor betalen ! Het is mij erom te doen dat ik thuis al afvalheffing betaal via de gemeente waar ik woon en dat zakje wel meeneem en dus niet twee x wil betalen!

    Geplaatst door: S.K.J. Daalder op
  • Dan moet u mij toch eens vertellen wat er in die zakken zit die door drie man vorig seizoen in een menselijke ketting op de oranjesluis in de container werd gegooid!

    Geplaatst door: S.K.J. Daalder op
  • Meneer Daalder, Cruise schepen hebben hier helemaal niets mee te doen. Wij mogen de vuilnis niet eens in een normale container op de sluis of waar dan ook gooien. Overal waar wij liggen, moeten wij de afgifte (containers laten plaatsen of op laten halen)zelf regelen, en daar wordt grof voor betaald, zowel in NL als de rest van Europa. Ik denk dat vele rederijen van de cruise schepen graag een abonement van een paar 100 euro zouden betalen als het dan verder gratis zou zijn. Met vriendelijke groet

    Geplaatst door: H Hornstra op
  • Wij betalen thuis ook afvalheffing bij de gemeente en ik vind dit een bespottelijke regel dan moet t ook zo zijn dat je met de auto of vrachtwagen een pas moet nemen ! De gemiddelde vrachtwagen anno 2014 heeft ook een complete huishouding aan boord in mijn ogen een vorm van valse concurrentie ! Ze kunnen je volgens mij nooit verplichten een afval abonnement te nemen als je in je woonplaats ook betaald voor dezelfde rechten ! Cruise schepen daargelaten die gooien in een keer twee containers vol

    Geplaatst door: S.K.J. Daalder op
  • Diefstal is wel een mooi woord voor dit verhaal, Als je een abonnement mag nemen dan word er weer een hoop overboord gegooit. Als je een abonnement moet nemen dan word het een dure hobby want je mag in elke stad en dorp je lege melkpakken, lege flessen, oude kleding, oud papier GRATIS weggooien gft afval is ook vast plek voor (vissen en vogels houden ook van oud brood. Dus wat er overblijft daar mogen we dan dit voor betalen, terwijl ik thuis ook nog gemeentelasten betaal en daar al mijn vuilnis voor mag weggooien. Is het dan niet redelijker om een vuilnisboot (Bek en Verburg) te laten varen en daar containers op te zetten waar alles gesorteerd in kan en dat je voor rest vuil ter plaatsen betaald. Kunnen we dat ook gelijk met olie en water doen bij de bilgeboot olie gratis en voor oliehoudend materiaal betalen. Kunnen we gelijk een paar dure stichtingen ook opheffen en die € 7,50 ook weer terug halen.

    Geplaatst door: T.C. van der Plas op

Reageer

Tweespalt over huisvuilbeleid | Schuttevaer.nl

Tweespalt over huisvuilbeleid

De Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) trekt niet langer op met Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN-Schuttevaer) en het Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart (CBRB) tegen het huisvuilbeleid van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De bond is het niet eens met de bereidheid van de andere organisaties akkoord te gaan met betaalde afgifte.

Tweespalt over huisvuilbeleid
  • BLN en CBRB doen aanbod van 200 euro per jaar
  • ASV: Dit is in strijd met het verdrag

Door Patrick Naaraat
De ASV stapte op na het overleg dat de gezamenlijke binnenvaart vorige week dinsdag had met het ministerie en Rijkswaterstaat in Den Haag. In een gezamenlijke brief hadden de organisaties het ministerie vooraf opgeroepen af te zien van een exclusieve Nederlandse betaalregeling en zo’n heffing alleen op Europees niveau in te voeren. Er werd hierbij verwezen naar het CDNI-verdrag dat juist beoogt te voorkomen dat allerlei nationale regelingen worden opgetuigd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (10)

  • Bij ieder bed heb je recht op een afgifte punt huisafval. Zie maar dus die wordt dan ook geplaatst. >(zie maar vrachtwagens bouwplaatsen vakantiewoning enz) die worden wel betaald. Niet betalen lijk mij onlogisch. Maar ze kunnen vandaag het huisvuil zo sorteren dat het winst maakt. Die hoge prijs is mij niet duidelijk.

    Geplaatst door: H. A. van Laak op
  • als het dan toch op vrijwillige basis moet,
    laat ze dan losse vuilniszakken op bunkerstations gaan verkopen gewoon 20 zakken met een chipje voor 100 Euro ?

    Geplaatst door: jgj van maren op
  • Amper 6 weken geleden heb ik op de afdelingsvergadering van KSV Schuttevaer in Terneuzen de vraag gesteld, of KSV nog steeds een gezamenlijk beleid voorstaat met de andere belanghebbende organisaties in het huisvuildossier. Tevens heb ik gevraagd of de leden geraadpleegd zullen worden alvorens er wordt voorgesteld of ingegaan zal worden op een betaalstructuur voor afgifte van het huisvuil.

    Op deze beide vragen werd bevestigend geantwoord door mevr. van Toorenburg.

    Dat er nu tweespalt is ontstaan is jammer, maar kan altijd gebeuren. De manier, waarop dit nu gebeurd is, vind ik zeer opzienbarend. Opzienbarend in die zin, dat de leden niet geraadpleegd zijn en dat we als leden toch wel mogen verwachten, dat er naar eer en geweten wordt gehandeld en er geen beloftes worden gedaan, die het nog geen 6 weken volhouden? Ook voor het afdelingsbestuur is het niet echt motiverend dat er zo omgegaan word met toezeggingen die op hun vergadering gedaan worden. Ik reken dit mevr. van Toorenburg niet aan, aangezien zij als functionaris van KSV, naar ik mag verwachten, het beleid uitvoert, wat door het KSV-hoofdbestuur word aangegeven.

    Geplaatst door: Joop Molewijk op
  • We kunnen er natuurlijk ook een paar lappen met afgewerkte olie bij in de zak doen, dan heet het oliehoudend en word die € 7,50 ook eindelijk een keer goed benut.

    Geplaatst door: T.C. van der Plas op
  • BLN-Schuttevaer verloochent eigen leden.

    Dat had een betere kop geweest voor dit kranten artikel.
    Ik wil ook even recht zetten dat de ASV is opgestapt, ik ben tenminste niet eerder weggegaan, noch de twee andere ASV vertegenwoordigers, maar het betreurd dat dit zo gelopen is.

    De schrijver van dit verhaal moet wel de waarheid schrijven!

    Zo we waren niet in Den Haag maar in Rotterdam bij de RWS en niet het bij ministerie, waar mw. Brouwer namens het ministerie zou zitten. Volgens mij was ze meer van hoofd uitvoerend orgaan van RWS, haar mail adres eindigt met rws.nl dat zegt genoeg.

    Door voor te stellen om abonnementen aan te bieden voor € 200, omdat ze dat wel aan de achterban kan verkopen, volgens eigen zeggen, heeft Mevr. Van Toorenburg met deze uitspraak meer kapot gemaakt dan dat ze nu kan overzien.
    In ieder geval is er dus weer geen eenheid in de binnenvaart, die is wederom kapot gemaakt en dat door de voorstellen van de BLN en BLN-Schuttevaer!
    Ik heb Mevr. Van Toorenburg persoonlijk gevraagd of er ooit wel een aan de leden gevraagd is tijdens een ledenvergadering hoe ze hierover denken.
    Dit bevestigde ze met een positief antwoord, wat mij bevreemdde, want we hebben een petitie gehouden waar 1068 mensen hebben getekend!
    Omdat de ASV niet zoveel leden heeft moet er dus ongeveer de helft of meer van hun eigen achterban hebben getekend en hebben hiermee aangegeven dat ze dus achter de stelling van de ASV staan!
    Daarnaast hebben we ook nog eens, toen meer dan 1200 VIB vrouwen, inmiddels al meer dan 1400 die een andere mening zijn toegedaan.
    Volgens mij had ze beter haar achterban kunnen raadplegen, want stel je krijgt een abonnement voor € 200,maar er worden niet genoeg abonnementen verkocht. Wat dan?
    RWS gaf gelijk aan dat de abonnementen maar voor een jaar worden af gesloten, dus kunnen ze met het grote gemak weer veel duurder worden.
    Het gaat trouwens recht in tegen haar eerste woorden waarin ze verklaart dat ALLE organisaties vinden dat de minister eerst maar moet zorgen voor verdragsbrede invoering van punt C van het CDNI verdrag.
    Om de zaak te verbloemen gaan we neuzelen over gescheiden afval, hetgeen wat buiten papier en glas om niet eens bewezen is dat het goedkoper te verwerken is.

    En als klap op de vuurpijl gaat de BLN nog voorstellen om het bij de gasolieheffing op te doen.

    Als reactie van mij op de vraag waar wij het beperkte aantal bakken zouden willen zien staan vroeg ik aan RWS dat ze dat toch zelf wel wisten waar de bakken het volst waren.
    Hierover gaven ze aan dat ze dat niet eens wisten wat de vullingsgraad op de verschillende plekken is.

    Conclusie: Wat Schuttevaer voorstelt is op vrijwillige basis, zolang het nog duurt, want als men niet genoeg abonnementen verkoopt moet toch iemand voor de kosten opdraaien, en BLN verplicht de schipper maar gelijk.
    Beide opties vind ik belachelijk, we varen langs openbaar water en net als iedere Nederlander die zich op de openbare weg begeeft, vind ik dat vuilnisbakken vrij toegankelijk en gratis moeten blijven.
    Dit is nu eenmaal een sociale voorziening !!
    Daarnaast blijkt het Vasteland voor de zoveelste keer weer toe te geven aan de grillen van de overheid en RWS, tegen de wil van hun leden in die ik zelf hierover spreek, en dat zijn gemiddelde leden van groot tot klein schip, net als met de AIS!

    Heren en dames schippers trek hier uw conclusie uit en handel er eens naar!

    Veel vaar plezier, ( van wat er nog over is ).

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • meneer hornstra ik bedoel dit niet om met modder te gooien t gaat om t huis afval en hoofdzakelijk langs de weg om een voorbeeld te noemen en wat u schrijft over uw afval geloof ik graag das van betalende klanten en dus “bedrijfsafval” waar wij ook voor betalen ! Het is mij erom te doen dat ik thuis al afvalheffing betaal via de gemeente waar ik woon en dat zakje wel meeneem en dus niet twee x wil betalen!

    Geplaatst door: S.K.J. Daalder op
  • Dan moet u mij toch eens vertellen wat er in die zakken zit die door drie man vorig seizoen in een menselijke ketting op de oranjesluis in de container werd gegooid!

    Geplaatst door: S.K.J. Daalder op
  • Meneer Daalder, Cruise schepen hebben hier helemaal niets mee te doen. Wij mogen de vuilnis niet eens in een normale container op de sluis of waar dan ook gooien. Overal waar wij liggen, moeten wij de afgifte (containers laten plaatsen of op laten halen)zelf regelen, en daar wordt grof voor betaald, zowel in NL als de rest van Europa. Ik denk dat vele rederijen van de cruise schepen graag een abonement van een paar 100 euro zouden betalen als het dan verder gratis zou zijn. Met vriendelijke groet

    Geplaatst door: H Hornstra op
  • Wij betalen thuis ook afvalheffing bij de gemeente en ik vind dit een bespottelijke regel dan moet t ook zo zijn dat je met de auto of vrachtwagen een pas moet nemen ! De gemiddelde vrachtwagen anno 2014 heeft ook een complete huishouding aan boord in mijn ogen een vorm van valse concurrentie ! Ze kunnen je volgens mij nooit verplichten een afval abonnement te nemen als je in je woonplaats ook betaald voor dezelfde rechten ! Cruise schepen daargelaten die gooien in een keer twee containers vol

    Geplaatst door: S.K.J. Daalder op
  • Diefstal is wel een mooi woord voor dit verhaal, Als je een abonnement mag nemen dan word er weer een hoop overboord gegooit. Als je een abonnement moet nemen dan word het een dure hobby want je mag in elke stad en dorp je lege melkpakken, lege flessen, oude kleding, oud papier GRATIS weggooien gft afval is ook vast plek voor (vissen en vogels houden ook van oud brood. Dus wat er overblijft daar mogen we dan dit voor betalen, terwijl ik thuis ook nog gemeentelasten betaal en daar al mijn vuilnis voor mag weggooien. Is het dan niet redelijker om een vuilnisboot (Bek en Verburg) te laten varen en daar containers op te zetten waar alles gesorteerd in kan en dat je voor rest vuil ter plaatsen betaald. Kunnen we dat ook gelijk met olie en water doen bij de bilgeboot olie gratis en voor oliehoudend materiaal betalen. Kunnen we gelijk een paar dure stichtingen ook opheffen en die € 7,50 ook weer terug halen.

    Geplaatst door: T.C. van der Plas op

Reageer