Sleepbootoorlog dreigt

Er lijkt weer een nieuwe sleepbootoorlog te ontstaan als Maersk-dochter Svitzer binnenkort ook in Bremerhaven havensleepdiensten gaat verlenen. Eerder had Kotug uit Rotterdam hier al een voet tussen de deur gekregen na een hevige concurrentiestrijd met URAG en Bugsier. Deze twee Duitse sleepdiensten lijken nu samen met Svitzer op hun beurt Kotug te willen aanpakken.

Svitzer is, verdeeld over vijf landen, in 30 West-Europese havens met meer dan 120 slepers en een aantal supportvaartuigen actief. Dit betreft zeehavens in onder andere Engeland, Denemarken, Nederland, Portugal en Duitsland. Eerder dit jaar ging deze rederij ook al in Lübeck in Duitsland en Sines en Portimao in Portugal aan de slag. Zo’n 70 van de 120 slepers opereren in Britse havens, waaronder die aan de Thames. Juist in dit werkgebied is eind oktober ook Kotug van start gegaan met de rotortugs RT Leader en RT Champion. De sleepdienst uit Rotterdam heeft hiervoor contracten gesloten met diverse reders die frequent de terminals langs deze rivier aandoen. Een en ander heeft nu al een drukkend effect op de sleeptarieven, waarmee de grote reders hun voordeel lijken te kunnen doen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Sleepbootoorlog dreigt | Schuttevaer.nl

Sleepbootoorlog dreigt

Er lijkt weer een nieuwe sleepbootoorlog te ontstaan als Maersk-dochter Svitzer binnenkort ook in Bremerhaven havensleepdiensten gaat verlenen. Eerder had Kotug uit Rotterdam hier al een voet tussen de deur gekregen na een hevige concurrentiestrijd met URAG en Bugsier. Deze twee Duitse sleepdiensten lijken nu samen met Svitzer op hun beurt Kotug te willen aanpakken.

Svitzer is, verdeeld over vijf landen, in 30 West-Europese havens met meer dan 120 slepers en een aantal supportvaartuigen actief. Dit betreft zeehavens in onder andere Engeland, Denemarken, Nederland, Portugal en Duitsland. Eerder dit jaar ging deze rederij ook al in Lübeck in Duitsland en Sines en Portimao in Portugal aan de slag. Zo’n 70 van de 120 slepers opereren in Britse havens, waaronder die aan de Thames. Juist in dit werkgebied is eind oktober ook Kotug van start gegaan met de rotortugs RT Leader en RT Champion. De sleepdienst uit Rotterdam heeft hiervoor contracten gesloten met diverse reders die frequent de terminals langs deze rivier aandoen. Een en ander heeft nu al een drukkend effect op de sleeptarieven, waarmee de grote reders hun voordeel lijken te kunnen doen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer