Nachtsluitingen vaarwegen van de baan

Onderhandelingen tussen Rijkswaterstaat, het Centraal Overleg Vaarwegen (Schuttevaer, EVO en Waterbouwers) en een aantal Provincies (het afgelopen halfjaar) hebben minister Schultz van Haegen doen afzien van nachtsluitingen van (kleinere) vaarwegen.

Nachtsluiting van de baan
  • Voorlopige uitkomsten versoberingen bedieningstijden vaarwegen
  • Nachtsluitingen kleine vaarwegen van de baan, wel meer pendeldiensten tussen sluizen

Aanvankelijk presenteerde Schultz een half jaar geleden plannen om vanwege bezuinigingen te komen tot de nachtsluiting van sluiscomplexen. Het COV en Koninklijke Schuttevaer zijn blij dat het zover niet is gekomen. Het COV heeft hierover tweemaal met de minister gesproken.

Ook andere beperkingen voor de scheepvaart heeft het COV in de onderhandelingen kunnen voorkomen. ‘Zo werd er aanvankelijk gerekend met een beperking van het bedienend personeel, waardoor er ook overdag vertragingen zouden kunnen ontstaan. Ook hier konden wij niet mee instemmen. Ook inperking van de bediening van grotere complexen, zoals Volkerak en Oranjesluizen is kort in beeld geweest, maar door ons verworpen’, zegt het COV in een reactie op het besluit van de minister.

Pendelbediening

Het COV is wel bereid om een experiment te doen met pendelbediening tussen sluiscomplexen ’s nachts (22.00 uur tot 06.00 uur). Vanaf volgend jaar zal op de Maasroute (Weurt-Sambeek en Grave-Lith) sprake zijn van sluiswachters die als pendeldienst tussen de sluizen met de schepen mee reizen. Ook op de Twentekanalen (Delden-Hengelo), mogelijk de Spooldersluis en de vaarweg naar Meppel komen dergelijke pendeldiensten, maar ook overdag.

In ruil hiervoor komt er voor Delden dan wel een 24 uurs bediening. Schippers moeten zich dan voormelden, zodat Rijkswaterstaat de personele bezetting kan afstemmen op de vraag. Het scheepsaanbod voor de nacht is regelmatig zo laag dat het niet nodig is de gehele nacht alle sluiscomplexen volledig te hebben bemand.

Het COV heeft wel een voorbehoud gemaakt voor het geval de wachttijden (’s nachts) te zeer oplopen. De minister en RWS hebben toegezegd dan opnieuw met de sector om tafel te gaan om tot bijstellen te komen.

De provincies hebben aangedrongen op een volledige 24 uurs bediening van de belangrijkste vaarverbindingen. Deze wordt door het COV gedeeld, mits deze niet zal leiden tot beperkingen elders.

De onderhandelingen zijn niet nog niet geheel afgerond, maar aan de hand van een tussenstand kan volgens het COV in ieder geval nu het volgende worden geconcludeerd:

  • nergens worden bedieningstijden voor de beroepsvaart ingekrompen,
  • het gewijzigd bedieningsregime zal overdag in principe niet tot vertragingen gaan leiden,
  • op sommige trajecten worden pendeldiensten ingeschakeld tussen sluizen,
  • de vertragingen door pendeldiensten mogen niet te hoog oplopen,
  • RWS zal opnieuw gaan kijken aar afstandsbediening in plaats van pendeldiensten.

Pendeldiensten

In de afrondende besprekingen staat de vraag centraal centraal hoe de pendeldiensten ingericht gaan worden en hoe de vertragingen zoveel kunnen worden beperkt. Voor de route Grave-Lith, Brabantse kanalen, Spooldersluis en de vaarweg naar Meppel is het COV nog niet tot overeenstemming gekomen. Het COV blijft voorts van mening dat bij tijdelijke drukte door stremmingen of bijvoorbeeld laag water zonder pendeldiensten normaal moet worden bediend. Het COV vraagt hiervoor een speciale pot te reserveren.

‘Wij vertrouwen erop dat de nadelige effecten voor de scheepvaart beperkt en beheersbaar blijven. Volgend jaar worden proeven genomen met de nieuwe bediening.’ De Tweede Kamer spreekt op dit moment met de minister over de kwestie.

Nachtsluitingen vaarwegen van de baan | Schuttevaer.nl

Nachtsluitingen vaarwegen van de baan

Onderhandelingen tussen Rijkswaterstaat, het Centraal Overleg Vaarwegen (Schuttevaer, EVO en Waterbouwers) en een aantal Provincies (het afgelopen halfjaar) hebben minister Schultz van Haegen doen afzien van nachtsluitingen van (kleinere) vaarwegen.

Nachtsluiting van de baan
  • Voorlopige uitkomsten versoberingen bedieningstijden vaarwegen
  • Nachtsluitingen kleine vaarwegen van de baan, wel meer pendeldiensten tussen sluizen

Aanvankelijk presenteerde Schultz een half jaar geleden plannen om vanwege bezuinigingen te komen tot de nachtsluiting van sluiscomplexen. Het COV en Koninklijke Schuttevaer zijn blij dat het zover niet is gekomen. Het COV heeft hierover tweemaal met de minister gesproken.

Ook andere beperkingen voor de scheepvaart heeft het COV in de onderhandelingen kunnen voorkomen. ‘Zo werd er aanvankelijk gerekend met een beperking van het bedienend personeel, waardoor er ook overdag vertragingen zouden kunnen ontstaan. Ook hier konden wij niet mee instemmen. Ook inperking van de bediening van grotere complexen, zoals Volkerak en Oranjesluizen is kort in beeld geweest, maar door ons verworpen’, zegt het COV in een reactie op het besluit van de minister.

Pendelbediening

Het COV is wel bereid om een experiment te doen met pendelbediening tussen sluiscomplexen ’s nachts (22.00 uur tot 06.00 uur). Vanaf volgend jaar zal op de Maasroute (Weurt-Sambeek en Grave-Lith) sprake zijn van sluiswachters die als pendeldienst tussen de sluizen met de schepen mee reizen. Ook op de Twentekanalen (Delden-Hengelo), mogelijk de Spooldersluis en de vaarweg naar Meppel komen dergelijke pendeldiensten, maar ook overdag.

In ruil hiervoor komt er voor Delden dan wel een 24 uurs bediening. Schippers moeten zich dan voormelden, zodat Rijkswaterstaat de personele bezetting kan afstemmen op de vraag. Het scheepsaanbod voor de nacht is regelmatig zo laag dat het niet nodig is de gehele nacht alle sluiscomplexen volledig te hebben bemand.

Het COV heeft wel een voorbehoud gemaakt voor het geval de wachttijden (’s nachts) te zeer oplopen. De minister en RWS hebben toegezegd dan opnieuw met de sector om tafel te gaan om tot bijstellen te komen.

De provincies hebben aangedrongen op een volledige 24 uurs bediening van de belangrijkste vaarverbindingen. Deze wordt door het COV gedeeld, mits deze niet zal leiden tot beperkingen elders.

De onderhandelingen zijn niet nog niet geheel afgerond, maar aan de hand van een tussenstand kan volgens het COV in ieder geval nu het volgende worden geconcludeerd:

  • nergens worden bedieningstijden voor de beroepsvaart ingekrompen,
  • het gewijzigd bedieningsregime zal overdag in principe niet tot vertragingen gaan leiden,
  • op sommige trajecten worden pendeldiensten ingeschakeld tussen sluizen,
  • de vertragingen door pendeldiensten mogen niet te hoog oplopen,
  • RWS zal opnieuw gaan kijken aar afstandsbediening in plaats van pendeldiensten.

Pendeldiensten

In de afrondende besprekingen staat de vraag centraal centraal hoe de pendeldiensten ingericht gaan worden en hoe de vertragingen zoveel kunnen worden beperkt. Voor de route Grave-Lith, Brabantse kanalen, Spooldersluis en de vaarweg naar Meppel is het COV nog niet tot overeenstemming gekomen. Het COV blijft voorts van mening dat bij tijdelijke drukte door stremmingen of bijvoorbeeld laag water zonder pendeldiensten normaal moet worden bediend. Het COV vraagt hiervoor een speciale pot te reserveren.

‘Wij vertrouwen erop dat de nadelige effecten voor de scheepvaart beperkt en beheersbaar blijven. Volgend jaar worden proeven genomen met de nieuwe bediening.’ De Tweede Kamer spreekt op dit moment met de minister over de kwestie.