Sluis III bij Tilburg krijgt grootste composiet sluisdeuren ter wereld

Het project verbreding Wilhelminakanaal in Tilburg heeft een primeur: Rijkswaterstaat voorziet de nieuwe sluis III medio 2015 van de grootste composiet sluisdeuren van de wereld. De grootste deuren meten 6,2 x 12,5 meter en de kleinere variant 6,2 x 5 meter.

Sluis III bij Tilburg krijgt grootste composiet sluisdeuren ter wereld
  • Rijkswaterstaat, Noord-Brabant, Heijmans-Boskalis en FiberCore Europe slaan ‘innovatieve handen’ ineen

Rijkswaterstaat stimuleert het gebruik van vezelversterkte kunststoffen, omdat dit materiaal sterk, duurzaam, licht, makkelijk te plaatsen en onderhoudsarm is. Het toepassen van composiet sluisdeuren is een gezamenlijk initiatief van provincie Noord-Brabant, bouwcombinatie Heijmans-Boskalis en Rijkswaterstaat. Met deze vernieuwende toepassing werken de partijen gezamenlijk aan een duurzamer en beter bereikbaar Brabant over water.

Duurzame samenwerking

Provincie Noord-Brabant en Rijkswaterstaat werken nauw samen op zoek naar duurzame en innovatieve oplossingen. De verbreding van het Wilhelminakanaal is het derde project in Nederland dat composiet sluisdeuren krijgt. De toepassing bij de sluis bij Tilburg is door de afmetingen van de sluisdeuren uniek voor Nederland en voor de gehele wereld. Brabants gedeputeerde Ruud van Heugten: ‘De provincie Noord-Brabant profileert zich als Europe’s heart of smart solutions. Sluisdeuren van composiet zijn zo’n smart solution van een alternatieve, duurzame en innovatieve toepassing die wij graag stimuleren door ook financieel bij te dragen.’

Werkzaamheden sluis III

De werkzaamheden aan sluis III starten begin 2014. De plaatsing van de vier composiet sluisdeuren vindt medio 2015 plaats. Een extra noviteit in sluis III is de realisatie van een vijzelturbine, waarmee elektriciteit voor zo’n 250 huishoudens wordt opgewekt door waterkracht. Marcel Simons, Projectmanager Rijkswaterstaat: ‘Met deze duurzame innovaties laat Rijkswaterstaat zien dat bereikbaarheid en duurzaamheid heel goed samengaan.’

In de bouwcombinatie neemt Heijmans de bouw van de nieuwe sluis voor haar rekening. Boskalis voert de verbreding van het kanaal uit. De composiet sluisdeuren zijn ontwikkeld in samenwerking met het Nederlandse bedrijf FiberCore Europe. In het 3e kwartaal van 2014 gaan de deuren in productie.

Project verbreding Wilhelminakanaal

Het Wilhelminakanaal bij Tilburg wordt breder en dieper gemaakt. Ook worden de huidige sluizen II en III vervangen door één nieuwe sluis, worden nieuwe damwanden aangebracht en natuurvriendelijke oevers aangelegd. Verder komt er een zwaaikom waar klasse IV-schepen kunnen keren. Rijkswaterstaat werkt zo samen met gemeente Tilburg en provincie Noord-Brabant aan een beter bevaarbaar Wilhelminakanaal. Een breder en dieper kanaal leidt tot een duurzamer en beter bereikbaar Brabant over water. Na de verbreding kunnen grotere schepen (klasse IV-schepen) door het Wilhelminakanaal in Tilburg varen. Dit betekent minder vrachtverkeer op de weg, minder files en minder uitstoot van CO2 en fijnstof. De verruiming van het kanaal schept ook kansen voor de Brabantse economie. Veel bedrijven maken voor de aan- en afvoer van goederen steeds vaker gebruik van de Brabantse kanalen. In 2016 is het Wilhelminakanaal klaar voor klasse IV-schepen.

Sluis III bij Tilburg krijgt grootste composiet sluisdeuren ter wereld | Schuttevaer.nl

Sluis III bij Tilburg krijgt grootste composiet sluisdeuren ter wereld

Het project verbreding Wilhelminakanaal in Tilburg heeft een primeur: Rijkswaterstaat voorziet de nieuwe sluis III medio 2015 van de grootste composiet sluisdeuren van de wereld. De grootste deuren meten 6,2 x 12,5 meter en de kleinere variant 6,2 x 5 meter.

Sluis III bij Tilburg krijgt grootste composiet sluisdeuren ter wereld
  • Rijkswaterstaat, Noord-Brabant, Heijmans-Boskalis en FiberCore Europe slaan ‘innovatieve handen’ ineen

Rijkswaterstaat stimuleert het gebruik van vezelversterkte kunststoffen, omdat dit materiaal sterk, duurzaam, licht, makkelijk te plaatsen en onderhoudsarm is. Het toepassen van composiet sluisdeuren is een gezamenlijk initiatief van provincie Noord-Brabant, bouwcombinatie Heijmans-Boskalis en Rijkswaterstaat. Met deze vernieuwende toepassing werken de partijen gezamenlijk aan een duurzamer en beter bereikbaar Brabant over water.

Duurzame samenwerking

Provincie Noord-Brabant en Rijkswaterstaat werken nauw samen op zoek naar duurzame en innovatieve oplossingen. De verbreding van het Wilhelminakanaal is het derde project in Nederland dat composiet sluisdeuren krijgt. De toepassing bij de sluis bij Tilburg is door de afmetingen van de sluisdeuren uniek voor Nederland en voor de gehele wereld. Brabants gedeputeerde Ruud van Heugten: ‘De provincie Noord-Brabant profileert zich als Europe’s heart of smart solutions. Sluisdeuren van composiet zijn zo’n smart solution van een alternatieve, duurzame en innovatieve toepassing die wij graag stimuleren door ook financieel bij te dragen.’

Werkzaamheden sluis III

De werkzaamheden aan sluis III starten begin 2014. De plaatsing van de vier composiet sluisdeuren vindt medio 2015 plaats. Een extra noviteit in sluis III is de realisatie van een vijzelturbine, waarmee elektriciteit voor zo’n 250 huishoudens wordt opgewekt door waterkracht. Marcel Simons, Projectmanager Rijkswaterstaat: ‘Met deze duurzame innovaties laat Rijkswaterstaat zien dat bereikbaarheid en duurzaamheid heel goed samengaan.’

In de bouwcombinatie neemt Heijmans de bouw van de nieuwe sluis voor haar rekening. Boskalis voert de verbreding van het kanaal uit. De composiet sluisdeuren zijn ontwikkeld in samenwerking met het Nederlandse bedrijf FiberCore Europe. In het 3e kwartaal van 2014 gaan de deuren in productie.

Project verbreding Wilhelminakanaal

Het Wilhelminakanaal bij Tilburg wordt breder en dieper gemaakt. Ook worden de huidige sluizen II en III vervangen door één nieuwe sluis, worden nieuwe damwanden aangebracht en natuurvriendelijke oevers aangelegd. Verder komt er een zwaaikom waar klasse IV-schepen kunnen keren. Rijkswaterstaat werkt zo samen met gemeente Tilburg en provincie Noord-Brabant aan een beter bevaarbaar Wilhelminakanaal. Een breder en dieper kanaal leidt tot een duurzamer en beter bereikbaar Brabant over water. Na de verbreding kunnen grotere schepen (klasse IV-schepen) door het Wilhelminakanaal in Tilburg varen. Dit betekent minder vrachtverkeer op de weg, minder files en minder uitstoot van CO2 en fijnstof. De verruiming van het kanaal schept ook kansen voor de Brabantse economie. Veel bedrijven maken voor de aan- en afvoer van goederen steeds vaker gebruik van de Brabantse kanalen. In 2016 is het Wilhelminakanaal klaar voor klasse IV-schepen.