-
TLN, FENEX en AZV dringen aan op snel akkoord
-
Antwerpen haalt met Mary Maersk grootste containerschip binnen
FNV Havens en CNV Vakmensen hadden de terminaldirectie een ultimatum gesteld dat maandagmorgen afliep. Een woordvoerder van APM Terminals Maasvlakte II zei maandag dat er aanknopingspunten gevonden zijn voor verder overleg, dat woensdag plaatsvindt.
Al vanaf april wordt er onderhandeld over arbeidsvoorwaarden, die volgens de bonden gelijkwaardig moeten zijn aan die bij APM Terminals Rotterdam. Een bod van de directie werd 14 oktober door de vakbondsleden verworpen, wat leidde tot werkonderbrekingen en langzaamaan acties.
TLN, FENEX en AZV doen een dringend beroep op alle partijen om woensdag tot een akkoord te komen. ‘Het logistiek bedrijfsleven lijdt als gevolg van de wilde stakingen economische en reputatieschade die ook op de lange termijn nadelige gevolgen heeft voor de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven’, zegt woordvoerder Floris Liebrand.
Economische schade
De acties op de terminal zijn een flinke schadepost voor het logistiek bedrijfsleven. Containers staan vast, er treden vertragingen op, planningen moeten opnieuw worden gemaakt en klanten moeten worden geïnformeerd. Daarnaast zijn de afgelopen dagen al 15 containerschepen uitgeweken naar onder andere de haven van Antwerpen. Zo besloot de Deense rederij Maersk Line vrijdag de Emma Maersk (15.550 teu) naar Antwerpen om te leiden vanwege het arbeidsconflict bij APM Terminals in Rotterdam.
‘Voor een expediteur die circa 20 tot 25 containers per week afhandelt, lopen de kosten als gevolg van deze acties al gauw op tot een kleine 10.000 euro per week. Voor een containervervoerder ligt deze schade nog hoger omdat het vervoer van en naar Antwerpen nu door een andere vervoerder wordt gedaan. Hierdoor verliezen de leden van TLN en AZV kostbare opdrachten.’
Reputatieschade
Naast de extra kosten voor wegvervoerders en expediteurs, leiden de wilde acties ook tot reputatieschade voor de haven van Rotterdam. Liebrand: ‘In een tijd dat de concurrentie van omringende havens toeneemt, kunnen wij het ons in Nederland niet permitteren om belangrijke klanten van de haven van Rotterdam te verliezen door dit soort conflicten.’ TLN, FENEX en AZV wijzen daarmee ook op het arbeidsconflict bij de ECT Terminal, eerder dit jaar.
Los van de arbeidsconflicten heeft de P3-alliantie (Maersk, MSC en CMA CGM, samen goed voor 40% van de markt) vorige week aangekondigd dat in hun nieuwe vaarschema vanaf april 2014 de haven van Rotterdam nog maar vier keer per week wordt aangelopen vanuit het Verre Oosten, in plaats van de huidige acht keer per week. Antwerpen krijgt er een nieuwe aanloop bij en evenaart daarmee Rotterdam.
Proefvaart
Zaterdag deed de Mary Maersk (18.000 TEU) op een proefvaart de haven van Antwerpen aan. ‘Met een primeur van die omvang leveren we ontegensprekelijk het bewijs dat de grootste containerschepen ter wereld Antwerpen kunnen aanlopen", zei directeur Eddy Bruyninckx van het Havenbedrijf.
Het aantal aanlopen van reuzecontainerschepen zat de laatste tijd al fors in de lift. Alleen al tijdens de eerste negen maanden van dit jaar liepen 90 +13.000 TEU containerschepen de haven aan, vorig jaar waren dat er nog 69 tijdens dezelfde periode. De Scheldeverdieping heeft daar volgens havenschepen Marc Van Peel alles mee te maken.