-
NVB-voorzitter Marijke van Haaren: ‘Europese en mondiale belangen laten prevaleren boven lokale tradties’
De grondslag, de hoogte en de wijze van inning van havengelden zijn historisch gegroeid en veelal gebaseerd op traditioneel bulktransport. Modernisering kan een impuls geven aan efficiënte logistieke concepten in de containerbinnenvaart, blijkt uit het rapport Grondslagen haven- en kadegelden binnenvaart.
Slim bundelen
Als containers slimmer gebundeld worden in de havens in het achterland hoeft een binnenvaartschip minder stops te maken in de zeehavens. Bundelen betekent een snelle overslag in een binnenhaven en dan weer doorvaren. Bulkgerichte havengelden houden daar geen rekening mee en maken dit soms onnodig duur.
Modernisering van de grondslag en inning van havengelden geeft niet alleen een voordeel aan de havens en schippers, maar ook een impuls aan duurzamere en efficiëntere containerlogistiek.
Voortrekkersrol
De havens van Zwolle, Kampen en Meppel werken aan de vorming van één gezamenlijk havenbedrijf. Zij hebben aangekondigd een voortrekkersrol te spelen in de modernisering van de havengelden. De NVB juicht deze voortrekkersrol toe. ‘Ik denk dat de modernisering van havengeldinning een grote stap kan zijn om ook hier Europese, zelfs mondiale belangen te laten prevaleren boven lokale tradities. Containervervoer speelt zich immers af in een wereldwijd netwerk’, zei Marijke van Haaren in Meppel.
Het onderzoek van NVB en Panteia is uitgevoerd in het kader van het overheidsprogramma ‘Impuls Dynamisch Verkeersmanagement Vaarwegen (IDVV)‘, waarin overheden, kennisinstituten, vaarwegbeheerders, vervoerders, verladers, havens en terminals samen werken aan het beter benutten van de vaarwegen. Het programma is een initiatief van Rijkswaterstaat en loopt tot 2014.