Antwerpen pronkt met grootste overdekte opslagcapaciteit

Antwerpen claimt de tweede plaats in de Hamburg-Le Havre-range, na Rotterdam en voor Hamburg. Maar die positie loopt gevaar. Terwijl de containeroverslag dit jaar in Antwerpen met 1,7%, ofwel 4,3 miljoen teu daalde, steeg die in Rotterdam met 5,9 miljoen teu (+1%) en in Hamburg met 3,8 miljoen teu (+6,8%). Antwerpen voelt de hete adem van Hamburg in de nek.

Antwerpen pronkt met grootste overdekte opslagcapaciteit

Wet havenarbeid blok aan been havenwerkgevers

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Antwerpen pronkt met grootste overdekte opslagcapaciteit | Schuttevaer.nl

Antwerpen pronkt met grootste overdekte opslagcapaciteit

Antwerpen claimt de tweede plaats in de Hamburg-Le Havre-range, na Rotterdam en voor Hamburg. Maar die positie loopt gevaar. Terwijl de containeroverslag dit jaar in Antwerpen met 1,7%, ofwel 4,3 miljoen teu daalde, steeg die in Rotterdam met 5,9 miljoen teu (+1%) en in Hamburg met 3,8 miljoen teu (+6,8%). Antwerpen voelt de hete adem van Hamburg in de nek.

Antwerpen pronkt met grootste overdekte opslagcapaciteit
  • Wet havenarbeid blok aan been havenwerkgevers
  • ‘Batterijtjes sorteren valt ook onder havenarbeid’

Door Justin Gleissner
Er zijn nog andere tekenen die voor de haven verontrustend moeten zijn. In de Antwerpse halfjaarcijfers 2013 wordt niet gerept over de breakbulk-trafieken. Het betreft hier vracht op pallets, in vaten, dozen, woudproducten, staal etcetera. In een studie van maart 2012 voor de ING Bank (Economic Analysis of Break Bulk in Belgian Ports) stellen Indra Vonck en Theo Notteboom dat breakbulk, ofwel conventioneel stukgoed, per behandelde ton de grootste generator is van havenarbeid. In 2011 werd in de Belgische havens 17,4 miljoen ton breakbulk overgeslagen, 7% van de totale Europese breakbulk-overslag. Van het Belgische aandeel nam Antwerpen datzelfde jaar 12,2 miljoen ton voor haar rekening. Antwerpen blijft daarmee de grootste Europese breakbulkhaven. Maar de auteurs voegen er wel aan toe dat Antwerpen gestaag marktaandeel verliest.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer