‘In combinatie met de recent aangekondigde investeringen, doen deze halfjaarcijfers ons voorzichtig positief oordelen over de eerste zes maanden van 2013′, zegt Eddy Bruyninckx, gedelegeerd bestuurder van het Havenbedrijf.
De overslag van vloeibare en droge massagoederen samen steeg in totaal met 12,1% tot 36,5 miljoen ton. Het droge massagoed noteerde echter een daling van 31,6% tot 7,2 miljoen ton, die volgens het Havenbedrijf voornamelijk te maken heeft met de afbouw van voorraden in de Noordwest-Europese havens. Verwacht wordt dat de importvolumes in de komende maanden opnieuw zullen aantrekken.
Het vloeibare massagoed steeg met 33,1% naar 29,2 miljoen ton. Vooral de overslag van ruwe aardolie en aardoliederivaten stuwde de cijfers flink omhoog. De nieuwe Sea Tank Terminal 510 en Independent Belgian Refinery, die na de overname en forse investeringen van Gunvor werd heropend, liggen aan de basis van deze stijging. Maar ook de meeste andere olieproductenterminals konden sterke stijgingen noteren.
Veel investeringen
De Antwerpse olie- en chemiesector kende de afgelopen jaren een aanhoudende stroom aan investeringen. In de tankopslagsector investeerden bedrijven als Oiltanking Stolthaven Antwerpen, Sea Tank Terminal, ATPC, LBC, Vopak, ADPO, NoordNatie Odfjell Terminal en ITC Rubis Terminal Antwerpen fors in opslagcapaciteit voor olieproducten, chemicaliën en gassen.
Ook productiebedrijven investeerden in hun Antwerpse vestigingen. Naast Gunvor, Lanxess, BASF, Ineos Oxide, FRX Polymers en Evonik Degussa, die momenteel investeren in Antwerpen, kondigden Total, Ferro, Kuwait Petroleum International en Praxair recentelijk grote investeringsprojecten aan. En onder meer bij ExxonMobil zijn investeringsprojecten in de onderzoeksfase.
De Antwerpse haven verwacht derhalve haar positie in de petrochemische cluster verder te verankeren. Ook de toegevoegde waarde bij overslag en behandeling van vloeibare bulk is de afgelopen jaren enorm toegenomen door de introductie van hoog gespecialiseerde tanktechnologie.
Daling containers
De containeroverslag daalde het afgelopen kwartaal licht: uitgedrukt in standaardcontainers kwam de behandeling uit op 4,3 miljoen teu, 1,7% minder dan in 2012. Uitgedrukt in tonnage daalde de behandeling met 3,7% tot 51,5 miljoen ton (53,5 miljoen ton in 2012). In de Hamburg-Le Havre-range behoudt de Antwerpse haven haar positie als tweede belangrijkste containerhaven, na Rotterdam en voor Hamburg.
Bij het conventioneel stukgoed werd 5,4 miljoen ton overgeslagen, een daling van 0,4% ten opzichte van 2012. De rorotrafieken daalden met 3,8%. Het aantal behandelde auto’s groeide echter met 5,6%.
Grotere schepen
Gedurende de eerste zes maanden van 2013 deden 7234 zeeschepen de haven van Antwerpen aan, een daling van 1,7%. De bruto tonnenmaat steeg evenwel met 3,5% naar 163,5 miljoen, wat aantoont dat steeds grotere schepen Antwerpen aanlopen.