‘Binnenvaart wil havengeld graag afrekenen per minuut’

Het verzelfstandigde Havenbedrijf Amsterdam gaat vanaf 2014 zelf havengeld innen en is op zoek naar een goed systeem daarvoor. ‘Ik denk dat onze leden graag een systeem willen waarin de exacte verblijfsduur tegen een redelijk tarief wordt afgerekend’, zei Annemarie Jorritsma, voorzitter Koninklijke Schuttevaer op het symposium ‘De Amsterdamse Haven: Showroom van de toekomst’ ter gelegenheid van het 60-jarig bestaan van Havensociëteit Groot Amsterdam.

60 jaar Havensociëteit Groot Amsterdam

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Binnenvaart wil havengeld graag afrekenen per minuut’ | Schuttevaer.nl

‘Binnenvaart wil havengeld graag afrekenen per minuut’

Het verzelfstandigde Havenbedrijf Amsterdam gaat vanaf 2014 zelf havengeld innen en is op zoek naar een goed systeem daarvoor. ‘Ik denk dat onze leden graag een systeem willen waarin de exacte verblijfsduur tegen een redelijk tarief wordt afgerekend’, zei Annemarie Jorritsma, voorzitter Koninklijke Schuttevaer op het symposium ‘De Amsterdamse Haven: Showroom van de toekomst’ ter gelegenheid van het 60-jarig bestaan van Havensociëteit Groot Amsterdam.

  • 60 jaar Havensociëteit Groot Amsterdam

Door Marja de Vet
Jorritsma roemde Amsterdam als de vierde zeehaven van Europa, grootste cacao- en benzinehaven ter wereld en de tweede kolenhaven van Europa, waar per jaar 40.000 binnenvaartschepen en 7500 zeeschepen laden en lossen. Een haven die bovendien steeds meer cruiseschepen trekt. ‘Bovendien heeft de haven van Amsterdam een grote toegevoegde waarde. Het idee dat zeehavens alleen maar dozen schuiven, klopt niet en zeker niet voor Amsterdam. De stad verdient veel aan de haven.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer