Antwerpse Lloyd failliet

De rechtbank van koophandel in Antwerpen heeft vrijdagmiddag 14 juni de Antwerpse maritieme en logistieke krant De Lloyd op bekentenis failliet verklaard. Als curator werd mr Annemie Moens aangesteld. Daarmee verdwijnt de oudste krant van Vlaanderen; ook al verscheen ze de langste tijd in het Frans als Lloyd Anversois. Circa 25 jaar geleden werd daar een Nederlandstalige editie De Lloyd tegenover gezet, die evenwel door dezelfde redactie werd gemaakt. Lange tijd was de krant overwegend in handen van de Antwerpse Scheepvaartvereniging, de scheepsagenturen vertegenwoordigend.

Havenkrant was oudste dagblad van België

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Antwerpse Lloyd failliet | Schuttevaer.nl

Antwerpse Lloyd failliet

De rechtbank van koophandel in Antwerpen heeft vrijdagmiddag 14 juni de Antwerpse maritieme en logistieke krant De Lloyd op bekentenis failliet verklaard. Als curator werd mr Annemie Moens aangesteld. Daarmee verdwijnt de oudste krant van Vlaanderen; ook al verscheen ze de langste tijd in het Frans als Lloyd Anversois. Circa 25 jaar geleden werd daar een Nederlandstalige editie De Lloyd tegenover gezet, die evenwel door dezelfde redactie werd gemaakt. Lange tijd was de krant overwegend in handen van de Antwerpse Scheepvaartvereniging, de scheepsagenturen vertegenwoordigend.

  • Havenkrant was oudste dagblad van België

Door Justin Gleissner
De scheepsagenten zagen in De Lloyd vooral een werkinstrument, waarin de afvaartlijsten van de verschillende scheepvaartlijnen die op Antwerpen varen, werden gepubliceerd. Ook de lijsten van de ligplaatsen werden erin opgenomen. De krant prijkte dan ook in verschillende exemplaren in de kantoren van scheepvaartagenten, expediteurs, goederenbehandelingsbedrijven enz. in Antwerpen maar ook in andere Europese havens. Naderhand werden de rubrieken ook uitgebreid met baantransport, luchtvracht en logistiek in het algemeen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer