‘Hele’ Wilhelminakanaal Tilburg in 2016 klasse IV

Tilburg wil de gehele 9,5 kilometer Wilhelminakanaal binnen de stad toegankelijk maken voor klasse IV-schepen, dus inclusief de oostelijke helft tot aan de insteekhaven Loven. Onder andere via eenrichtingsverkeer. Streven is om dit gelijktijdig klaar te hebben met de nieuwe sluis en de verbreding – plus verdieping – van het aansluitende kanaalstuk naar het westen, medio 2016. Verkeersminister Schultz van Haegen gaf daar maandag in Tilburg tijdens een tweeledig werkbezoek het startsein voor.

Overzicht kanaalverbeteringen in Brabant

Schultz: ‘Als de vaarwegcapaciteit toch eens voor één-vijfde werd benut’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Hele’ Wilhelminakanaal Tilburg in 2016 klasse IV | Schuttevaer.nl

‘Hele’ Wilhelminakanaal Tilburg in 2016 klasse IV

Tilburg wil de gehele 9,5 kilometer Wilhelminakanaal binnen de stad toegankelijk maken voor klasse IV-schepen, dus inclusief de oostelijke helft tot aan de insteekhaven Loven. Onder andere via eenrichtingsverkeer. Streven is om dit gelijktijdig klaar te hebben met de nieuwe sluis en de verbreding – plus verdieping – van het aansluitende kanaalstuk naar het westen, medio 2016. Verkeersminister Schultz van Haegen gaf daar maandag in Tilburg tijdens een tweeledig werkbezoek het startsein voor.

Brabant investeert in kanalen
  • Schultz: ‘Als de vaarwegcapaciteit toch eens voor één-vijfde werd benut’
  • Startschot Schultz voor klasse VI-bevaarbaarheid Zuid-Willemsvaart en Wilhelminakanaal

Door

Harry de Wilt

Over een kleine vier jaar moet het Wilhelminakanaal over ruim 4,5 kilometer bevaarbaar worden voor Klasse IV-schepen. Het gaat om het deel tussen wat nu nog sluizen II en II ligt, in het westen van Tilburg tot aan de instroom van de Donge bij sluis II. Het kanaal wordt dan 3,60 meter diep (+20 cm ten opzichte van streefpeil) en 35 meter breed. Van bakkanaal wordt het echter glooiing met groene oever. Daarom gaat er ‘krap profiel’ gelden, en mogen de schepen maximaal 2,80 meter diepgang hebben. Dat geeft voor zand, olie en ander massagoed meer beperking dan voor de containervaart.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer