Stewards terug op drukke sluizen Rijkswaterstaat

Vanaf komend weekend zet Rijkswaterstaat weer stewards in op een aantal drukke sluizen. Stewards op de sluizen helpen bij een vlot en veilig gebruik van de sluizen. Ook helpen ze om minder ervaren recreanten vertrouwd te maken met het gebruik van sluizen. Met hulp van stewards vindt het invaren en afmeren sneller plaats en wordt de ruimte in de sluis beter benut.

Stewards op sluizen

In heel Nederland zet Rijkswaterstaat deze zomer in totaal zo’n 45 stewards in. Velen van hen hebben in eerdere jaren ook al gewerkt als steward. Nieuwe stewards zijn geworven via onder andere Facebook en Twitter.
Stewards zijn dit jaar aanwezig op negen Rijkswaterstaatsluizen waar in drukke periodes sprake is van wachttijden, waar beroeps- en recreatievaart samen schutten of bij voor de recreatievaart lastige objecten. Het gaat om de Roggebotsluis (Dronten), Nijkerkersluis (Nijkerk), Oranjesluizen (Amsterdam), Grevelingensluis (Bruinisse), Zandkreeksluis (nabij Goes), Sluis Born (Born), Sluis Linne (Heel), Sluis Maasbracht (Maasbracht) en Sluis Eefde (Eefde).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Stewards terug op drukke sluizen Rijkswaterstaat | Schuttevaer.nl

Stewards terug op drukke sluizen Rijkswaterstaat

Vanaf komend weekend zet Rijkswaterstaat weer stewards in op een aantal drukke sluizen. Stewards op de sluizen helpen bij een vlot en veilig gebruik van de sluizen. Ook helpen ze om minder ervaren recreanten vertrouwd te maken met het gebruik van sluizen. Met hulp van stewards vindt het invaren en afmeren sneller plaats en wordt de ruimte in de sluis beter benut.

Stewards op sluizen

In heel Nederland zet Rijkswaterstaat deze zomer in totaal zo’n 45 stewards in. Velen van hen hebben in eerdere jaren ook al gewerkt als steward. Nieuwe stewards zijn geworven via onder andere Facebook en Twitter.
Stewards zijn dit jaar aanwezig op negen Rijkswaterstaatsluizen waar in drukke periodes sprake is van wachttijden, waar beroeps- en recreatievaart samen schutten of bij voor de recreatievaart lastige objecten. Het gaat om de Roggebotsluis (Dronten), Nijkerkersluis (Nijkerk), Oranjesluizen (Amsterdam), Grevelingensluis (Bruinisse), Zandkreeksluis (nabij Goes), Sluis Born (Born), Sluis Linne (Heel), Sluis Maasbracht (Maasbracht) en Sluis Eefde (Eefde).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (18)

  • @Kees,

    Ja hoor, Rijkswaterstaat doet alleen maar aan geldverspilling…..

    Lekker makkelijk praten vanachter je pc’tje is het niet?
    Ga het anders eens vragen aan die mensen die de laatste jaren door een RWS boot uit het water zijn gevist en het nog kunnen navertellen.
    Of aan die schippers die door tussenkomst van een verkeerspost zijn ontsnapt aan een aanvaring of stranding….

    Zeker een keer een (terechte) boete gehad van RWS??

    Geplaatst door: Peter Schotanus op
  • Het blijft maar doorgaan , dat afzeiken van jachtschippers door beroepsschippers. We doen het toch samen? Veel jachtschippers zijn in het dagelijks leven eigenaar of hebben betrokkenheid bij industrie en bouw. Ze dragen daarmee direct bij aan de bevrachting van veel schepen of houden ze zelfs in de vaart. Het kan dus zijn dat je met nachtje pesten jouw eigen opdrachtgever dwars zit. jaja we doen het allemaal samen! Denk hier maar eens over na!

    Geplaatst door: Jan Schinkel op
  • @prut

    Die kleine schepen zijn ook veel te gehaast, met 7 kilometer tussen ons in vliegen en dan ff flink achteruit draaien om vervolgens in onze zij te vliegen. Misschien moeten ze daar ook stewards op zetten.

    Geplaatst door: Gigantico op
  • @ frank mussche The responsibillity lays upon the user so some choose not to wear it. However if employed the employee is obliged to wear due to health and safety regulations.
    @ RWS ja inderdaad het mag niks kosten maar alles moet wel goed lopen want anders loopt de reis in gevaar. Dus gelijk heb je. Het is nooit goed. Als we zo blijven denken dan blijven we nog jaren maar een beetje door rotzooien in de binnenvaart. Andere instelling van iedereen dan wordt t allemaal beter.

    Geplaatst door: Leon op
  • Bij de rws doen ze alleen maar aan geld verspilling beetje rondjes varen met een groote boot. Op sluis Sambeek en Belfeld staan dag en nacht mensen te kijken of er een stulkje hout tussen de deuren kom zijn ook wel andere oplossingen voor zijn kijk maar in Duitsland met een beetje lucht gaat het vuil tussen de deuren uit.Wat kost dat allemaal niet hier in dat land Steward hier en daar groote spandoeken op de sluisen gewoon geld verspilling en meer nie

    Geplaatst door: kees op
  • beste prut als je dat kleine scheepje gewoon sloopt heb je ook geen last van anderen

    Geplaatst door: giga op
  • Misschien kunnen die stewards ook met een pot glijmiddel op de sluisen gaan staan .
    Gaan die grote schepen ook wat sneller de sluis in en uit.
    Daar erger je je ook dood aan als klein schip zijnde

    Geplaatst door: Arie prut op
  • @Frank: je hebt gelijk. Zelf heb ik tot nu toe nooit een vest gedragen in de sluis, maar het bericht over de onlangs verdronken binnenschipper heeft me intussen wel wakker geschud.

    Geplaatst door: PieterW op
  • Varen doe je samen, en het is goed dat er begeleiding staat.
    Wat ook heel goed is, is om een positieve indruk van onze branche af te geven aan de plezier vaarders.
    Zet de schroef uit z,n werk, trek desnoods als ze dicht achter je liggen eerst met de kopschroef , indien aanwezig, eerst het schip een stukje vooruit, word gewaardeerd en geeft iets positiefs af, al vaker complimenten voor gehad.
    Een fijn zomer seizoen gewenst met z,n ALLEN

    Geplaatst door: PLezierige beroepsvaarder op
  • op zich goede actie van RWS om de watersport te begeleiden. Alleen wat ik dan zo jammer vind is dat veel van die stuwards 0,0 verstand heeft van binnenvaart. Ik spreek vaak even met zo’n iemand, maar aan hun vragen en reacties kun je merken dat ze niets hebben met scheepvaart. Het zijn zeker aardige, vriendelijke mensen die de hele dag buiten lopen (ook bij slecht weer als er geen jachtjes zijn).Maar hoe kunnen zij de watersporters goed informeren als ze geen kennis hebben van scheepvaart.?

    Geplaatst door: evdv op
  • @Wil 18.51 uur. Waarom zoveel moeite ? Jachten mogen pas als laatste de sluis in en schuiven dan vaak achter aan..Je reactie/antwoord zegt in elk geval méér dan voldoende…
    “Veel plezier in het komende seizoen”
    Maak zelf maar uit hoe je deze tussen haakjes geplaatste zin wil lezen….

    Geplaatst door: Walter Brielle op
  • Sorry for writing in English, I would make to many spelling mistakes if I write in Dutch.

    What I noticed in this picture is that the stewards are wearing life jackets, but the folks on the sailboat do not?? Irresponsible in my opinion!

    Geplaatst door: Frank Mussche op
  • walter brielle…jachtje pesten is pas echt leuk als je ook de kopschroef dwarsuit laat staan.

    Geplaatst door: wil op
  • Mogen zij, de stewards, de beroepsvaart er óók op attenderen dat de schroef erop houden in de sluis een zowel vrij kinderachtige maar ook onverantwoorde manier van “jachtje pesten” is….?

    Geplaatst door: Walter Brielle op
  • Goede actie! van rws!

    Geplaatst door: tankertje op
  • Wat een gezeur weer over geld.

    als ze er niet zijn, en het invaren door de recreanten duurt te lang, dan gaat de binnevaart klagen dat het ze geld kost….

    Nu probeert RWS er wat aan te doen, en dan zeuren we weer dat het geld kost….het is ook nooit goed….

    Geplaatst door: RWS’er op
  • Vanzelfsprekend worden de stewards uitgerust met de bekende klomp, wanbetalers komen aan de ketting.

    Geplaatst door: Z. L. Gerrit op
  • En wie gaat dat betalen,zoete lieve gerritje..?

    Geplaatst door: – op

Reageer