Zonder AIS kom je niet ver in Oostenrijk

Schipper Harry van Laak van het ms Watna is onlangs op de Oostenrijkse Donau in de buurt van Wenen stilgelegd omdat zijn AIS niet werkte. De sluismeester weigerde hem te schutten en eiste reparatie. Van Laak vond dat een veel te harde maatregel.

‘Apparatuur aan boord van schepen moet werken, dat geldt voor de radar maar ook voor een AIS-transponder’, zegt B. Birklhuber van de afdeling technik und nautik van het Oostenrijkse ministerie van Verkeer. ‘Bij een defecte transponder  mag een schip in principe niet verder varen. Er moet eerst worden gerepareerd.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zonder AIS kom je niet ver in Oostenrijk | Schuttevaer.nl

Zonder AIS kom je niet ver in Oostenrijk

Schipper Harry van Laak van het ms Watna is onlangs op de Oostenrijkse Donau in de buurt van Wenen stilgelegd omdat zijn AIS niet werkte. De sluismeester weigerde hem te schutten en eiste reparatie. Van Laak vond dat een veel te harde maatregel.

‘Apparatuur aan boord van schepen moet werken, dat geldt voor de radar maar ook voor een AIS-transponder’, zegt B. Birklhuber van de afdeling technik und nautik van het Oostenrijkse ministerie van Verkeer. ‘Bij een defecte transponder  mag een schip in principe niet verder varen. Er moet eerst worden gerepareerd.’

  • Sluismeester legt ms Watna met defecte antenne stil

Van Laak heeft AIS-apparatuur van het fabricaat CNS. ‘Een wat duurdere AIS, waarvan de antenne het zwakke punt schijnt te zijn.’ Die antenne was volgens de schipper diezelfde ochtend bij het passeren van het vliegveld van Schwechat bij Wenen op tilt geslagen. ‘Ik denk omdat daar heel veel signalen in de lucht zitten en omdat de antenne versleten was.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer