Exacte windmeting in haven Rotterdam

Havenbedrijf Rotterdam heeft samen met TU Eindhoven een methode ontwikkeld om vanaf één meetpunt op de Noorderpier de exacte windsnelheid op een willekeurige plaats in het westelijk havengebied te bepalen. Onderzoek wees uit dat de wind in dat gebied zeer verschillend van aard kan zijn maar ook dat er verband bestaat. Het is voor het eerst dat het volledige windveld van een grote haven zo in detail is onderzocht en vastgelegd.

Exacte windmeting in haven Rotterdam

Om de wind te voorspellen gebruikt het KNMI rekenmodellen van vakken van elf bij elf kilometer. De voorspellingen worden binnenkort aanzienlijk nauwkeuriger maar is nog niet vergelijkbaar met de nieuwe rekenmethode van het Havenbedrijf. Die bepaalt de wind voor een oppervlak van vijftien bij vijftien meter. Dat is belangrijk voor efficiënte verkeersbegeleiding. Het Havenbedrijf streeft er naar om de verblijftijd van schepen in de haven zo kort mogelijk te houden. Wind speelt een belangrijke rol bij het toelatingsbeleid. Containerschepen bijvoorbeeld worden steeds groter en hebben volgeladen een windoppervlak van wel drie voetbalvelden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Exacte windmeting in haven Rotterdam | Schuttevaer.nl

Exacte windmeting in haven Rotterdam

Havenbedrijf Rotterdam heeft samen met TU Eindhoven een methode ontwikkeld om vanaf één meetpunt op de Noorderpier de exacte windsnelheid op een willekeurige plaats in het westelijk havengebied te bepalen. Onderzoek wees uit dat de wind in dat gebied zeer verschillend van aard kan zijn maar ook dat er verband bestaat. Het is voor het eerst dat het volledige windveld van een grote haven zo in detail is onderzocht en vastgelegd.

Exacte windmeting in haven Rotterdam

Om de wind te voorspellen gebruikt het KNMI rekenmodellen van vakken van elf bij elf kilometer. De voorspellingen worden binnenkort aanzienlijk nauwkeuriger maar is nog niet vergelijkbaar met de nieuwe rekenmethode van het Havenbedrijf. Die bepaalt de wind voor een oppervlak van vijftien bij vijftien meter. Dat is belangrijk voor efficiënte verkeersbegeleiding. Het Havenbedrijf streeft er naar om de verblijftijd van schepen in de haven zo kort mogelijk te houden. Wind speelt een belangrijke rol bij het toelatingsbeleid. Containerschepen bijvoorbeeld worden steeds groter en hebben volgeladen een windoppervlak van wel drie voetbalvelden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer