‘Misschien moet je wel aan stremming van maanden denken’

Opvarenden van de 42 schepen achter de stremming bij sluis Eefde verkeren in grote onzekerheid. Dat geldt ook voor schepen die geladen onderweg zijn naar bestemmingen aan het Twentekanaal. Rijkswaterstaat is nog karig met informatie, ondanks de oproep van EVO en Koninklijke Schuttevaer de belanghebbenden goed en dagelijks over de voortgang te informeren.

Wachtende schepen bij Eefde

Door Marja de Vet
Rijkswaterstaat (RWS) Oost-Nederland heeft donderdagochtend een eerste e-mail verstuurd naar getroffen bedrijven langs het Twentekanaal en naar de 42 schippers die gevangen achter de kapotte sluis liggen. ‘We willen dat zij als eerste op de hoogte worden gesteld van eventuele ontwikkelingen’, zegt perswoordvoerder Jan Huurman. ‘Want zij zijn de direct betrokkenen. Het moet niet zo zijn dat ze in de pers lezen wat er aan de hand is.’ Donderdagochtend werd de eerste e-mail van directeur Joke Cuperus verstuurd naar alle tot dan toe bekende e-mailadressen. ‘We zoeken nog verder naar adressen van betrokkenen’, zegt Huurman. ‘We hebben ze nog niet allemaal.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Misschien moet je wel aan stremming van maanden denken’ | Schuttevaer.nl

‘Misschien moet je wel aan stremming van maanden denken’

Opvarenden van de 42 schepen achter de stremming bij sluis Eefde verkeren in grote onzekerheid. Dat geldt ook voor schepen die geladen onderweg zijn naar bestemmingen aan het Twentekanaal. Rijkswaterstaat is nog karig met informatie, ondanks de oproep van EVO en Koninklijke Schuttevaer de belanghebbenden goed en dagelijks over de voortgang te informeren.

Wachtende schepen bij Eefde

Door

Marja de Vet

Rijkswaterstaat (RWS) Oost-Nederland heeft donderdagochtend een eerste e-mail verstuurd naar getroffen bedrijven langs het Twentekanaal en naar de 42 schippers die gevangen achter de kapotte sluis liggen. ‘We willen dat zij als eerste op de hoogte worden gesteld van eventuele ontwikkelingen’, zegt perswoordvoerder Jan Huurman. ‘Want zij zijn de direct betrokkenen. Het moet niet zo zijn dat ze in de pers lezen wat er aan de hand is.’ Donderdagochtend werd de eerste e-mail van directeur Joke Cuperus verstuurd naar alle tot dan toe bekende e-mailadressen. ‘We zoeken nog verder naar adressen van betrokkenen’, zegt Huurman. ‘We hebben ze nog niet allemaal.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (6)

  • Ik vind het een beetje komisch dat een sluisdeur naar beneden kan vallen als er een draad breekt. Als bij een lift een kabel breekt is er toch ook een constructie verzonnen dat die niet naar beneden valt.

    Geplaatst door: Jaja op
  • Gelukkig kunnen mijn collega,s voldoende benzine krijgen om hun dwarsschroef of opduwer te gebruiken om naar een drinkwater punt te verhalen.Hopenlijk heeft u genoeg petroleum aan boort zodat u s,avonds niet in het donker hoeft te zitten.

    Ondanks alles wensen we collega,s,Scheepvaart gebonden bedrijven en rijkswaterstaat veel wijsheid toe en dat Eefde weer snel inwerking gesteld kan worden.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/ms REVISIO op
  • Geachte mijnheer, mevrouw,

    Zoals ik u gisteren schreef, wil ik u als schipper op het Twentekanaal of bedrijf dat voor vervoer afhankelijk is van het kanaal, regelmatig informeren over de stand van zaken rond de stremming van Sluis Eefde. Hierbij het bericht voor vrijdag 6 januari 2012.

    Met vriendelijke groet,

    Joke Cuperus,

    Hoofdingenieur-directeur
    Rijkswaterstaat Oost-Nederland

    Informatiebericht Stremming Sluis Eefde – 6 januari 2012

    Schip kan Sluis Eefde verlaten

    Het schip dat door de neergevallen sluisdeur afgelopen dinsdag in Sluis Eefde is vast komen te liggen, kan vrijdagmiddag de sluis verlaten. Rijkswaterstaat heeft maatregelen genomen zodat dit op een veilige manier kan plaatsvinden.

    Afgelopen dagen hebben duikers een eerste inspectie uitgevoerd van de sluisdeur, de wanden en de vloer voor en achter de deur. Deze lijken niet zwaar beschadigd. De staat van de sluisdeur is van belang om de sluis in werking te kunnen stellen, zodat het schip aan de intacte zijde richting het Twentekanaal de sluis kan verlaten.

    Onderzoek en herstel

    Als het schip de sluis verlaten heeft, wordt de sluis leeggepompt en kan de daadwerkelijke schade en de staat van de sluisdeur en sluisconstructie (wanden, drempel en vloer) worden opgemaakt. Deze informatie is nodig om een beeld te krijgen van de nodige herstelwerkzaamheden. Dan kan er ook meer duidelijkheid komen over de duur van de herstelwerkzaamheden en de stremming van Sluis Eefde.

    Om ook aan de Ijsselzijde de kapotte sluisdeur en de drempel te onderzoeken heeft Rijkswaterstaat tussen de neergevallen sluisdeur en de IJssel een afdichtschot geplaatst. Ook de ruimte tussen de sluisdeur en dit schot zal worden droog gepompt.

    Oorzaak incident

    Rijkswaterstaat en TNO zijn momenteel nog bezig met het onderzoek naar de precieze oorzaak van incident. Ook deze informatie is van belang voor het herstel.

    Bevoorrading schepen met brandstof

    Rijkswaterstaat heeft overlegd met Gulf Oil Nederland BV om schepen, die op dit moment vanwege de stremming bij Sluis Eefde in de wacht liggen en bevoorraad dienen te worden, van brandstof te voorzien.

    Gulf heeft bevestigd dat schippers de garantie krijgen dat zij binnen 24 uur brandstof kan leveren bij de Sluis Eefde. Leveringen binnen 12 uur worden per geval bekeken en na overleg met de planning van Gulf in Nigtevecht.

    Wanneer een schipper benzine wil bestellen, zijn de volgende gegevens van belang:

    – Scheepsnaam
    – Europa / IMO nummer van het schip
    – Factuuradresgegevens (in geval van nieuwe klanten)
    – Contactgegevens
    – Hoeveelheid gewenste brandstof

    Bestelling kunnen doorgeven worden via telefoonnummer: 0223-634567.

    Bevoorrading schepen met drinkwater

    De schippers op de Twentekanalen kunnen aan de kade binnen de gemeente Hengelo, For-Farmes in Delden en For-Farmes in Lochem drinkwater laden. Alleen in Lochem moet er voor betaald worden. Rijkswaterstaat heeft Vitens, de gemeente Lochem en de brandweer bereid gevonden een drinkwaterpunt te maken op de kade bij Sluis Eefde. Het gebruik hiervan is (voorlopig) gratis.

    Gemeenten Twentekanaal schorten heffing liggeld op vanwege stremming

    De vier Twentse gemeenten Hengelo, Enschede, Almelo en Hof van Twente hebben samen met de gemeente Lochem besloten om de heffing van liggelden op het Twentekanaal tijdelijk op te schorten. Dit vanwege de stremming bij sluis Eefde. De inning van het liggeld wordt opgeschort zolang de stremming duurt.

    PS

    We hebben onze uiterste best gedaan om de verzendlijst zo compleet mogelijk te maken. Mocht u niet op deze lijst thuis horen of ontbreekt iemand op deze lijst, laat het ons dan weten via don-voorlichting@rws.nl.

    Geplaatst door: Sander Wels, Rijkswaterstaat, Waterdistrict Twentekanalen – IJsseldelta op
  • Het is de Schepen met personeel die achter de sperring liggen aan te raden in ieder geval tijdelijke WW aan te vragen voor het personeel,zodat het niet zo gaat als bij de ramp met de Waldhof.
    Toen kregen alleen de schepen die direct de WW aangevraagd hadden uiteindelijk een vergoeding.
    Anderen die op aangeven van de politiek geen aanvraag hadden ingediend visten achter het net.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Sluisdeur Eefde toch bruikbaar
    De deur van de sluis in Eefde, die dinsdag naar beneden is gevallen, lijkt redelijk intact. Ook de drempel waar de deur op rust vertoont geen grote mankementen. Dat heeft inspectie van duikers uitgewezen, meldde Rijkwaterstaat vrijdagmorgen.

    Dat betekent dat de sluis kan worden gebruikt en dat het binnenschip, dat nog tussen de twee sluisdeuren ligt, eruit kan varen. ,,Het belangrijkste is nu op een veilige manier het schip eruit te krijgen”, aldus een woordvoerder van Rijkswaterstaat.

    Geplaatst door: Kobus op
  • ik heb de ervaring op de bovenrijn bij sluis Vogelgrun waarbij de deur van de grote sluis scheef is gevallen naar beneden . daar moesten ze nieuwe mallen maken wat maanden duurde en de totale reparatie ervan alles bij mekaar 9 maanden duurde dacht ik afgelopen jaar , veel sterkte ermee . Hopende dat het in Nederland sneller gaat .

    Geplaatst door: Nico van de Pol op

Reageer