Havengeldheffing impuls voor vergroening scheepsmotoren

De 10% heffing, die Havenbedrijf Rotterdam vanaf 2012 oplegt aan binnenvaartschepen zonder CCR2 gecertificeerde motoren, komt via innovatiebureau EICB beschikbaar voor onderzoek naar de werkelijke uitstoot (‘meting aan de pijp’) en voor de ontwikkeling van goede, goedkope, multi-toepasbare voor- en naschakeltechnieken zoals roetfilters en katalysatoren.

Havengeldheffing impuls voor vergroening scheepsmotoren

Door Dirk van der Meulen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (24)

  • Eerst sponserd het Rotterdams haven bedrijf Green Award, dan sponserd het Rotterdams havenbedrijf energie verspillende en milieu vervuilende binnenvaart schepen.Maar we hebben lekker gegeten en getafeld, op kosten van de gemeenschap. Niet zuren rustig dood gaan aan long kanker.

    Geplaatst door: jansen op
  • Veel schippers klagen over nieuwe regels en duur havengeld. Hoe komt het dan, dat heel veel schippers gewoon te weinig vracht vragen?? En nog erger, daar ook de touwen voor losmaken! Want ze zeuren wel, “dat het allemaal niet te betalen is”!! Nou dan ga ik ook eens zeuren, dat een grote groep gewoon niet kan rekenen.
    Daardoor zijn de vrachten te laag en daardoor kunnen wij als slechte ondernemers niet alles betalen.
    En meestal is de verhoging maar iets meer als 1 cent per ingeladen ton, waar gaat het over??
    Dat berekenen we door in de vrachtprijs, Net als de aankondeging van de Betuwe lijn, Vanaf 1-1-2011 10 % verhoging op alle transporten.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • en we houden door ons havengeld het Eicb in stand.
    “kwestie van Lobby” Maar wie levert het harde bewijs van schone motoren? Nu, direct? Niemand, want de lobby mensen moeten voorlopig uit deze groene ruif blijven eten!

    Geplaatst door: willem van maren op
  • wie braaf is krijgt lekkers, wie stout is de roe

    lang leve de democratie

    Geplaatst door: theo goudenzo op
  • De port of Rotterdam gaat ‘schone’ schepen die de haven aandoen belonen. De 25 schoonste schepen die in 2011 en 2012 in de Rotterdamse kade langszij komen, krijgen een korting op het havengeld.
    Vorig jaar werd de Environmental Ship Index (ESI) geïntroduceerd door de World Port Climate Initiative, onder auspiciën van de International Association of Ports and Harbors.

    Het Havenbedrijf Rotterdam is mede-initiatiefnemer van deze internationale maatstaf voor de CO2-uitstoot van schepen die beter presteren dan de wettelijke norm. Inmiddels zijn 375 zeeschepen opgenomen in de ESI

    Van de zes schepen die aan deze norm voldoen, heeft er één aangelegd in Rotterdam, de Morning Carol die een korting krijgt van vijf procent op het havengeld.

    makkelijk he om op deze manier korting te geven het is gewoon een sigaar uit eigen doos waar het haven bedrijf nog een hoop aan verdient ook.

    Geplaatst door: Johan op
  • Ze verzinnen van alles alleen maar om hun zakken te vullen
    Gek he dat niemand meer tegengas geeft en zich nog zal verenigen…
    Ik in ieder geval geloof nergens meer in
    Van mijn apart saneren ze de hele binnenvaart
    Gaan ze het maar op de trein gooien Wordt die misschien ooit eens rendabel en hoeft tie niet meer gesubsidieerd te worden

    Geplaatst door: Maria op
  • Dit is gewoon een havengeld verhoging! (in verpakking van groen en schoon)Er is maar een enkeling die hier aan kan voldoen? Als bij de vakbonden een briefje schrijven een protest is dan begrijp ik wel dat niemand lid wil worden! Heeft ook geen zin? Welke onzin staat de binnenvaart nog meer te ver wachten?

    Geplaatst door: gerrit op
  • op dit moment wordt er veel geklaagd, en over 14 dagen is iedereen alles vergeten, en hebben ze weer een wetje door onze strot gedouwd. waar zijn nu die samenwerkende binnevaartbonden, of hebben die het te druk met verhuizen naar een luxer kantoor.vervoer over spoor en weg de juiste weg

    Geplaatst door: binnenvaart moe op
  • Die 130 km is alleen goed voor de staatkas meer brandstof verbruik meer aczijns zo simpel.
    Dat havengeld wordt tot 30% goedkoper voor dat schip op gas.
    Laat die man nu 400 euro havengeld betalen dan krijgt hij een korting van 120 euro.
    Laat deze man 30 keer rotterdam binnen komen dan heeft hij 3600 euro korting gehad.
    Die inverstering die hij gedaan heeft hoelang duurd dat voor hij deze terug verdient heeft????
    Dan een oud schip zelfde bedrag 400 euro 10% erbij is 40 euro.
    waar willen ze na toe dit is iets wat vandaag of morgen nooit gaat werken.
    De mensen denken dan maar 40 euro extra dan zoveel euro uitgeven aan een inverstering.
    Dan een vrachtauto schrijf je makkelijker af dan een schip namelijk omdat de laatste meer waarde heeft en een langere levensduur.
    Soms zijn schhepen ook het huis waar de mensen op wonen.

    Geplaatst door: marco op
  • Wel,als ik dan 10% meer havengeld moet betalen,zal ik in Rotterdam mijn machinekamer eens leegpompen,ben toch een vervuiler of crimineel ! Zo worden we toch gezien.

    Geplaatst door: Martin op
  • In het wegtransport is dit soort modernisering al jaar en dag een “gewone” zaak. Net als je denkt dat je het modernste wagepark hebt wat er te koop is wordt er weer een nieuwe norm door je strot geduwd. Afschrijvings termijnen halveren en de tarieven dalen. Gek dat niemand meer wil investeren.

    Geplaatst door: Rob op
  • Jamtje, je mag van mij de mazzeltjes hebben zoveel als je wilt, zolamg het niet over een anders of mijn rug is, kennelijk heb je niet in de smiezen dat dat jij de volgende bent zoals Marco opmerkt,.
    En met of voor dat mileu zal het wel meevallen, nu mag je opeens 130 km. op de snelweg is dat niet meer mileubelastender als 120 km, en de trein is ook milieubelastender dan het schip, daar trekt men zich in datzelfde Rotterdam ook niets van aan.
    Nee zij wilden een Betuwelij en een derde Maasvlakte en wij kunnen de kastanjes uit het vuur halen, je merkt zelf al op dat je vraagtekens bij de milieuwinst en CCR 2 mag stellen door het meerdere keren filters verwisslen en extra brandstof.
    Als dit echt mileuwinst is CCR 2 kan het naar mijn inziens pas verplicht gesteld worden als je aan hermotoriseren toe bent, dus deze gelegariseerde diefstal heeft geen nut, er zal niemand zijn/haar goeddraaiende motor eruit halen voor een paar tientjes havengeld.
    En zo goed heeft het rijk of de gemeentes het ook niet voor met het mileu, of ben je de Pro Bo Koala in Amsterdam vergeten, als het maar ver van me bed is.

    Geplaatst door: Hagens op
  • In Rotterdam hoeven ze op mij niet meer te rekenen

    Geplaatst door: johan d op
  • @jantje helemaal met u eens,
    Maar over 3 a 4 jaar zijn er weer nieuwe eisen en mileunormen en de nieuwe schepen van nu voldoen daar dan ook niet meer aan en gaan misschien terug na het oude havengeld niveau.
    Gaat we dan weer zoveel euro inversteren om aan deze eisen te voldoen om tot 30% korting te krijgen?
    Kijk na dat nieuwe schip met die gastank ik vindt ook dat die eigenaar beloondt moet worden.
    Mijn idee laat die man gratis van de haven gebruik maken,maar ja zal wel nooit gebeuren.
    Ik vindt dat men op anderen ideeen moet komen om mensen die in duurzaamheid en mileu inversteren,
    en niet door het havengeld te verminderen dat vindt ik een schijntje tegen over de inverstering die gedaan is, het is wel een begin.
    Maar gewoon beteren ideeen voor dat soort ondernemers, zodat je in de toekomst kunt blijven inversteren.

    Geplaatst door: marco op
  • je kan het zo gek niet bedenken …
    geldt dit ook voor zeevaart dan ?

    pure schande !

    Geplaatst door: Jo op
  • Kom nou toch.
    Iedereen die een schip liet bouwen was verplicht om aan de ccr2 eisen te voldoen.
    Ook al wilde je het niet je moest gewoon.
    Dus duurdere motor meer gasolie verbruik en schoner (gooi maar in mn pet).
    Mogen deze mensen ook ergens van profiteren dan?
    Nieuwbouw schepen moeten aan de nieuwste eisen voldoen dus zijn daardoor best wel duur.
    Alstublieft geen reactie van dan moet je niet nieuw bouwen.
    Als je een beetje geld hebt krijg je geen geld voor een bestaand schip te kopen maar wel voor een nieuw schip, dit geld ook voor huizen kopen.
    Probleem is of je nu een schip hebt wat nog net blijft drijven, of een goed onderhouden ouder schip, of een nieuw schip , de prijs per ton is gelijk.
    Mag dan iemand die wat meer heeft betaald ook eens een mazzeltje hebben.

    van mij wel

    Geplaatst door: Jantje op
  • Kijk hier staat het.
    http://www.schuttevaer.nl/nieuws/varend-bestaan/nid14128-kantoorbonden-tegen-toeslag-havengeld-voor-vuile-schepen.html
    Ik lees daar in niks over de CBRB. Hun voorziter heb waarschijnlijk meer belang bij de haven als bij ons.

    Geplaatst door: schipper op
  • ik had al begrepen dat wij de melkoeien zijn in de toekomst.en als daar de bonden daar klakkeloos mee eens zijn ,nou dan hebben die in ieder geval geen gevoel voor crises,en een nieuwe motor die heeft iedereen zo maar in de kast liggen ,dat zou met tien jaar moeten kunnen, maar dan moet je je tarieven goed door kunnen berekenen,en als ik,na zoveel jaren varen kijk,dan kan ik mij best voorstellen dat er een hele grote categorie jonge schippers, die geen grote sprongen hebben gemaakt ,en die normaal geivesteerd hebben.dat die kotsmisselijk van het varen zijn.en die de zaak wel financieel op de rails hebben,dat die in de toekomst ,de nieuwe regels komen niet meer kunnen bij houden,want de mensen zijn achter de bureaus gewoon hun eigen plek aan het voortfinancieren ,kijk maar naar GMP.EN NIWO.stelt niks voor .wie de goedkoopste is die heeft de reis.als wij stil vallen en gent cent meer binnenkomt.nou dan staan er hele hoop mensen op straat,het spreekt zegt het al,er word meer aan de scheepvaart verdient,dan die er mee werkt.er wordt over ons gepraat en niet met ons gepraat,ja het recht van de sterksten,

    Geplaatst door: anneke op
  • Ik betaal wel wat meer havengeld dan ben ik goedkoper uit als dat ik een nieuwe motor zet.
    Ik krijg trouwens ook steeds een creditnota van € 1,50 voor het dus kan ik dat mooi verekenen.

    Geplaatst door: g op
  • Groen(er) varen om die 30% korting op havengeld te krijgen is heel eenvoudig met een Plug&Play uitlaatgasnabehandeling systeem van Solfic. Compact en geringe exploitatiekosten. Juist als een schipper nu overweegt te hermotoriseren biedt dit kansen. We hebben er zelfs de NOx prijsvraag mee gewonnen.
    Kees Hamelink

    http://www.solfic.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=81&Itemid=126&lang=nl

    Geplaatst door: kees hamelink op
  • @G, ik wou dat ik mijn investering ongedaan kon maken. mijn CCR2 motor verbruikt meer gasolie, olie en filters dan mijn vorige motor. en dan heb ik het nog niet over het gegeven dat mijn huidige motor die CCR2 is sinds de inbouw zwart rookt.

    Geplaatst door: Michel op
  • Dit is nu WEER een berichtgeving die ze waarschijnlijk weer[ misschien moedwillig ] lang onder de pet hebben gehouden, want ik kan mij niet voorstellen dat de binnenvaartorganisaties hier zonder meer mee accoord mee zijn gegaan.

    Geplaatst door: K Hubbers op
  • Maar gauw ff € 200000,- investeren dan hoef ik niet zoveel havengeld te betalen.
    Het ziet er trouwens voor de bevrachters niet zo goed uit want ik bereken wel door natuurlijk.

    Geplaatst door: g op
  • SCHANDE

    Geplaatst door: p op

Reageer

Havengeldheffing impuls voor vergroening scheepsmotoren | Schuttevaer.nl

Havengeldheffing impuls voor vergroening scheepsmotoren

De 10% heffing, die Havenbedrijf Rotterdam vanaf 2012 oplegt aan binnenvaartschepen zonder CCR2 gecertificeerde motoren, komt via innovatiebureau EICB beschikbaar voor onderzoek naar de werkelijke uitstoot (‘meting aan de pijp’) en voor de ontwikkeling van goede, goedkope, multi-toepasbare voor- en naschakeltechnieken zoals roetfilters en katalysatoren.

Havengeldheffing impuls voor vergroening scheepsmotoren

Door

Dirk van der Meulen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (24)

  • Eerst sponserd het Rotterdams haven bedrijf Green Award, dan sponserd het Rotterdams havenbedrijf energie verspillende en milieu vervuilende binnenvaart schepen.Maar we hebben lekker gegeten en getafeld, op kosten van de gemeenschap. Niet zuren rustig dood gaan aan long kanker.

    Geplaatst door: jansen op
  • Veel schippers klagen over nieuwe regels en duur havengeld. Hoe komt het dan, dat heel veel schippers gewoon te weinig vracht vragen?? En nog erger, daar ook de touwen voor losmaken! Want ze zeuren wel, “dat het allemaal niet te betalen is”!! Nou dan ga ik ook eens zeuren, dat een grote groep gewoon niet kan rekenen.
    Daardoor zijn de vrachten te laag en daardoor kunnen wij als slechte ondernemers niet alles betalen.
    En meestal is de verhoging maar iets meer als 1 cent per ingeladen ton, waar gaat het over??
    Dat berekenen we door in de vrachtprijs, Net als de aankondeging van de Betuwe lijn, Vanaf 1-1-2011 10 % verhoging op alle transporten.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • en we houden door ons havengeld het Eicb in stand.
    “kwestie van Lobby” Maar wie levert het harde bewijs van schone motoren? Nu, direct? Niemand, want de lobby mensen moeten voorlopig uit deze groene ruif blijven eten!

    Geplaatst door: willem van maren op
  • wie braaf is krijgt lekkers, wie stout is de roe

    lang leve de democratie

    Geplaatst door: theo goudenzo op
  • De port of Rotterdam gaat ‘schone’ schepen die de haven aandoen belonen. De 25 schoonste schepen die in 2011 en 2012 in de Rotterdamse kade langszij komen, krijgen een korting op het havengeld.
    Vorig jaar werd de Environmental Ship Index (ESI) geïntroduceerd door de World Port Climate Initiative, onder auspiciën van de International Association of Ports and Harbors.

    Het Havenbedrijf Rotterdam is mede-initiatiefnemer van deze internationale maatstaf voor de CO2-uitstoot van schepen die beter presteren dan de wettelijke norm. Inmiddels zijn 375 zeeschepen opgenomen in de ESI

    Van de zes schepen die aan deze norm voldoen, heeft er één aangelegd in Rotterdam, de Morning Carol die een korting krijgt van vijf procent op het havengeld.

    makkelijk he om op deze manier korting te geven het is gewoon een sigaar uit eigen doos waar het haven bedrijf nog een hoop aan verdient ook.

    Geplaatst door: Johan op
  • Ze verzinnen van alles alleen maar om hun zakken te vullen
    Gek he dat niemand meer tegengas geeft en zich nog zal verenigen…
    Ik in ieder geval geloof nergens meer in
    Van mijn apart saneren ze de hele binnenvaart
    Gaan ze het maar op de trein gooien Wordt die misschien ooit eens rendabel en hoeft tie niet meer gesubsidieerd te worden

    Geplaatst door: Maria op
  • Dit is gewoon een havengeld verhoging! (in verpakking van groen en schoon)Er is maar een enkeling die hier aan kan voldoen? Als bij de vakbonden een briefje schrijven een protest is dan begrijp ik wel dat niemand lid wil worden! Heeft ook geen zin? Welke onzin staat de binnenvaart nog meer te ver wachten?

    Geplaatst door: gerrit op
  • op dit moment wordt er veel geklaagd, en over 14 dagen is iedereen alles vergeten, en hebben ze weer een wetje door onze strot gedouwd. waar zijn nu die samenwerkende binnevaartbonden, of hebben die het te druk met verhuizen naar een luxer kantoor.vervoer over spoor en weg de juiste weg

    Geplaatst door: binnenvaart moe op
  • Die 130 km is alleen goed voor de staatkas meer brandstof verbruik meer aczijns zo simpel.
    Dat havengeld wordt tot 30% goedkoper voor dat schip op gas.
    Laat die man nu 400 euro havengeld betalen dan krijgt hij een korting van 120 euro.
    Laat deze man 30 keer rotterdam binnen komen dan heeft hij 3600 euro korting gehad.
    Die inverstering die hij gedaan heeft hoelang duurd dat voor hij deze terug verdient heeft????
    Dan een oud schip zelfde bedrag 400 euro 10% erbij is 40 euro.
    waar willen ze na toe dit is iets wat vandaag of morgen nooit gaat werken.
    De mensen denken dan maar 40 euro extra dan zoveel euro uitgeven aan een inverstering.
    Dan een vrachtauto schrijf je makkelijker af dan een schip namelijk omdat de laatste meer waarde heeft en een langere levensduur.
    Soms zijn schhepen ook het huis waar de mensen op wonen.

    Geplaatst door: marco op
  • Wel,als ik dan 10% meer havengeld moet betalen,zal ik in Rotterdam mijn machinekamer eens leegpompen,ben toch een vervuiler of crimineel ! Zo worden we toch gezien.

    Geplaatst door: Martin op
  • In het wegtransport is dit soort modernisering al jaar en dag een “gewone” zaak. Net als je denkt dat je het modernste wagepark hebt wat er te koop is wordt er weer een nieuwe norm door je strot geduwd. Afschrijvings termijnen halveren en de tarieven dalen. Gek dat niemand meer wil investeren.

    Geplaatst door: Rob op
  • Jamtje, je mag van mij de mazzeltjes hebben zoveel als je wilt, zolamg het niet over een anders of mijn rug is, kennelijk heb je niet in de smiezen dat dat jij de volgende bent zoals Marco opmerkt,.
    En met of voor dat mileu zal het wel meevallen, nu mag je opeens 130 km. op de snelweg is dat niet meer mileubelastender als 120 km, en de trein is ook milieubelastender dan het schip, daar trekt men zich in datzelfde Rotterdam ook niets van aan.
    Nee zij wilden een Betuwelij en een derde Maasvlakte en wij kunnen de kastanjes uit het vuur halen, je merkt zelf al op dat je vraagtekens bij de milieuwinst en CCR 2 mag stellen door het meerdere keren filters verwisslen en extra brandstof.
    Als dit echt mileuwinst is CCR 2 kan het naar mijn inziens pas verplicht gesteld worden als je aan hermotoriseren toe bent, dus deze gelegariseerde diefstal heeft geen nut, er zal niemand zijn/haar goeddraaiende motor eruit halen voor een paar tientjes havengeld.
    En zo goed heeft het rijk of de gemeentes het ook niet voor met het mileu, of ben je de Pro Bo Koala in Amsterdam vergeten, als het maar ver van me bed is.

    Geplaatst door: Hagens op
  • In Rotterdam hoeven ze op mij niet meer te rekenen

    Geplaatst door: johan d op
  • @jantje helemaal met u eens,
    Maar over 3 a 4 jaar zijn er weer nieuwe eisen en mileunormen en de nieuwe schepen van nu voldoen daar dan ook niet meer aan en gaan misschien terug na het oude havengeld niveau.
    Gaat we dan weer zoveel euro inversteren om aan deze eisen te voldoen om tot 30% korting te krijgen?
    Kijk na dat nieuwe schip met die gastank ik vindt ook dat die eigenaar beloondt moet worden.
    Mijn idee laat die man gratis van de haven gebruik maken,maar ja zal wel nooit gebeuren.
    Ik vindt dat men op anderen ideeen moet komen om mensen die in duurzaamheid en mileu inversteren,
    en niet door het havengeld te verminderen dat vindt ik een schijntje tegen over de inverstering die gedaan is, het is wel een begin.
    Maar gewoon beteren ideeen voor dat soort ondernemers, zodat je in de toekomst kunt blijven inversteren.

    Geplaatst door: marco op
  • je kan het zo gek niet bedenken …
    geldt dit ook voor zeevaart dan ?

    pure schande !

    Geplaatst door: Jo op
  • Kom nou toch.
    Iedereen die een schip liet bouwen was verplicht om aan de ccr2 eisen te voldoen.
    Ook al wilde je het niet je moest gewoon.
    Dus duurdere motor meer gasolie verbruik en schoner (gooi maar in mn pet).
    Mogen deze mensen ook ergens van profiteren dan?
    Nieuwbouw schepen moeten aan de nieuwste eisen voldoen dus zijn daardoor best wel duur.
    Alstublieft geen reactie van dan moet je niet nieuw bouwen.
    Als je een beetje geld hebt krijg je geen geld voor een bestaand schip te kopen maar wel voor een nieuw schip, dit geld ook voor huizen kopen.
    Probleem is of je nu een schip hebt wat nog net blijft drijven, of een goed onderhouden ouder schip, of een nieuw schip , de prijs per ton is gelijk.
    Mag dan iemand die wat meer heeft betaald ook eens een mazzeltje hebben.

    van mij wel

    Geplaatst door: Jantje op
  • Kijk hier staat het.
    http://www.schuttevaer.nl/nieuws/varend-bestaan/nid14128-kantoorbonden-tegen-toeslag-havengeld-voor-vuile-schepen.html
    Ik lees daar in niks over de CBRB. Hun voorziter heb waarschijnlijk meer belang bij de haven als bij ons.

    Geplaatst door: schipper op
  • ik had al begrepen dat wij de melkoeien zijn in de toekomst.en als daar de bonden daar klakkeloos mee eens zijn ,nou dan hebben die in ieder geval geen gevoel voor crises,en een nieuwe motor die heeft iedereen zo maar in de kast liggen ,dat zou met tien jaar moeten kunnen, maar dan moet je je tarieven goed door kunnen berekenen,en als ik,na zoveel jaren varen kijk,dan kan ik mij best voorstellen dat er een hele grote categorie jonge schippers, die geen grote sprongen hebben gemaakt ,en die normaal geivesteerd hebben.dat die kotsmisselijk van het varen zijn.en die de zaak wel financieel op de rails hebben,dat die in de toekomst ,de nieuwe regels komen niet meer kunnen bij houden,want de mensen zijn achter de bureaus gewoon hun eigen plek aan het voortfinancieren ,kijk maar naar GMP.EN NIWO.stelt niks voor .wie de goedkoopste is die heeft de reis.als wij stil vallen en gent cent meer binnenkomt.nou dan staan er hele hoop mensen op straat,het spreekt zegt het al,er word meer aan de scheepvaart verdient,dan die er mee werkt.er wordt over ons gepraat en niet met ons gepraat,ja het recht van de sterksten,

    Geplaatst door: anneke op
  • Ik betaal wel wat meer havengeld dan ben ik goedkoper uit als dat ik een nieuwe motor zet.
    Ik krijg trouwens ook steeds een creditnota van € 1,50 voor het dus kan ik dat mooi verekenen.

    Geplaatst door: g op
  • Groen(er) varen om die 30% korting op havengeld te krijgen is heel eenvoudig met een Plug&Play uitlaatgasnabehandeling systeem van Solfic. Compact en geringe exploitatiekosten. Juist als een schipper nu overweegt te hermotoriseren biedt dit kansen. We hebben er zelfs de NOx prijsvraag mee gewonnen.
    Kees Hamelink

    http://www.solfic.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=81&Itemid=126&lang=nl

    Geplaatst door: kees hamelink op
  • @G, ik wou dat ik mijn investering ongedaan kon maken. mijn CCR2 motor verbruikt meer gasolie, olie en filters dan mijn vorige motor. en dan heb ik het nog niet over het gegeven dat mijn huidige motor die CCR2 is sinds de inbouw zwart rookt.

    Geplaatst door: Michel op
  • Dit is nu WEER een berichtgeving die ze waarschijnlijk weer[ misschien moedwillig ] lang onder de pet hebben gehouden, want ik kan mij niet voorstellen dat de binnenvaartorganisaties hier zonder meer mee accoord mee zijn gegaan.

    Geplaatst door: K Hubbers op
  • Maar gauw ff € 200000,- investeren dan hoef ik niet zoveel havengeld te betalen.
    Het ziet er trouwens voor de bevrachters niet zo goed uit want ik bereken wel door natuurlijk.

    Geplaatst door: g op
  • SCHANDE

    Geplaatst door: p op

Reageer