Evergem schroeft bedieningstijden terug

De bedieningstijden van de sluis van Evergem bij Gent worden vanaf 1 januari in het weekeinde teruggeschroefd. Op zaterdag wordt met schutten gestopt om 18 uur in plaats van 22 uur en pas hervat op maandagochtend 6 uur in plaats van middernacht.

Evergem

Binnenvaart en bedrijfsleven pikken maatregel niet

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (18)

  • @RWSmedewerker,

    Hoezo “simpele” medewerker?
    Bent u niet nodig dan?
    Zo ja dan bent u ook niet simpel!
    Wees trots op wat je doet, wat je ook doet.
    Uiteindelijk heeft iedereen- iedereen nodig!

    Geplaatst door: Hans op
  • Als destijds de zondagrust ingevoerd werd in België was iedereen blij. Eindelijk een dag echte rust want blijven liggen terwijl anderen varen zit er niet in. Tegen dat je terug aan boord bent lig je los. Colegialiteit weet je wel. Trouwens aan de wal kan het op 32 uren per week binnenkort. Enkel schippers vinden dat 100u en meer per week normaal is? Alhoewel ik van de Belgische schipperij weinig negatiefs hoor over de nieuwe regeling. Aan het einde van de rit wordt je toch evenveel betaald. Dag en nachtvaart wordt gewoon ingecalculeerd in de dagprijs door de verladers.

    Geplaatst door: kris op
  • Jakkeraar,
    Ik als simpele werknemer in de bediening(onder aan de ladder) heb geen invloed op wat de jongens boven aan de ladder beslissen.Ook ik vindt dat er soms geld verkwist wordt en kan daar helaas ook niks aan doen.

    Geplaatst door: medewerker RWS op
  • De meeste reacties hier zijn zoals gewoonlijk weer diep triest. Blijkbaar kunnen mensen pas een weekend stil gaan liggen als de sluis niet meer draait, anders wordt er blijkbaar gewoon doorgevaren.
    Vroeger dit en vroeger dat, vooral zo doorblijven gaan heren ondernemers.
    Maak eerder goeie afspraken waardoor je gewoon vrijdag stil kan liggen en pas maandagmorgen weer opstarten, daar heb je geen bedieningstijden voor nodig.

    @medewerker RWS: dat bij jullie mensen eruit moeten is logisch met de aanschaf van al die dure gebouwen en boten.
    Misschien eens het uitgaven patroon anders doen en meer in mens en vaarweg investeren in plaats van dure managers, gebouwen en boten en dergelijke.

    Geplaatst door: Jakkeraar op
  • mischien kunnen ze philipijnen in dienst nemen

    Geplaatst door: personeel op
  • Wordt dit het voorland in Neederland. Eerst een worst voor houden, we gaan centraliseren en kunnen we de scheepvaart meer veruiming van bedieningstijden aanbieden met minder personeel.
    Volgende stap de bediening wordt te duur en de bedieningstijden worden ingekrompen. Dusde scheepvaart krijgt weer een sigaar uit eigen doos.
    Minder lager betaald personeel op de bedieningsposten en meer hoger betaald management op de kantoren. En dat noemen ze dan ook nog bezuinigen!!!! Ja over de rug van de lager betaalde goedwillende bediennaars en schippers.

    Geplaatst door: HvH op
  • bovenvermeld artikel is niet helemaal correct.
    In Evergem zijn er nog steeds 3 bedienaars.
    De scheepvaart uren zijn op de hoofdvaarassen ( Leie en Bovenschelde ) uitgebreid naar 24/24 6 dagen op 7 dit met minder personeel. s’Nachts, dit vanaf 18:00 uur, wordt er met één bedienaar gewerkt in plaats van twee man, gevolg zal zijn minder vlotte bediening. Om een akkoord af te dwingen met de vakbonden was één van de voorstellen van W&Z om de mininacht te laten verdwijnen en de zaterdagavond te stoppen om 18:00 uur.
    Op vraag van VOKA gaat men nu waarschijnlijkde zondag dienst invoeren voor de beroepsvaart van 10 tot 18 uur mits betaling.
    Dit is in het kort de correcte info.
    Ps. Ooigem gaat vanaf 1/1/2012 eveneens met minder personeel 24 op 24 draaien onder zelfde regime.

    Geplaatst door: roger vantwater op
  • Kan ik gelukkig nu rustig slapen zondag nacht, zonder dat je haast door je touwen heen gaat.

    Geplaatst door: Bikkel op
  • Heerlijk, de zondagsrust komt terug in Europa! Nu alle sluizen in NL nog. Nu een hoop gemopper, maar na een paar jaar zou niemand meer terug willen naar dat 7×24 uur.
    Wat was het vroeger ook heerlijk, dat de sluizen in België rond zonsondergang stopten en ’s winters om half 8 weer begonnen.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • inderdaad arie,dan kun je in het weekend ook een goed plekkie zoeken en rustig naar huis gaan.

    Geplaatst door: gjw op
  • Jammer dat ze vrijdag avond al niet sluiten om 18:00 uur heb je gelijk weekend moeten ze over al in voeren.Ook in Nederland

    Geplaatst door: Arie prut op
  • Het zal me niks verbazen dat de bedieningstijden in Nederland ook minder worden.Ook hier hebben we mensen tekort in de bediening en toch worden er nog medewerkers ontslagen en hebben we een vacaturestop.

    Geplaatst door: medewerker RWS op
  • dit is idd niet efficient
    dit gaat weer werken kosten ,zeker als de klanten boven de sluis op maandag vrachtwagens moeten laten rijden
    maar ja wat moet de klant doen als je als schipper ergens word opgehouden en dan niet op tijd kan zijn
    misschien kunnen ze proberen om deze kosten te verhalen bij W&Z
    het is weer een besluit wat nergens op slaat

    Geplaatst door: buldozer op
  • Blijkbaar hebben de meeste schippers geen bezwaar, hebben ze eindelijk ook eens wat meer rust. En betreft de sluizen van het Albertkanaal die al openen op feest-en zondagavonden om 22.00h, dit was een maatregel om de werken op de ring van Antwerpen zogezegd te ontlasten maar toen de werken waren afgelopen is men (vergeten) om de maatregel in te trekken. Alleen het grootkapitaal en rederijen willen op zondag werken (allé de bazen dan toch).Het bevoorraden van de staalovens was ook altijd dringend, zelf zondagsvaart was nodig (waarvoor de rederij zelfs extra geld voor overhad). Waar zijn de duwbakken en duwers nu, werkloos aan de kant. Aan de zondagsvaart zal het dus wel niet gelegen hebben dat de hoogovens dicht zijn.

    Geplaatst door: schipperke op
  • Deze tijden moeten ze in geheel europa invoeren, en idd de klant kan ook ff beter nadenken.

    Geplaatst door: pieter op
  • Hagens, Ik kan als volwassene zelf wel bepalen wanneer ik vrij wil zijn of familie wil bezoeken, dat hoeft niet door sluitingstijden geregeld te worden..

    Geplaatst door: Hans op
  • Vindt het allemaal niet zo erg als het lijkt, die 10 uurtjes minder, en dan heb je ook op tijd je Zaterdagsrust, zodat je familie op kunt zoeken of andere leuke dingen doen i.p.v. altijd varen.
    Willen de klanten hun materiaal op tijd, moeten ze anders plannen, dit is ook eerlijker t.a.v. de A 1 vaart deze hebben geen continu personeel en kunnen Maandag aansluiten bij de sluizen op de Bovenschelde.
    Vindt wel dat Belgie haast moet maken met een 2 de sluis op de Bovenschelde, hier is meer winst te behalen.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Nou frits,het zijn altijd dezelfde die mazzel hebben.

    Geplaatst door: floris op

Reageer

Evergem schroeft bedieningstijden terug | Schuttevaer.nl

Evergem schroeft bedieningstijden terug

De bedieningstijden van de sluis van Evergem bij Gent worden vanaf 1 januari in het weekeinde teruggeschroefd. Op zaterdag wordt met schutten gestopt om 18 uur in plaats van 22 uur en pas hervat op maandagochtend 6 uur in plaats van middernacht.

Evergem
  • Binnenvaart en bedrijfsleven pikken maatregel niet
  • ‘Dit doet stimuleringsbeleid binnenvaart teniet’

Door

Justin Gleissner

De binnenvaartsector en het bedrijfsleven in België hebben verontwaardigd gereageerd en ertegen geprotesteerd bij de beheerder Waterwegen & Zeekanaal (W&Z) en minister van Openbare Werken Hilde Crevits. De maatregel werd genomen zonder ruggenspraak met de gebruikers en dat zit hen hoog. ‘Het is een economische klap voor de binnenvaartsector, want door deze maatregel komt de maandagse belevering per schip van zeker 13 boven de sluizen gelegen bedrijven in het gedrang. Zij zullen dus noodgedwongen moeten overschakelen op wegtransport.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (18)

  • @RWSmedewerker,

    Hoezo “simpele” medewerker?
    Bent u niet nodig dan?
    Zo ja dan bent u ook niet simpel!
    Wees trots op wat je doet, wat je ook doet.
    Uiteindelijk heeft iedereen- iedereen nodig!

    Geplaatst door: Hans op
  • Als destijds de zondagrust ingevoerd werd in België was iedereen blij. Eindelijk een dag echte rust want blijven liggen terwijl anderen varen zit er niet in. Tegen dat je terug aan boord bent lig je los. Colegialiteit weet je wel. Trouwens aan de wal kan het op 32 uren per week binnenkort. Enkel schippers vinden dat 100u en meer per week normaal is? Alhoewel ik van de Belgische schipperij weinig negatiefs hoor over de nieuwe regeling. Aan het einde van de rit wordt je toch evenveel betaald. Dag en nachtvaart wordt gewoon ingecalculeerd in de dagprijs door de verladers.

    Geplaatst door: kris op
  • Jakkeraar,
    Ik als simpele werknemer in de bediening(onder aan de ladder) heb geen invloed op wat de jongens boven aan de ladder beslissen.Ook ik vindt dat er soms geld verkwist wordt en kan daar helaas ook niks aan doen.

    Geplaatst door: medewerker RWS op
  • De meeste reacties hier zijn zoals gewoonlijk weer diep triest. Blijkbaar kunnen mensen pas een weekend stil gaan liggen als de sluis niet meer draait, anders wordt er blijkbaar gewoon doorgevaren.
    Vroeger dit en vroeger dat, vooral zo doorblijven gaan heren ondernemers.
    Maak eerder goeie afspraken waardoor je gewoon vrijdag stil kan liggen en pas maandagmorgen weer opstarten, daar heb je geen bedieningstijden voor nodig.

    @medewerker RWS: dat bij jullie mensen eruit moeten is logisch met de aanschaf van al die dure gebouwen en boten.
    Misschien eens het uitgaven patroon anders doen en meer in mens en vaarweg investeren in plaats van dure managers, gebouwen en boten en dergelijke.

    Geplaatst door: Jakkeraar op
  • mischien kunnen ze philipijnen in dienst nemen

    Geplaatst door: personeel op
  • Wordt dit het voorland in Neederland. Eerst een worst voor houden, we gaan centraliseren en kunnen we de scheepvaart meer veruiming van bedieningstijden aanbieden met minder personeel.
    Volgende stap de bediening wordt te duur en de bedieningstijden worden ingekrompen. Dusde scheepvaart krijgt weer een sigaar uit eigen doos.
    Minder lager betaald personeel op de bedieningsposten en meer hoger betaald management op de kantoren. En dat noemen ze dan ook nog bezuinigen!!!! Ja over de rug van de lager betaalde goedwillende bediennaars en schippers.

    Geplaatst door: HvH op
  • bovenvermeld artikel is niet helemaal correct.
    In Evergem zijn er nog steeds 3 bedienaars.
    De scheepvaart uren zijn op de hoofdvaarassen ( Leie en Bovenschelde ) uitgebreid naar 24/24 6 dagen op 7 dit met minder personeel. s’Nachts, dit vanaf 18:00 uur, wordt er met één bedienaar gewerkt in plaats van twee man, gevolg zal zijn minder vlotte bediening. Om een akkoord af te dwingen met de vakbonden was één van de voorstellen van W&Z om de mininacht te laten verdwijnen en de zaterdagavond te stoppen om 18:00 uur.
    Op vraag van VOKA gaat men nu waarschijnlijkde zondag dienst invoeren voor de beroepsvaart van 10 tot 18 uur mits betaling.
    Dit is in het kort de correcte info.
    Ps. Ooigem gaat vanaf 1/1/2012 eveneens met minder personeel 24 op 24 draaien onder zelfde regime.

    Geplaatst door: roger vantwater op
  • Kan ik gelukkig nu rustig slapen zondag nacht, zonder dat je haast door je touwen heen gaat.

    Geplaatst door: Bikkel op
  • Heerlijk, de zondagsrust komt terug in Europa! Nu alle sluizen in NL nog. Nu een hoop gemopper, maar na een paar jaar zou niemand meer terug willen naar dat 7×24 uur.
    Wat was het vroeger ook heerlijk, dat de sluizen in België rond zonsondergang stopten en ’s winters om half 8 weer begonnen.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • inderdaad arie,dan kun je in het weekend ook een goed plekkie zoeken en rustig naar huis gaan.

    Geplaatst door: gjw op
  • Jammer dat ze vrijdag avond al niet sluiten om 18:00 uur heb je gelijk weekend moeten ze over al in voeren.Ook in Nederland

    Geplaatst door: Arie prut op
  • Het zal me niks verbazen dat de bedieningstijden in Nederland ook minder worden.Ook hier hebben we mensen tekort in de bediening en toch worden er nog medewerkers ontslagen en hebben we een vacaturestop.

    Geplaatst door: medewerker RWS op
  • dit is idd niet efficient
    dit gaat weer werken kosten ,zeker als de klanten boven de sluis op maandag vrachtwagens moeten laten rijden
    maar ja wat moet de klant doen als je als schipper ergens word opgehouden en dan niet op tijd kan zijn
    misschien kunnen ze proberen om deze kosten te verhalen bij W&Z
    het is weer een besluit wat nergens op slaat

    Geplaatst door: buldozer op
  • Blijkbaar hebben de meeste schippers geen bezwaar, hebben ze eindelijk ook eens wat meer rust. En betreft de sluizen van het Albertkanaal die al openen op feest-en zondagavonden om 22.00h, dit was een maatregel om de werken op de ring van Antwerpen zogezegd te ontlasten maar toen de werken waren afgelopen is men (vergeten) om de maatregel in te trekken. Alleen het grootkapitaal en rederijen willen op zondag werken (allé de bazen dan toch).Het bevoorraden van de staalovens was ook altijd dringend, zelf zondagsvaart was nodig (waarvoor de rederij zelfs extra geld voor overhad). Waar zijn de duwbakken en duwers nu, werkloos aan de kant. Aan de zondagsvaart zal het dus wel niet gelegen hebben dat de hoogovens dicht zijn.

    Geplaatst door: schipperke op
  • Deze tijden moeten ze in geheel europa invoeren, en idd de klant kan ook ff beter nadenken.

    Geplaatst door: pieter op
  • Hagens, Ik kan als volwassene zelf wel bepalen wanneer ik vrij wil zijn of familie wil bezoeken, dat hoeft niet door sluitingstijden geregeld te worden..

    Geplaatst door: Hans op
  • Vindt het allemaal niet zo erg als het lijkt, die 10 uurtjes minder, en dan heb je ook op tijd je Zaterdagsrust, zodat je familie op kunt zoeken of andere leuke dingen doen i.p.v. altijd varen.
    Willen de klanten hun materiaal op tijd, moeten ze anders plannen, dit is ook eerlijker t.a.v. de A 1 vaart deze hebben geen continu personeel en kunnen Maandag aansluiten bij de sluizen op de Bovenschelde.
    Vindt wel dat Belgie haast moet maken met een 2 de sluis op de Bovenschelde, hier is meer winst te behalen.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Nou frits,het zijn altijd dezelfde die mazzel hebben.

    Geplaatst door: floris op

Reageer