Tol zet rem op vervoer Seine-Nord

Maakt tolheffing het vervoer over de nieuwe Seine-Nordverbinding niet te duur? Het nieuwe kanaal tussen de Schelde en Parijs riep donderdag 19 mei op het Schuttevaer-congres in Terneuzen de nodige twijfels op.
‘De Nederlandse binnenvaart is niet tegen een tolheffing op een nieuw kanaal dat 4,2 miljard euro gaat kosten, mits de tol niet te hoog wordt en het geen belemmering is voor het aantrekken van nieuwe lading’, zei voorzitter Annemarie Jorritsma van Koninklijke Schuttevaer.

Dick van den Broek Humphreij

‘Zonder tol geen Seine-Nord’, liet de Zeeuwse commissaris van de koningin Karla Peijs in een videoboodschap aan het congres weten. Naar verluidt wordt 20% van de kanaalaanleg betaald uit tolheffingen. Peijs noemde het nieuwe kanaal ‘buitengewoon belangrijk voor de hele regio’ en riep de Nederlandse overheid op met miljoenen over de brug te komen om de tollast voor de binnenvaart te verlichten. Als de Seine-Nordverbinding in 2016 is voltooid, wordt het vervoersvolume in de beginjaren op 15 miljoen ton geschat, driemaal meer dan er nu richting Parijs gaat.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Tol zet rem op vervoer Seine-Nord | Schuttevaer.nl

Tol zet rem op vervoer Seine-Nord

Maakt tolheffing het vervoer over de nieuwe Seine-Nordverbinding niet te duur? Het nieuwe kanaal tussen de Schelde en Parijs riep donderdag 19 mei op het Schuttevaer-congres in Terneuzen de nodige twijfels op.
‘De Nederlandse binnenvaart is niet tegen een tolheffing op een nieuw kanaal dat 4,2 miljard euro gaat kosten, mits de tol niet te hoog wordt en het geen belemmering is voor het aantrekken van nieuwe lading’, zei voorzitter Annemarie Jorritsma van Koninklijke Schuttevaer.

Dick van den Broek Humphreij

‘Zonder tol geen Seine-Nord’, liet de Zeeuwse commissaris van de koningin Karla Peijs in een videoboodschap aan het congres weten. Naar verluidt wordt 20% van de kanaalaanleg betaald uit tolheffingen. Peijs noemde het nieuwe kanaal ‘buitengewoon belangrijk voor de hele regio’ en riep de Nederlandse overheid op met miljoenen over de brug te komen om de tollast voor de binnenvaart te verlichten. Als de Seine-Nordverbinding in 2016 is voltooid, wordt het vervoersvolume in de beginjaren op 15 miljoen ton geschat, driemaal meer dan er nu richting Parijs gaat.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer