Strenge ligplaatsregels leiden tot dwangsom-incident Twentekanaal

De problematische afmeermogelijkheden aan het Twentekanaal hebben vorige week geleid tot een incident waarbij schipper John Klinge van de Anneke-J onder dreiging van een dwangsom van 1000 euro per dag werd weggestuurd van de wachtplaats van sluis Delden.

Ligplaats Delden

Koninklijke Schuttevaer wil overzicht en eenheid van beleid

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (18)

  • Lange tijd niet in IJmuiden geweest, hadden gehoord dat er in het Spuikanaal nieuwe palen waren geslagen en dat er een autoafzetplaats zou zijn.
    Woensdag lostermijn, maar de zaterdag ervoor konden we al in IJmuiden zijn.
    Toevallig was het zaterdag erg slecht weer…veel wind…dus zijn we maar in Amsterdam blijven liggen en maandag aangekomen in IJmuiden.
    Jawel, bij het invaren van het Spuikanaal zagen wij inderdaag mooie afmeerpalen, echter ZONDER steiger! en met borden 3 x 24 uur max. ligplaats.
    Achterin aan stuurboord bleek de autoafzetplaats te zijn, maar wat heb ik daaraan als ik niet van en aan boord kan komen?
    We dreven langzaam verder het Spuikannal in en jawel, toch nog aan stuurboord 1 afloopsteiger, die natuurlijk bezet was.
    Helaas lag er een leeg klein schip op, dus ook geen optie om daar met een geladen schip opzij te gaan.
    Verderop aan bakboord zagen we ook nog 2 afloopsteigers, maar daarop lag pontificaal met zowel het voorschip en het achterschip een oude coaster op.
    Dus ook geen optie om daar langszij te gaan.
    [Hij ligt er nu nog, dus wat 3 x 24 uur ]
    Toen maar richting 1e Rijksbinnenhaven gevaren, daar moesten we toch ook lossen en jawel, daar staan aan bakboord ook weer een prachtige rij afmeerpalen, maar……U voelt het wel komen zeker?…..weer zonder afloopsteiger.
    Aan de zijde van de ENCI stonden ook palen, met zowaar eer afloopsteiger…wel wat ver binnen de palen en zonder trapje, maar met onze eigen ladder wel te overbruggen….daar zijn we langzamerhand wel handig in geworden. Maar dit ligt in het bereik van de slakkenzandlaadpijp.
    Gelukkig zou er daar niet geladen worden, dus kregen wij toestemming om daar te gaan liggen van de ENCI.
    Tot onze grote verbazing bleek dat achterin deze haven er zelfs meerder afloopsteigers te zijn, maar ligt een hele vloot van oude scheepjes.
    Volgens de lossers van de ENCI liggen die daar permanent en vallen dus schijnbaar ook niet onder de 3 x 24 uurs-regeling.
    Bij nader inzien is het dus maar goed geweest dat wij zaterdag niet gelijk naar IJmuiden zijn doorgevaren, anders hadden wij ook meer als 3 x 24 uur daar moeten verblijven i.b.m. onze lostermijn.
    Het wordt dus echt tijd voor de KSV om hier LANDELIJK wat aan te doen.

    Geplaatst door: Coby op
  • we kunnen we lopen zuren,maar met fijten komen is veel beter.
    ik kan er al 1 noemen.
    ligplaats maarsen!
    niet de fijnste plaats om hem neer te leggen,maar wel verdwenen.
    en waar is er plek voor terug gekomen?
    er is nog veel meer.
    noemt u maar collega’s

    Geplaatst door: noorden op
  • Ik denk, dat de oorzaak: schippers worden niet serieus genomen. Ook aan de schipper zelf ligt. Kade Delden is in reparatie, ik moet wel havengeld betalen, gemeente of veevoer fabriek geef mij een ander ligplaats. Maar de schipper denkt, ik ga niet moeilijk doen, leg het schip bij de sluis neer, wie doe ik daar kwaad mee??
    Ja en de RWS man die kijkt op de letter van de wet en niet naar de intentie van de wet. om woonschepen tegen gaan.
    Dat valt me vaker op, de wet wordt niet gehandhaafd, waarvoor hij gemaakt is, maar gewoon DOM weg op de komma optreden is natuurlijk veel makkelijker.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Als ik voor 1 week havengeld MOET betalen , dan mag ik toch verwachten dat ik 1 week een ligplaats MAG nemen.
    en niet 3x 24 uur.
    als men dat wil hanteren wil ik ook niet meer betalen dan mijn feitelijk gelegen dagen.
    overigens zijn er op het twente-kanaal veel te weinig ligplaatsen.

    Geplaatst door: woestijnvis op
  • En de Rws wilde nog zo haar best doen om de vriendelijkste overheidsinstantie te worden.

    Dit is zo tekenend wat vooral in deze regio de Rws van ons ( de binnenvaart ) vind. In Zwartsluis en op de Gelderse IJssel geeft dit ook al steeds meer problemen.

    Deze schipper had natuurlijk moeilijk kunnen doen en een claim kunnen neerleggen bij de gemeente in Delden, die ondanks dat je daar havengeld betaald er niet een vervangende ligplaats kan worden geboden.

    Maar dit vond hij in dit geval niet menselijk en dat is in mijn ogen ook zo , maar nu wordt deze zelfde man wel onmenselijk behandelt. Schandalig.
    Maar neem van mij aan in die regio zitten ze daar echt niet mee. Regels zijn regels en deze zijn in overleg met onze Schuttevaer ingesteld, zo redeneerd men.

    Moeten we voortaan zo met elkaar omgaan?

    Geplaatst door: Binnenvaartondernemer op
  • Regio oost rws is daar volledig de weg kwijt, en niet alleen daar, ze willen water gerealteerde bedrijven, dus krijg je de schepen erbij, en nu jagen ze je weg,wij gaan voorlopig niet meer het twentse in, genoeg is genoeg. tijd voor actie daar in het oosten.

    Geplaatst door: j.Breman op
  • jan,

    wel even goed lezen he voor dat je commentaar geeft want dat staat er niet.

    Geplaatst door: schippertje op
  • Als ik op vakantie ga , als ik geen zin heb om te varen….dan moet de overheid maar zorgen dat ik een ligplaats heb.

    Geplaatst door: jan op
  • Ik ben zelf havenmeester, maar ik vind wel dat men menselijk met regelgeving om moet gaan, regelgeving is om excessen tegen te gaan en ieder incident appart moet beoordelen.

    Geplaatst door: J.Troost op
  • @joop ik wil u vragen niet zo gefrustreerd te reageren probeer correct te blijven.
    Waar het wel om gaat, wie heeft er nu last van als iemand met zijn schip ten behoeve van de veevoer of andere bedrijven ligplaats neemt en geen lang ligger is?Echter daar is deze regeling voor bedoeld om daar dan tegen op te kunnen treden.Maar we draven hier in door en maken er een onvriendelijke regel van die gericht is tegen een beroepsgroep die je schijnbaar op deze manier fijn kunt opjagen.Waarom mag ik niet gewoon ergens liggen zonder me druk te maken en dat iemand er last van heeft.Per slot van rekening kan je ook gewoon nog bij iemand opzij als het argument plek tekort zou zijn.Gelden deze regeltjes ook voor al die mooie kades(onze belasting centen) waar rws zelf aanmeert dan ook.Nee?nou waarom dan niet?.Krijg echt het idee dat je als schipper niet serieus gezien wordt maar meer goed bent voor een aantal te behalen streepjes binnen dit orgaan.Vind de houding en beleid van rws steeds schipper onwaardiger worden en dat is jammer.

    Geplaatst door: mvg BG op
  • 1 kant van het verhaal horen is wel heel makkelijk, moet jij nu eens zeggen wat het echte verhaal van 2 kanten vertellen HENK. Ben jij daar wel eens geweest? In delden? Waarom moet hij precies op de startplek van de sluis gaan liggen? Omdat ze van forfarmers met de kade bezig zijn. Dus leg het probleem bij hun neer en doe niet zo moeilijk.

    Enne HENK was jij er bij? Offe zit je ook weer zomaar wat te zwammen.

    Geplaatst door: Joop op
  • Ik wil graag mijn mening eens even geven over het ligplaatsen beleid in nederland.

    Het is van de zotte dan je met je schip nergens langer dan 3x 24 uur mag liggen, wat nou als je op vakantie wil of je moet naar het zieken huis of je hebt gewoon even geen zin om te varen , het maakt toch niet uit als je ergens 3 of 4 weken ligt? ze moeten gewoon meer ligplaatsen maken, als je je auto bij je huisdeur parkeert zegt ook niemand dat je binnen 76 uur moet vertrekken, ik vind het een belachelijk beleid zonder redenen,
    als het nou eens zo is dat er in de grote haven nou genoeg fatsoenlijke ligplaatsen zijn is het nog wat, maar dat is er ook niet, ik wil best havengeld betalen maar zorg voor voldoende capaciteit. met fatsoenlijke op en aflopen etc.

    domme domme domme onbegrijpelijke regels.

    Geplaatst door: schippertje op
  • Beste joop, ik denk dat jij er niet veel van de situatie begrijpt, gezien je reactie.
    dan beter maar zwijgen……………ja toch niet dan!!!!!!!!!

    Henk

    Geplaatst door: le Sage H op
  • Best raar verhaal. Heb ook wel eens een onenigheid gehad met rws. Maar als je normaal blijft doen kom je een heel eind.
    Gewoon vragen of het goed is dat je daar even gaat liggen (misschien paar weken als je dat zo hoort). En als je dan een NEE krijgt moet je gewoon je spulletje weghalen, simpel toch? Maar NEE… schipper John Klinge van de Anneke-J moet de boel effe lekker op de spits drijven en dan krijg je dit. En nu is hij boos. Waarom? Ikke wil hier blijven…!!! hahaha

    Tis echt een goede grap, straks gaat er nog iemand een stukje schrijven over een buurman die niet wil afstoppen.

    Geplaatst door: joop op
  • Die regeling zoals 3x 24 uur is bedoelt om langliggers met varende woonschepen te weren, daarvoor is dit de makkelijkste manier.
    Je hoeft dan namelijk niks wettelijks te regelen, het is nl. een regeling.
    Alleen zijn ze dat uitgangspunt vergeten en worden de gebruikers, waarvoor de kade etc. bedoelt zijn weggestuurd.
    Kijk bijv. maar wat dat blauwe scheepje aan Kanaleneiland doet: verhalen van Markus naar Kan. eiland en weer terug.

    Geplaatst door: Hans op
  • ik heb vorige week bij apm containers moeten laden en wilde in de wacht gaan liggen aan de andere kant ben juiste naam vergeten nor folk line of zo iets werd ook 5 min na het afmeren weg gestuurd door een portier nog op boertige manier ook op havendienst geroepen en resultaat ja ze huren deze kade af ze hebbe het recht volgens mij wordt alles afgehuurd dan moeten we ook nergens meer gaan ligge

    Geplaatst door: k op
  • Belachelijk hoe de overheid met het ligplaatsen beleid omgaat en vraag me ook af wie hier mee gediend is.Als er wat creatiever met de kunstwerken wordt omgegaan kunnen er veel meer schepen afmeren.
    Te beginnen met al die boeienlijnen aan de binnenkant van remmingswerken daar kunnen kleinere schepen afmeren zodat er meer ruimte voor grotere schepen overblijft en dan nog eens dwangsommen afdwingen hebben ze niks anders te doen belachelijk.

    Geplaatst door: jan van nieuwland op
  • Kan iemand mij vertellen welke haven er wel binnenvaart vriendelijk is?
    Het lijk erop of de ambtenaren van het havengeld allerlei uitjes organiseren, en de scheepvaart..ach die zoekt het maar uit.
    Binnenvaart WAS een mooi beroep,maar word langzaam een 24uurs bedrijf…

    Geplaatst door: Rob op

Reageer

Strenge ligplaatsregels leiden tot dwangsom-incident Twentekanaal | Schuttevaer.nl

Strenge ligplaatsregels leiden tot dwangsom-incident Twentekanaal

De problematische afmeermogelijkheden aan het Twentekanaal hebben vorige week geleid tot een incident waarbij schipper John Klinge van de Anneke-J onder dreiging van een dwangsom van 1000 euro per dag werd weggestuurd van de wachtplaats van sluis Delden.

Ligplaats Delden
  • Koninklijke Schuttevaer wil overzicht en eenheid van beleid
  • ‘RWS zou menselijker en flexibeler kunnen zijn’

Door

Marja de Vet

De ligplaatsen op het kanaal zijn de laatste jaren streng gereguleerd, waarbij de ligduur op veel plaatsen is beperkt. Er zijn nu regelmatig klachten van schippers die geen geschikte ligplaats vinden voor hun schip. Regiovertegenwoordiger Anne-Ruth Smink van Koninklijke Schuttevaer wil nu samen met Rijkswaterstaat een overzicht maken van alle ligplaatsen langs het kanaal. ‘Er zijn ook veel ligplaatsen van de gemeentes. We willen met de regio Twente, de gemeentes Hof van Twente, Almelo, Hengelo en Enschede, uiteindelijk komen tot één havenbedrijf voor de hele regio. Die zouden dan ook één tarief kunnen heffen, want nu is het havengeld overal anders.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (18)

  • Lange tijd niet in IJmuiden geweest, hadden gehoord dat er in het Spuikanaal nieuwe palen waren geslagen en dat er een autoafzetplaats zou zijn.
    Woensdag lostermijn, maar de zaterdag ervoor konden we al in IJmuiden zijn.
    Toevallig was het zaterdag erg slecht weer…veel wind…dus zijn we maar in Amsterdam blijven liggen en maandag aangekomen in IJmuiden.
    Jawel, bij het invaren van het Spuikanaal zagen wij inderdaag mooie afmeerpalen, echter ZONDER steiger! en met borden 3 x 24 uur max. ligplaats.
    Achterin aan stuurboord bleek de autoafzetplaats te zijn, maar wat heb ik daaraan als ik niet van en aan boord kan komen?
    We dreven langzaam verder het Spuikannal in en jawel, toch nog aan stuurboord 1 afloopsteiger, die natuurlijk bezet was.
    Helaas lag er een leeg klein schip op, dus ook geen optie om daar met een geladen schip opzij te gaan.
    Verderop aan bakboord zagen we ook nog 2 afloopsteigers, maar daarop lag pontificaal met zowel het voorschip en het achterschip een oude coaster op.
    Dus ook geen optie om daar langszij te gaan.
    [Hij ligt er nu nog, dus wat 3 x 24 uur ]
    Toen maar richting 1e Rijksbinnenhaven gevaren, daar moesten we toch ook lossen en jawel, daar staan aan bakboord ook weer een prachtige rij afmeerpalen, maar……U voelt het wel komen zeker?…..weer zonder afloopsteiger.
    Aan de zijde van de ENCI stonden ook palen, met zowaar eer afloopsteiger…wel wat ver binnen de palen en zonder trapje, maar met onze eigen ladder wel te overbruggen….daar zijn we langzamerhand wel handig in geworden. Maar dit ligt in het bereik van de slakkenzandlaadpijp.
    Gelukkig zou er daar niet geladen worden, dus kregen wij toestemming om daar te gaan liggen van de ENCI.
    Tot onze grote verbazing bleek dat achterin deze haven er zelfs meerder afloopsteigers te zijn, maar ligt een hele vloot van oude scheepjes.
    Volgens de lossers van de ENCI liggen die daar permanent en vallen dus schijnbaar ook niet onder de 3 x 24 uurs-regeling.
    Bij nader inzien is het dus maar goed geweest dat wij zaterdag niet gelijk naar IJmuiden zijn doorgevaren, anders hadden wij ook meer als 3 x 24 uur daar moeten verblijven i.b.m. onze lostermijn.
    Het wordt dus echt tijd voor de KSV om hier LANDELIJK wat aan te doen.

    Geplaatst door: Coby op
  • we kunnen we lopen zuren,maar met fijten komen is veel beter.
    ik kan er al 1 noemen.
    ligplaats maarsen!
    niet de fijnste plaats om hem neer te leggen,maar wel verdwenen.
    en waar is er plek voor terug gekomen?
    er is nog veel meer.
    noemt u maar collega’s

    Geplaatst door: noorden op
  • Ik denk, dat de oorzaak: schippers worden niet serieus genomen. Ook aan de schipper zelf ligt. Kade Delden is in reparatie, ik moet wel havengeld betalen, gemeente of veevoer fabriek geef mij een ander ligplaats. Maar de schipper denkt, ik ga niet moeilijk doen, leg het schip bij de sluis neer, wie doe ik daar kwaad mee??
    Ja en de RWS man die kijkt op de letter van de wet en niet naar de intentie van de wet. om woonschepen tegen gaan.
    Dat valt me vaker op, de wet wordt niet gehandhaafd, waarvoor hij gemaakt is, maar gewoon DOM weg op de komma optreden is natuurlijk veel makkelijker.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Als ik voor 1 week havengeld MOET betalen , dan mag ik toch verwachten dat ik 1 week een ligplaats MAG nemen.
    en niet 3x 24 uur.
    als men dat wil hanteren wil ik ook niet meer betalen dan mijn feitelijk gelegen dagen.
    overigens zijn er op het twente-kanaal veel te weinig ligplaatsen.

    Geplaatst door: woestijnvis op
  • En de Rws wilde nog zo haar best doen om de vriendelijkste overheidsinstantie te worden.

    Dit is zo tekenend wat vooral in deze regio de Rws van ons ( de binnenvaart ) vind. In Zwartsluis en op de Gelderse IJssel geeft dit ook al steeds meer problemen.

    Deze schipper had natuurlijk moeilijk kunnen doen en een claim kunnen neerleggen bij de gemeente in Delden, die ondanks dat je daar havengeld betaald er niet een vervangende ligplaats kan worden geboden.

    Maar dit vond hij in dit geval niet menselijk en dat is in mijn ogen ook zo , maar nu wordt deze zelfde man wel onmenselijk behandelt. Schandalig.
    Maar neem van mij aan in die regio zitten ze daar echt niet mee. Regels zijn regels en deze zijn in overleg met onze Schuttevaer ingesteld, zo redeneerd men.

    Moeten we voortaan zo met elkaar omgaan?

    Geplaatst door: Binnenvaartondernemer op
  • Regio oost rws is daar volledig de weg kwijt, en niet alleen daar, ze willen water gerealteerde bedrijven, dus krijg je de schepen erbij, en nu jagen ze je weg,wij gaan voorlopig niet meer het twentse in, genoeg is genoeg. tijd voor actie daar in het oosten.

    Geplaatst door: j.Breman op
  • jan,

    wel even goed lezen he voor dat je commentaar geeft want dat staat er niet.

    Geplaatst door: schippertje op
  • Als ik op vakantie ga , als ik geen zin heb om te varen….dan moet de overheid maar zorgen dat ik een ligplaats heb.

    Geplaatst door: jan op
  • Ik ben zelf havenmeester, maar ik vind wel dat men menselijk met regelgeving om moet gaan, regelgeving is om excessen tegen te gaan en ieder incident appart moet beoordelen.

    Geplaatst door: J.Troost op
  • @joop ik wil u vragen niet zo gefrustreerd te reageren probeer correct te blijven.
    Waar het wel om gaat, wie heeft er nu last van als iemand met zijn schip ten behoeve van de veevoer of andere bedrijven ligplaats neemt en geen lang ligger is?Echter daar is deze regeling voor bedoeld om daar dan tegen op te kunnen treden.Maar we draven hier in door en maken er een onvriendelijke regel van die gericht is tegen een beroepsgroep die je schijnbaar op deze manier fijn kunt opjagen.Waarom mag ik niet gewoon ergens liggen zonder me druk te maken en dat iemand er last van heeft.Per slot van rekening kan je ook gewoon nog bij iemand opzij als het argument plek tekort zou zijn.Gelden deze regeltjes ook voor al die mooie kades(onze belasting centen) waar rws zelf aanmeert dan ook.Nee?nou waarom dan niet?.Krijg echt het idee dat je als schipper niet serieus gezien wordt maar meer goed bent voor een aantal te behalen streepjes binnen dit orgaan.Vind de houding en beleid van rws steeds schipper onwaardiger worden en dat is jammer.

    Geplaatst door: mvg BG op
  • 1 kant van het verhaal horen is wel heel makkelijk, moet jij nu eens zeggen wat het echte verhaal van 2 kanten vertellen HENK. Ben jij daar wel eens geweest? In delden? Waarom moet hij precies op de startplek van de sluis gaan liggen? Omdat ze van forfarmers met de kade bezig zijn. Dus leg het probleem bij hun neer en doe niet zo moeilijk.

    Enne HENK was jij er bij? Offe zit je ook weer zomaar wat te zwammen.

    Geplaatst door: Joop op
  • Ik wil graag mijn mening eens even geven over het ligplaatsen beleid in nederland.

    Het is van de zotte dan je met je schip nergens langer dan 3x 24 uur mag liggen, wat nou als je op vakantie wil of je moet naar het zieken huis of je hebt gewoon even geen zin om te varen , het maakt toch niet uit als je ergens 3 of 4 weken ligt? ze moeten gewoon meer ligplaatsen maken, als je je auto bij je huisdeur parkeert zegt ook niemand dat je binnen 76 uur moet vertrekken, ik vind het een belachelijk beleid zonder redenen,
    als het nou eens zo is dat er in de grote haven nou genoeg fatsoenlijke ligplaatsen zijn is het nog wat, maar dat is er ook niet, ik wil best havengeld betalen maar zorg voor voldoende capaciteit. met fatsoenlijke op en aflopen etc.

    domme domme domme onbegrijpelijke regels.

    Geplaatst door: schippertje op
  • Beste joop, ik denk dat jij er niet veel van de situatie begrijpt, gezien je reactie.
    dan beter maar zwijgen……………ja toch niet dan!!!!!!!!!

    Henk

    Geplaatst door: le Sage H op
  • Best raar verhaal. Heb ook wel eens een onenigheid gehad met rws. Maar als je normaal blijft doen kom je een heel eind.
    Gewoon vragen of het goed is dat je daar even gaat liggen (misschien paar weken als je dat zo hoort). En als je dan een NEE krijgt moet je gewoon je spulletje weghalen, simpel toch? Maar NEE… schipper John Klinge van de Anneke-J moet de boel effe lekker op de spits drijven en dan krijg je dit. En nu is hij boos. Waarom? Ikke wil hier blijven…!!! hahaha

    Tis echt een goede grap, straks gaat er nog iemand een stukje schrijven over een buurman die niet wil afstoppen.

    Geplaatst door: joop op
  • Die regeling zoals 3x 24 uur is bedoelt om langliggers met varende woonschepen te weren, daarvoor is dit de makkelijkste manier.
    Je hoeft dan namelijk niks wettelijks te regelen, het is nl. een regeling.
    Alleen zijn ze dat uitgangspunt vergeten en worden de gebruikers, waarvoor de kade etc. bedoelt zijn weggestuurd.
    Kijk bijv. maar wat dat blauwe scheepje aan Kanaleneiland doet: verhalen van Markus naar Kan. eiland en weer terug.

    Geplaatst door: Hans op
  • ik heb vorige week bij apm containers moeten laden en wilde in de wacht gaan liggen aan de andere kant ben juiste naam vergeten nor folk line of zo iets werd ook 5 min na het afmeren weg gestuurd door een portier nog op boertige manier ook op havendienst geroepen en resultaat ja ze huren deze kade af ze hebbe het recht volgens mij wordt alles afgehuurd dan moeten we ook nergens meer gaan ligge

    Geplaatst door: k op
  • Belachelijk hoe de overheid met het ligplaatsen beleid omgaat en vraag me ook af wie hier mee gediend is.Als er wat creatiever met de kunstwerken wordt omgegaan kunnen er veel meer schepen afmeren.
    Te beginnen met al die boeienlijnen aan de binnenkant van remmingswerken daar kunnen kleinere schepen afmeren zodat er meer ruimte voor grotere schepen overblijft en dan nog eens dwangsommen afdwingen hebben ze niks anders te doen belachelijk.

    Geplaatst door: jan van nieuwland op
  • Kan iemand mij vertellen welke haven er wel binnenvaart vriendelijk is?
    Het lijk erop of de ambtenaren van het havengeld allerlei uitjes organiseren, en de scheepvaart..ach die zoekt het maar uit.
    Binnenvaart WAS een mooi beroep,maar word langzaam een 24uurs bedrijf…

    Geplaatst door: Rob op

Reageer