Het CBOB-bestuur is unaniem in de afwijzing van walstroomvoorwaarden, maar hoopt toch dat zoveel mogelijk schippers de enquête, die de walstroomaanbieders binnenkort rondsturen, zullen invullen. Van der Velde: ‘Of daar ook een representatief beeld over de stroomleveranties uit naar voren komt is echter maar zeer de vraag, omdat veel schippers de ligplaatsen met walstroomkasten mijden.’
Niet negatief
In principe staat de CBOB niet negatief tegenover walstroomaansluiting, legt de secretaris uit. Luchtkwaliteit en milieu zijn van groot belang voor iedereen. De luchtverontreiniging in de stedelijke gebieden van de Randstad is hoog en moet worden teruggedrongen om de normen niet te overschrijden. Overheden hebben de taak en de verantwoordelijkheid om daarvoor maatregelen te treffen.
Er is 770 miljoen euro aan Europese subsidiegelden voor dit project beschikbaar gesteld. Op grond van een haalbaarheidsonderzoek uit 2007 wordt bewezen geacht dat er met walstroom grote winst te behalen is in de beperking van uitstoot. ‘Maar wie het rapport leest merkt dat de onderzoekers zich wat genuanceerder uitlaten dan de walstroomaanbieders zelf’, zegt Van der Velde.
Ook wordt, volgens het CBOB-bestuur, stelselmatig voorbijgegaan aan de voortdurende innovatie door binnenvaartondernemers. Bij nieuwbouw of vervanging worden vrijwel uitsluitend geluidsarme CCR2-aggregaten geplaatst en met ingang van januari draaien bovendien alle aggregaten op zwavelvrije diesel. ‘Men moet zich daarom afvragen of investeringen in walstroomvoorzieningen, die nog steeds allerlei technische onvolkomenheden vertonen, wel verantwoord zijn.’
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?