Zuid-Holland schroeft budget vaarwegen nog eenmaal op

De provincie Zuid-Holland heeft het vaarwegenbudget voor dit jaar met vijf miljoen verhoogd naar 50 miljoen euro. Hiermee heeft de provincie in zes jaar tijd 195 miljoen in de binnenvaart geïnvesteerd. Of dit niveau gehandhaafd kan blijven wordt betwijfeld. Veel hangt af van de uitslag van de Provinciale Staten-verkiezingen in maart.

Door Patrick Naaraat
Dat stelde Gohdar Massom, districtshoofd stedelijk gebied Zuid-Holland, zaterdag op de jaarvergadering van Koninklijke Schuttevaer Rijnstreek in Alphen aan den Rijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zuid-Holland schroeft budget vaarwegen nog eenmaal op | Schuttevaer.nl

Zuid-Holland schroeft budget vaarwegen nog eenmaal op

De provincie Zuid-Holland heeft het vaarwegenbudget voor dit jaar met vijf miljoen verhoogd naar 50 miljoen euro. Hiermee heeft de provincie in zes jaar tijd 195 miljoen in de binnenvaart geïnvesteerd. Of dit niveau gehandhaafd kan blijven wordt betwijfeld. Veel hangt af van de uitslag van de Provinciale Staten-verkiezingen in maart.

Door

Patrick Naaraat

Dat stelde Gohdar Massom, districtshoofd stedelijk gebied Zuid-Holland, zaterdag op de jaarvergadering van Koninklijke Schuttevaer Rijnstreek in Alphen aan den Rijn.

  • Gemeenten blijven aandringen op spitsuursluitingen bruggen

Met de miljoenen is de afgelopen jaren achterstallig onderhoud weggewerkt en zijn grote projecten gerealiseerd en op stapel gezet in een gebied met relatief kleine vaarwegen. Er is sterk ingezet op brugautomatisering. Van de 67 bruggen over provinciale wateren zijn er nu 30 op afstand bediend. Dit jaar komen er nog zo’n 15 bij. Massom benadrukte dat dit uiteindelijk moet resulteren in 24-uursbediening. De wegen zijn dag en nacht open voor het goederenvervoer, dus dit zou ook moeten gelden voor goederenvervoer over water, is zijn stellige overtuiging. ‘En straks kan dat ook. We kunnen de systemen zo aan elkaar koppelen dat we ’s nachts vanuit een centrale met twee man alle bruggen kunnen bedienen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer