Bekeuringen uitdelen geen hobby van Rijkswaterstaat

‘Iemand op een patrouilleboot van Rijkswaterstaat zal nooit bekeuringen uitdelen naar aanleiding van zijn dienst op de verkeerspost’, zegt Karel Kettelerij, teamleider Scheepvaart en Begeleiding van waterdistrict Utrecht.

RWS patrouilleboot

Door Tessa Heerschop
De medewerkers van de patrouilleboten werken zowel op de verkeerspost in Wijk bij Duurstede als op de patrouilleboten. De binnenvaart ziet hierin het gevaar dat de medewerker de ene dag de vaartijden bijhoudt, om de dag erna op de boot bekeuringen uit te delen. ‘Dit gebeurt zeker niet, want dat is in strijdig met de integriteit’, vertelt Kettelerij tijdens een patrouille op het Amsterdam-Rijnkanaal. Ook het gerucht dat het meld- en volgsysteem IVS’90 gebruikt wordt om overtredingen op te sporen, verwijst hij naar het land der fabelen. ‘Onze mensen komen bijna allemaal zelf uit de vaart, die hebben voor een controle geen systeem nodig. AIS of IVS worden daar ook in de toekomst niet voor ingezet.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (18)

  • Als we gewoon eens zorgen dat we in orde zijn hoeven we ons ook niet druk te maken over controles. We vinden onszelf zo vooruitstrevend als binnenvaart maar vaak genoeg wordt met 1,5 man en paardekop dag en nacht gevaren en vinden we het gek als we een boete krijgen. Dat we dat niet altijd doen uit economisch gewin maar voor een vrij weekend of iets dergelijks daargelaten.
    Maar de mensen bij RWS zitten hier ook niet op te wachten natuurlijk. Zij zijn niet bij RWS gaan werken om boetes uit te delen anders hadden ze wel bij de KLPD gaan werken. Maar goed bij mij zijn ze altijd welkom en een bak koffie kan er ook altijd af,ook voor de KLPD. Uiteindelijk doen die mensen gewoon hun werk en als wij dat ook “gewoon”doen is er volgens mij niet zoveel aan de hand. Goede en behouden vaart voor iedereen en fijne feestdagen
    mvg Erwin van Bussel
    ms ER-RO

    Geplaatst door: Erwin van Bussel op
  • Persoonlijk hebben we niks tegen controlle maar we denken dat er langzaam wild groei is ontstaan.
    Deze zomer RWS-Vlissingen aan boort voor controlle.Deze overigens nette heren keurig een briefje als bewijs van deze controlle achter gelaten.Echter een week later KLPD-Lelystad onder de vaart aan boort en wat denk je:controlle.Het blijkt dat RWS en KLPD ieder apparte koninkrijkje,s te zijn die geen info tussen elkaar uit wisselen welk schip wel of niet gecontroleerd is.Na het vertoon van ons controlle briefje van de RWS overhandigd te hebben wou toch de KLPD het hele ritueel even aflopen.Wat een beetje bij ons begint te storen is dat er voor onze beroeps groep een flinke controlle systeem is neer gezet terwijl er dagenlijks files op de weg zijn door o.a.vrachtwagen ongevallen veroorzaakt door verkeerde belading,te grote snelheid en overtreding van de rij rusttijden.Vorige week is een chaufeur van de weg gehaald die al 30 jaar zonder rijbewijs heeft gereden.Is er misschien een Europese wet over gelijke behandeling van controlle per beroeps groep?

    Mvg
    F.Schoenmakers.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers. op
  • Of je krijgt te horen ik kan u vraag niet beantwoorden,ik ben aan het manouvreren.(in vlissingen waar gebeurd bij de klpd boot)

    Geplaatst door: ro-ro robin op
  • Veel regeltjes, zoals “de fransman die frans spreekt en een vaarverbod krijgt” worden verzonnen achter een bureau, door mensen die nog nooit een schip gezien hebben.

    Geplaatst door: ik op
  • Ik vind de reactie van bijna naamgenoot Dik wat vreemd over de RWS. Kijk zoals al eerder gezegd in dirt forum, heeft de overheid dit weer bedacht, onder mom van minder controle en afhandelijk van de bekeuringen door de zg bestuurlijke boetes. Maar ja als je bent aangenomen als ambtenaar RWS ben je natuurlijk geen politieman/vrouw. Maar toch zegt je baas dat je nu bekeuringen moet gaan uitschrijven en dat is niet niks als je niet voor dat beroep gekozen hebt. Ik heb medelijden met de RWS man, die gestuurd wordt, maar eigenlijk niet wil. En onder het mom van minder controles. Daar geloof ik niks van. Ik denk dat vroeger alleen de waterpolitie kwam en nu komt en de waterpolitie en de RWS en IVW. Dus wordt nog druk in de stuurhut. Ik wens wel alle collega’s een goed 2011.
    Groeten
    Dirk

    Geplaatst door: Dirk op
  • Positiefs over de rijksmaterstaatsmensen Oké maar waarom werden in Wageningen , Weurt en recent in Eefde France
    Schippers. Vaarverbod en bekeurt op taalkennis men had die toch kunnen bijstaan nu werd onder het mom van gevaar voor de scheepvaart botweg een hoop tam tam gemaakt

    Geplaatst door: Herman hensen op
  • Welke politieman, biedt zonodig aan om vrouw en kinderen dan alvast op te halen met de patrouilleboot?
    Welke politieman is plaatselijk zo bekend dat hij desnoods een plek “maakt” om de auto van boord te zetten? Dat doen die mannen van de RWS dus wel als het maar even mogelijk is denken ze met je mee. Blijkt met alle goeie wil dat je desondanks de boel verstiert dan is de kans groot dat je in de prijzen valt. da’s logisch lijkt me.
    Dat zij van hoger-hogerhand gestuurd worden en de mannen met ruggegraad er zo hun eigen, (lees ons dienstbare) draai aan willen geven geloof ik gerust. Ik heb onderhand wel het idee dat dit een uitstervend ras moet zijn.

    Geplaatst door: JV op
  • Rijkswaterstaat doet best goed werk maar het zijn veel oud schippers die heel goed begrijpen waarom schippers bepaalde dingen doen zoals het overschrijden van de vaartijdenwet.
    Dit heeft bijna altijd te maken met een sociaal aspect zoals het halen van kinderen of een goede ligplaats vinden en het risico verminderen vanwege slecht weer op komst(goede zeemanschap) en ga zo maar door.
    Ik denk dat men bij de rws ook vaak met de rug tegen de muur staat vanwege de handhaving omdat ze de schipper begrijpen. Bij ons is de rws altijd welkom al is het maar om een bakkie koffie of een goed gesprek. En wees nu eerlijk:een bekeuring uitdelen aan een vroegere collega/concurent is niet leuk vooral als je de scheepvaart begrijpt.Misschien moeten ze daar bij de overheidsinstantie`s eens naar luisteren.

    Geplaatst door: GJW op
  • Rijkswaterstaat bekeurt zelden! De verbalen zijn bij vaartijden heel wienig in verhouding als ik het zelf moet inschatten 1 op 100 overtredingen? Als je met de auto op de A2 3xperdag 150 rijd is er kans op 3.verbalen per dag? Hoeveel veel verbalen ontvangt de binnenvaart?

    Geplaatst door: gerrit op
  • laat ze hun werk doen ja toch.
    en als alles in orde is heb je niks te vrezen ook als ze aan boord komen.
    denk dat de negatieve berichten komen van mensen die ze liever niet aan boord zien.
    zegt genoeg toch

    Geplaatst door: dennis op
  • Maar mensen laten we nou eerlijk zijn die schippers die op die rws boten varen zijn allemaal oud schippers en die weten echt wel wie de wet overtreden want het zijn oude collega,s die ze nu ff een oor aan naaien niet leuk maar wel de waarheid.

    Geplaatst door: Arie op
  • ook rws, Die Stefan heeft niet zelf het fatsoen gehad om zijn domme uitspraken weg te halen.
    Hiervoor moet je op het neerwijzende duimpje drukken zodat schuttevaer een berichtje van ongenoegen krijgt.
    Nog even doorgaan en die gek wordt hier geblokt (gelukkig)

    Geplaatst door: Mar op
  • Ik begrijp de hype totaal niet…
    “Sinds kort” staat er hier, maar de rivier-, kanaal en bakenmeesters uit lang vervlogen tijden waren toch ook al bevoegd opsporingsambtenaar? Dat waren ze al rond begin jaren 70 en dat zijn ze blijkbaar nu nog steeds…Die bekeuring kon je al- en kan je nu nog steeds van ze krijgen. Zo’n man (er zijn uitzonderingen) vaak zelf afkomstig uit de vaart, zal er in geen 100 jaar zijn hobby van maken,tenzij je er werkelijk om vraagt,daar ben ik van overtuigd.

    Geplaatst door: Wrotter op
  • Ik heb nooit problemen met RWS. Ik heb ze ook wel aan boord gehad, geen probleem! Ze hebben me zelfs een keer geholpen toen ik niet aan boord was en vandalen me schip hadden losgegooid.

    Geplaatst door: Schipper2 op
  • ik kan er wel achter komen hoor heb zelf gewerkt bij swets odv maar idd heb ook vernomen van bronnen bij rws dat ze een soort bonnenqwota hebben zoals de politie.

    Geplaatst door: martin de bruin op
  • Van de week opvarig op de maas bij Hedel grote olie vlek waar we doorheen gingen Eindje voorons de R.W.S 27 deze opgeroepen maar geen antwoord en dit dat ze er zelf ook door zijn gegaan laten ze daar eens naar kijken dan doen ze wat goeds Maar ik weet wie er aanboord was weet ook zijn naam dit was afgelopen maandag en veelal zijn het uitzendkrachten (odv)
    Ga maar mooi bekeuren voor het Kerstpakket

    Geplaatst door: arie op
  • Bla bla, zeik zeik, oh oh wat hebben we het toch slecht in Nederland en al helemaal op het water. Ga lekker in het buitenland varen, daar is alles goed geregeld!!

    Geplaatst door: varen! op
  • Eindelijk de mogelijkheid om iedereen (ais) straks eerlijk te controleren, wordt er weer niets meegedaan!

    Geplaatst door: Schipper op

Reageer

Bekeuringen uitdelen geen hobby van Rijkswaterstaat | Schuttevaer.nl

Bekeuringen uitdelen geen hobby van Rijkswaterstaat

‘Iemand op een patrouilleboot van Rijkswaterstaat zal nooit bekeuringen uitdelen naar aanleiding van zijn dienst op de verkeerspost’, zegt Karel Kettelerij, teamleider Scheepvaart en Begeleiding van waterdistrict Utrecht.

RWS patrouilleboot

Door

Tessa Heerschop

De medewerkers van de patrouilleboten werken zowel op de verkeerspost in Wijk bij Duurstede als op de patrouilleboten. De binnenvaart ziet hierin het gevaar dat de medewerker de ene dag de vaartijden bijhoudt, om de dag erna op de boot bekeuringen uit te delen. ‘Dit gebeurt zeker niet, want dat is in strijdig met de integriteit’, vertelt Kettelerij tijdens een patrouille op het Amsterdam-Rijnkanaal. Ook het gerucht dat het meld- en volgsysteem IVS’90 gebruikt wordt om overtredingen op te sporen, verwijst hij naar het land der fabelen. ‘Onze mensen komen bijna allemaal zelf uit de vaart, die hebben voor een controle geen systeem nodig. AIS of IVS worden daar ook in de toekomst niet voor ingezet.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (18)

  • Als we gewoon eens zorgen dat we in orde zijn hoeven we ons ook niet druk te maken over controles. We vinden onszelf zo vooruitstrevend als binnenvaart maar vaak genoeg wordt met 1,5 man en paardekop dag en nacht gevaren en vinden we het gek als we een boete krijgen. Dat we dat niet altijd doen uit economisch gewin maar voor een vrij weekend of iets dergelijks daargelaten.
    Maar de mensen bij RWS zitten hier ook niet op te wachten natuurlijk. Zij zijn niet bij RWS gaan werken om boetes uit te delen anders hadden ze wel bij de KLPD gaan werken. Maar goed bij mij zijn ze altijd welkom en een bak koffie kan er ook altijd af,ook voor de KLPD. Uiteindelijk doen die mensen gewoon hun werk en als wij dat ook “gewoon”doen is er volgens mij niet zoveel aan de hand. Goede en behouden vaart voor iedereen en fijne feestdagen
    mvg Erwin van Bussel
    ms ER-RO

    Geplaatst door: Erwin van Bussel op
  • Persoonlijk hebben we niks tegen controlle maar we denken dat er langzaam wild groei is ontstaan.
    Deze zomer RWS-Vlissingen aan boort voor controlle.Deze overigens nette heren keurig een briefje als bewijs van deze controlle achter gelaten.Echter een week later KLPD-Lelystad onder de vaart aan boort en wat denk je:controlle.Het blijkt dat RWS en KLPD ieder apparte koninkrijkje,s te zijn die geen info tussen elkaar uit wisselen welk schip wel of niet gecontroleerd is.Na het vertoon van ons controlle briefje van de RWS overhandigd te hebben wou toch de KLPD het hele ritueel even aflopen.Wat een beetje bij ons begint te storen is dat er voor onze beroeps groep een flinke controlle systeem is neer gezet terwijl er dagenlijks files op de weg zijn door o.a.vrachtwagen ongevallen veroorzaakt door verkeerde belading,te grote snelheid en overtreding van de rij rusttijden.Vorige week is een chaufeur van de weg gehaald die al 30 jaar zonder rijbewijs heeft gereden.Is er misschien een Europese wet over gelijke behandeling van controlle per beroeps groep?

    Mvg
    F.Schoenmakers.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers. op
  • Of je krijgt te horen ik kan u vraag niet beantwoorden,ik ben aan het manouvreren.(in vlissingen waar gebeurd bij de klpd boot)

    Geplaatst door: ro-ro robin op
  • Veel regeltjes, zoals “de fransman die frans spreekt en een vaarverbod krijgt” worden verzonnen achter een bureau, door mensen die nog nooit een schip gezien hebben.

    Geplaatst door: ik op
  • Ik vind de reactie van bijna naamgenoot Dik wat vreemd over de RWS. Kijk zoals al eerder gezegd in dirt forum, heeft de overheid dit weer bedacht, onder mom van minder controle en afhandelijk van de bekeuringen door de zg bestuurlijke boetes. Maar ja als je bent aangenomen als ambtenaar RWS ben je natuurlijk geen politieman/vrouw. Maar toch zegt je baas dat je nu bekeuringen moet gaan uitschrijven en dat is niet niks als je niet voor dat beroep gekozen hebt. Ik heb medelijden met de RWS man, die gestuurd wordt, maar eigenlijk niet wil. En onder het mom van minder controles. Daar geloof ik niks van. Ik denk dat vroeger alleen de waterpolitie kwam en nu komt en de waterpolitie en de RWS en IVW. Dus wordt nog druk in de stuurhut. Ik wens wel alle collega’s een goed 2011.
    Groeten
    Dirk

    Geplaatst door: Dirk op
  • Positiefs over de rijksmaterstaatsmensen Oké maar waarom werden in Wageningen , Weurt en recent in Eefde France
    Schippers. Vaarverbod en bekeurt op taalkennis men had die toch kunnen bijstaan nu werd onder het mom van gevaar voor de scheepvaart botweg een hoop tam tam gemaakt

    Geplaatst door: Herman hensen op
  • Welke politieman, biedt zonodig aan om vrouw en kinderen dan alvast op te halen met de patrouilleboot?
    Welke politieman is plaatselijk zo bekend dat hij desnoods een plek “maakt” om de auto van boord te zetten? Dat doen die mannen van de RWS dus wel als het maar even mogelijk is denken ze met je mee. Blijkt met alle goeie wil dat je desondanks de boel verstiert dan is de kans groot dat je in de prijzen valt. da’s logisch lijkt me.
    Dat zij van hoger-hogerhand gestuurd worden en de mannen met ruggegraad er zo hun eigen, (lees ons dienstbare) draai aan willen geven geloof ik gerust. Ik heb onderhand wel het idee dat dit een uitstervend ras moet zijn.

    Geplaatst door: JV op
  • Rijkswaterstaat doet best goed werk maar het zijn veel oud schippers die heel goed begrijpen waarom schippers bepaalde dingen doen zoals het overschrijden van de vaartijdenwet.
    Dit heeft bijna altijd te maken met een sociaal aspect zoals het halen van kinderen of een goede ligplaats vinden en het risico verminderen vanwege slecht weer op komst(goede zeemanschap) en ga zo maar door.
    Ik denk dat men bij de rws ook vaak met de rug tegen de muur staat vanwege de handhaving omdat ze de schipper begrijpen. Bij ons is de rws altijd welkom al is het maar om een bakkie koffie of een goed gesprek. En wees nu eerlijk:een bekeuring uitdelen aan een vroegere collega/concurent is niet leuk vooral als je de scheepvaart begrijpt.Misschien moeten ze daar bij de overheidsinstantie`s eens naar luisteren.

    Geplaatst door: GJW op
  • Rijkswaterstaat bekeurt zelden! De verbalen zijn bij vaartijden heel wienig in verhouding als ik het zelf moet inschatten 1 op 100 overtredingen? Als je met de auto op de A2 3xperdag 150 rijd is er kans op 3.verbalen per dag? Hoeveel veel verbalen ontvangt de binnenvaart?

    Geplaatst door: gerrit op
  • laat ze hun werk doen ja toch.
    en als alles in orde is heb je niks te vrezen ook als ze aan boord komen.
    denk dat de negatieve berichten komen van mensen die ze liever niet aan boord zien.
    zegt genoeg toch

    Geplaatst door: dennis op
  • Maar mensen laten we nou eerlijk zijn die schippers die op die rws boten varen zijn allemaal oud schippers en die weten echt wel wie de wet overtreden want het zijn oude collega,s die ze nu ff een oor aan naaien niet leuk maar wel de waarheid.

    Geplaatst door: Arie op
  • ook rws, Die Stefan heeft niet zelf het fatsoen gehad om zijn domme uitspraken weg te halen.
    Hiervoor moet je op het neerwijzende duimpje drukken zodat schuttevaer een berichtje van ongenoegen krijgt.
    Nog even doorgaan en die gek wordt hier geblokt (gelukkig)

    Geplaatst door: Mar op
  • Ik begrijp de hype totaal niet…
    “Sinds kort” staat er hier, maar de rivier-, kanaal en bakenmeesters uit lang vervlogen tijden waren toch ook al bevoegd opsporingsambtenaar? Dat waren ze al rond begin jaren 70 en dat zijn ze blijkbaar nu nog steeds…Die bekeuring kon je al- en kan je nu nog steeds van ze krijgen. Zo’n man (er zijn uitzonderingen) vaak zelf afkomstig uit de vaart, zal er in geen 100 jaar zijn hobby van maken,tenzij je er werkelijk om vraagt,daar ben ik van overtuigd.

    Geplaatst door: Wrotter op
  • Ik heb nooit problemen met RWS. Ik heb ze ook wel aan boord gehad, geen probleem! Ze hebben me zelfs een keer geholpen toen ik niet aan boord was en vandalen me schip hadden losgegooid.

    Geplaatst door: Schipper2 op
  • ik kan er wel achter komen hoor heb zelf gewerkt bij swets odv maar idd heb ook vernomen van bronnen bij rws dat ze een soort bonnenqwota hebben zoals de politie.

    Geplaatst door: martin de bruin op
  • Van de week opvarig op de maas bij Hedel grote olie vlek waar we doorheen gingen Eindje voorons de R.W.S 27 deze opgeroepen maar geen antwoord en dit dat ze er zelf ook door zijn gegaan laten ze daar eens naar kijken dan doen ze wat goeds Maar ik weet wie er aanboord was weet ook zijn naam dit was afgelopen maandag en veelal zijn het uitzendkrachten (odv)
    Ga maar mooi bekeuren voor het Kerstpakket

    Geplaatst door: arie op
  • Bla bla, zeik zeik, oh oh wat hebben we het toch slecht in Nederland en al helemaal op het water. Ga lekker in het buitenland varen, daar is alles goed geregeld!!

    Geplaatst door: varen! op
  • Eindelijk de mogelijkheid om iedereen (ais) straks eerlijk te controleren, wordt er weer niets meegedaan!

    Geplaatst door: Schipper op

Reageer