‘Walstroom Rotterdam veel te duur’

Kantoor Binnenvaart voelt zich in een hoek gezet door het Havenbedrijf Rotterdam (HbR). Dat maakte begin juli bekend dat de tarieven voor walstroom worden verhoogd van 0,24 naar 0,27 euro per KWh, inclusief BTW, om de stroomkasten kostendekkender te maken. ‘Het havenbedrijf suggereert in die bekendmaking dat wij hebben ingestemd met de tarieven’, zegt Henk van der Velde van het CBOB. ‘Het tegendeel is waar.’

Door

Marja de Vet

‘Wij hebben in de testfase hevig bezwaar gemaakt tegen de in onze ogen toen al veel te hoge tarieven. Wij hebben het havenbedrijf er altijd op gewezen dat walstroomacceptatie en -gebruik door de sector in belangrijke mate afhangt van de tarieven en we willen naar het industrietarief van 17 cent per KWh. We hebben inmiddels een aantal boze reacties van leden ontvangen. Daarbij komt, dat er momenteel zeer rigide wordt gehandhaafd op het generatorverbod en dat schiet onze leden eveneens in het verkeerde keelgat.’

  • Kantoor Binnenvaart wil industrietarief van 17 cent per KWh
  • Havenbedrijf: ‘Op den duur kostendekkend tarief’

Kantoor Binnenvaart sluit volgens Van der Velde juridische stappen niet uit als de klachten niet serieus worden genomen. ‘Vooralsnog gaan we daar niet vanuit, maar we beraden ons. We vragen ons bijvoorbeeld af of het terecht is dat schippers zijn gedwongen om de stroom van Eneco af te nemen. Iedereen is in Nederland sinds 2004, toen de energiemarkt werd vrijgegeven, toch vrij om zijn energieleverancier te kiezen?’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Het valt me op dat er veel negatieve reacties hierboven gegeven worden. Dat verbaast ons eigenlijk, we hebben nu enkele keren gebruik gemaakt van walstroom en eerlijk gezegd vinden we het een goed initiatief.

    We moeten ergens beginnen om de uitstoot te verminderen. De energieprijzen zijn inderdaad aan de hoge kant, maar kan me voorstellen dan hbr de kosten ergens vandaan moet halen. Neem aan dat dat over de tijd wel zal gaan dalen.

    Met vriendelijke groeten,
    Johan van Willingen

    Geplaatst door: Johan van Willingen op
  • ook zo iets bezopens de snelheid beperkinging die in gaan vanaf 2013 nog maar 13 km leuk als je leeg bent en stroom mee hebt maar als ik geladen ben en tegen stroom heb dan haal ik het niet eens
    en de bekeuring worden natuurlijk als mileu delicten gezien dus lekker hoog

    Geplaatst door: andre op
  • dat heet zelfverrijking,na de blunders van h.b.r

    Geplaatst door: j.k op
  • Hey Subaru rijder,

    Vertijl jij eens wanneer jij een rekening hebt gehad voor drinkwater in rotterdam dan…………

    Maar het hele stroomplan en de snelheidsbeperking in de toekomst zijn volstrekt belachelijk.

    Geplaatst door: visser op
  • @Klaas
    Volgens mij hebben de meeste schepen een si certificaat ik mag hopen dat dan alles in orde is bevonden! Zo ook de elektische installatie aan boord.

    Geplaatst door: jaco op
  • Volgens mij moet een installatie welke aangesloten wordt op een walspanningsaansluiting voldoen aan de normen en eisen welke in de NEN1010 staan. Ik vraag me af of iedere scheepsinstallatie daaraan voldoet.

    Geplaatst door: Klaas op
  • Geachte collega’s binnenvaarders. Aangezien wij toch voor de compensatie van alle uitstoot opdraaien hierbij het volgende idee. Op 22 augustus wordt er in Rotterdam weer een brandstof verslindende, veel uitstoot ontwikkelende, rubberkostende en vooral milieuonvriendelijke Bavaria-City-Racing georganiseerd. Laten wij als compenserende binnenvaart ook ons steentje bijdragen en op die dag door heel Rotterdam varen met een maximale snelheid van 10 km/h. Halen we misschien ook wel een wit voetje bij de milieu-minister……..

    Geplaatst door: Not Amjoest op
  • @ belgica

    dit is juist de bedoeling van het plan dat schepen niet meer de maashaven ingaan omdat er daar walstroom is.
    het aantal schepen in de maashaven is meer dan gehalveerd sinds de walstroom. nu gaat de gemeente dadelijke schepen tellen en zeggen ze o de binnenvaart maakt bijna geen gebruik meer van de maashaven en hop haven dicht. en dat is nu net de bedoeling, want het plan om daar drijvende woningen neer te leggen ligt al kjlaar.

    Geplaatst door: realist op
  • Rotterdam is altijd arrogant geweest tegen over de binnenvaart.
    Groningen en Delfzijl gratis stroom en drinkwater, zijn die 2 gemeentes rijker dan Rotterdam, omdat het geen wereldstad is??

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Ga gewoon ergens liggen waar géén walstroom kan genomen worden… sinds jàren staan we qua comfort even ver als aan de wal… nu gaat “men” ons dat terug afnemen !! toch leuk als je generator loopt en je kan wakker worden met je klokradio(met je favoriete zender!!!) telkens de stroom uitvalt of er scheelt iets kan je de video, de klokradio , het klokje van de oven etc … weer ff gelijkstellen , LEUK TOCH !! Maar daar hebben die witte-boord heren nog niet over nagedacht natuurlijk…
    Ik vind het ook leuk als ik ’s avonds in bed kruip en de timer staat aan van de koffiezet , dat ie dan ook klaar staat om bv 0600 uur , net zoals “mensen van de wal”
    We gaan weer terug naar af…
    En dan gaat de matroos het schip boenen en terwijl wil ik de hefkolom schilderen, ik zie de zekeringen al vliegen uit de kast, want die airco’s staan ook nog aan natuurlijk, bij u thuis toch ook ???!!!
    Nou ja ik heb zo mijn bedenkingen over het walstroomgebeuren hoor………..
    Wel vind ik dat het niet kan om een generator te hebben die lawaai maakt , dan moet je er maar een 2e demper opzetten , is dat ook opgelost .
    Succes ermee allemaal hoor .

    Geplaatst door: belgica op
  • Hierbij wil ik reageren op een info die ik kreeg via http://www.walstroom.nl

    De haven van Rotterdam heeft het nu uitgevonden???

    De emissie uitstoot verminderen en daarvoor in heel Rotterdam inclusief de Maasvlakte.

    Op alle openbaren ligplaatsen o.a. Rijnhaven-Noordereiland-Geulhaven –gemeentesteiger Botlek-Frisohaven-welplaathaven-hartelhaven enz enz. krijgen wij walstroom.

    Mooi zou je denken?

    Nou vergeet het maar. Voorbeeld!!!!!!

    Wat te denken ik kom met mijn schip in de Geulhaven aan als nummer 4 dus langzij 3 afgemeerde schepen,ik ben geladen en mijn buurman is leeg ,hij is 135 meter lang ,15 meter breed en 6 meter hoog. Nu wordt er dus van mij verwacht een stroomkabel naar de wal aan te liggen?Nu heb ik de pech mijn buurman lig langzij twee geladen tankers van 13.45m breed,de totale breedte is dus ongeveer 42meter dan komt mijn breedte plus hoogte van het schip er nog bij en de lengte Van de kabel naar de kast op het steiger ,dit komt neer op ongeveer 60meter kabel. Aangezien walstroom 380v moet zijn i.v.m met koken,verwarming,airco’s enz enz is deze kabel van dik voormaat .Dan nog maar te zwijgen over het gewicht van deze kabel. Maar goed nu doet zich het volgende zich voor,Na afgemeerd te zijn ,gaan we kabel trekken ,lekker over de buurman zijn verf met vette zwarte strepen tot gevolg maar ach wat maakt dat uit de buurman slaapt toch!!!na een halfuurtje passen en meten en een kapotte rug ,ga ik mij per telefoon aanmelden voor stroom en klik generator uit(mooi gedacht toch, rust in de haven)Ik lig net een uurtje te slapen gebeurt er iets wonderlijks, in mijn woning gaat er een alarm af en mijn noodverlichting brand. Toch maar is kijken wat er aan de hand is(Kleren aan) de binnenste buurman gaat weg,dus heeft zijn matroos de kabel er uitgetrokken want deze buurman heeft geen zin om op mij te wachten tot ik de kabel er even uit trekt. Moet ik mijn generator starten anders gaat de ijskast uit plus de verlichting ,een accu is naar onze wetenschap toch snel leeg !!!!!maar goed is even kijken wat er gebeurt ,Tja vette pech geen stroom want de matroos van het schip wat tegen het steiger aan gaat,laat de stekker van ons voor wat het is. het regent en het is niet zijn probleem. Dus ik klim over mijn buurman heen tapje op trapje af ,bereik ik eindelijk het steiger Steek de stekker in de walstroom kast en eenmaal weer aan boord (we zijn dus nu een uurtje verder)zet ik mijn generator weer stil,shit geen stroom????O ja ik moet weer inloggen per telefoon want de stroom is eraf geweest,Na 1 uur & 10 minuten hebben we weer stroom ,Das wel een geluk. Maar goed ik ben weer een uur nachtrust kwijt (Bloktijd slapen dus minimaal 8 uur nachtrust is verplicht????(Vaartijdenwet) en de pech die ik heb ,dit gebeurt mij nog 2 keer per nacht. 3 x de generator gestart en ik lig op het steiger. Dan wordt ik gebeld ,schipper u kunt komen lossen(mijn nachtrust weg en helemaal kapot omdat ik 3 x 2 uur geslapen heb)Start ik voor de 4e keer mijn generator. De Uitstoot is dus aardig verminderd zins ik ben gaan liggen,het geluk is dat al de schepen dit probleem hebben. Je zou slechte accu’s hebben dan start je generator de 4e keer niet eens meer!!! Zal dit wel verkeer zien hoor ,is leuk bedacht door mensen met een wit overhemd die er de ballen verstand niet van hebben.

    Dan voorbeeld Twee:

    Ik lig b.v.in de Londonhaven ,Frisohaven of Calandsteigers Europoort:Deze steigers hebben een walaansluiting in de midden van het schip. Komt er een Politieagent aan boord. Schipper u moet uw generator uitzetten zegt de meneer van de politie!!! Tja agent dit wil ik wel maar kan ik niet???Hoezo dan schipper ?????Nou kijkt u eens meneer de agent ik leg dit even uit!!!!Mijn walaansluiting zit of op het voorschip of op het achterschip;Dit betekend dat deze stroomkabel 380Voltdoor de ladingzone komt te liggen. Tja schipper daar zegt u wat!!!!Deze kabel is nooit explosie vrij en mocht deze wel explosie vrij zijn is deze niet te tillen want deze is vet dik. Plus wie gaat eigenlijk die tweehonderd meter kabel betalen??? Dan nog maar niet te spreken wat de ARBO dienst hier van gaat zeggen!!!Kabels wegen dieplood. De politie man schut zijn hoofd en gaat in overleg met zijn meerderen. Tja schipper volgens de EU voorschriften en het Havenbedrijf moet dit eigenlijk wel!!!maar volgens het ADR mag dit helemaal niet? Het komt er op neer dat Havenbedrijf Rotterdam de Subsidie pot heeft open getrokken aan weer iets nutteloos !!!!!! Hoe los je dit dan eigenlijk op bij B.v.het Calandsteiger 4 en Heerema locatie waar je niet eens aan de wal kunt??? Zet zo’n kast op de afmeerpaal ,dan kun je die met windkracht 10 er mooi afvaren. Schippers wordt is wakker en laat je niet gek maken. Een zeeboot stoot meer roet en vervuiling uit als zij hun motor starten,dan u en ik bij elkaar. Ga is een dagje aan de kaagbaan zitten dan ruik je de kerosine na drie dagen nog in je neus,en laan we dan maar zwijgen over diverse fabrieken in de rijmond. De eeuwige vlam brand niet voor niks zo vaak VOLAAN. Weet u Nog 25 jaar geleden moesten wij allemaal een gasretour leiding hebben en wij laden ook nog steeds zonder???En dat alles voor het milieu????? Wij bouwen nieuwe schepen met motoren die alle emissie eisen volstaan. Nee nu gaan we de schipper weer lastigvallen met iets wat kant tot wal raakt. Wat er ook gebeurd ik laat de generator gewoon draaien zolang ik niet op het steiger ligt. Mijn nacht rust is mij lief en werkverschaffing daar zitten wij helemaal niet op te wachten. En dan over de Telefoon rekening maar te zwijgen. Dus abtenaren gaat eerst is te raden met de mensen die er daad werkelijk mee moeten werken!!! Voor jullie weer eens Belasting geld weg gooien aan dingen die niet gaan werken!!!!

    Dan nog even een aanvulling op mijn eerdere bericht.
    Wat doen we dan eigelijk met (Stook)olieschepen die de lading moeten verwarmen????
    De uitstook van een ketel??
    En het stroomverbruik als de ketel op vollast staat te draaien ,4 x in storing gaat omdat elke keer de stroom eraf gaat???Zijn schippers heel blij mee dat kan ik je verzekeren.
    Nu zal de ketel zo goed als zeker niet starten want dan vliegen de stoppen uit de meterkasten aan de wal.
    Weer een MIN PUNT van het R.H.B.
    Maar goed Nuon draait er wel bij >>2e centrale op de maasvlakte er gaan meer kolen op het vuur dus de kw prijs gaat ook met sprongen omhoog.
    Lijkt wel een Mislukte 1 April grap.

    Met vriendelijke groet.

    John van Voorst Schipper Mts Patricia.

    Geplaatst door: John van Voorst op

Reageer

‘Walstroom Rotterdam veel te duur’ | Schuttevaer.nl

‘Walstroom Rotterdam veel te duur’

Kantoor Binnenvaart voelt zich in een hoek gezet door het Havenbedrijf Rotterdam (HbR). Dat maakte begin juli bekend dat de tarieven voor walstroom worden verhoogd van 0,24 naar 0,27 euro per KWh, inclusief BTW, om de stroomkasten kostendekkender te maken. ‘Het havenbedrijf suggereert in die bekendmaking dat wij hebben ingestemd met de tarieven’, zegt Henk van der Velde van het CBOB. ‘Het tegendeel is waar.’

Door

Marja de Vet

‘Wij hebben in de testfase hevig bezwaar gemaakt tegen de in onze ogen toen al veel te hoge tarieven. Wij hebben het havenbedrijf er altijd op gewezen dat walstroomacceptatie en -gebruik door de sector in belangrijke mate afhangt van de tarieven en we willen naar het industrietarief van 17 cent per KWh. We hebben inmiddels een aantal boze reacties van leden ontvangen. Daarbij komt, dat er momenteel zeer rigide wordt gehandhaafd op het generatorverbod en dat schiet onze leden eveneens in het verkeerde keelgat.’

  • Kantoor Binnenvaart wil industrietarief van 17 cent per KWh
  • Havenbedrijf: ‘Op den duur kostendekkend tarief’

Kantoor Binnenvaart sluit volgens Van der Velde juridische stappen niet uit als de klachten niet serieus worden genomen. ‘Vooralsnog gaan we daar niet vanuit, maar we beraden ons. We vragen ons bijvoorbeeld af of het terecht is dat schippers zijn gedwongen om de stroom van Eneco af te nemen. Iedereen is in Nederland sinds 2004, toen de energiemarkt werd vrijgegeven, toch vrij om zijn energieleverancier te kiezen?’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Het valt me op dat er veel negatieve reacties hierboven gegeven worden. Dat verbaast ons eigenlijk, we hebben nu enkele keren gebruik gemaakt van walstroom en eerlijk gezegd vinden we het een goed initiatief.

    We moeten ergens beginnen om de uitstoot te verminderen. De energieprijzen zijn inderdaad aan de hoge kant, maar kan me voorstellen dan hbr de kosten ergens vandaan moet halen. Neem aan dat dat over de tijd wel zal gaan dalen.

    Met vriendelijke groeten,
    Johan van Willingen

    Geplaatst door: Johan van Willingen op
  • ook zo iets bezopens de snelheid beperkinging die in gaan vanaf 2013 nog maar 13 km leuk als je leeg bent en stroom mee hebt maar als ik geladen ben en tegen stroom heb dan haal ik het niet eens
    en de bekeuring worden natuurlijk als mileu delicten gezien dus lekker hoog

    Geplaatst door: andre op
  • dat heet zelfverrijking,na de blunders van h.b.r

    Geplaatst door: j.k op
  • Hey Subaru rijder,

    Vertijl jij eens wanneer jij een rekening hebt gehad voor drinkwater in rotterdam dan…………

    Maar het hele stroomplan en de snelheidsbeperking in de toekomst zijn volstrekt belachelijk.

    Geplaatst door: visser op
  • @Klaas
    Volgens mij hebben de meeste schepen een si certificaat ik mag hopen dat dan alles in orde is bevonden! Zo ook de elektische installatie aan boord.

    Geplaatst door: jaco op
  • Volgens mij moet een installatie welke aangesloten wordt op een walspanningsaansluiting voldoen aan de normen en eisen welke in de NEN1010 staan. Ik vraag me af of iedere scheepsinstallatie daaraan voldoet.

    Geplaatst door: Klaas op
  • Geachte collega’s binnenvaarders. Aangezien wij toch voor de compensatie van alle uitstoot opdraaien hierbij het volgende idee. Op 22 augustus wordt er in Rotterdam weer een brandstof verslindende, veel uitstoot ontwikkelende, rubberkostende en vooral milieuonvriendelijke Bavaria-City-Racing georganiseerd. Laten wij als compenserende binnenvaart ook ons steentje bijdragen en op die dag door heel Rotterdam varen met een maximale snelheid van 10 km/h. Halen we misschien ook wel een wit voetje bij de milieu-minister……..

    Geplaatst door: Not Amjoest op
  • @ belgica

    dit is juist de bedoeling van het plan dat schepen niet meer de maashaven ingaan omdat er daar walstroom is.
    het aantal schepen in de maashaven is meer dan gehalveerd sinds de walstroom. nu gaat de gemeente dadelijke schepen tellen en zeggen ze o de binnenvaart maakt bijna geen gebruik meer van de maashaven en hop haven dicht. en dat is nu net de bedoeling, want het plan om daar drijvende woningen neer te leggen ligt al kjlaar.

    Geplaatst door: realist op
  • Rotterdam is altijd arrogant geweest tegen over de binnenvaart.
    Groningen en Delfzijl gratis stroom en drinkwater, zijn die 2 gemeentes rijker dan Rotterdam, omdat het geen wereldstad is??

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Ga gewoon ergens liggen waar géén walstroom kan genomen worden… sinds jàren staan we qua comfort even ver als aan de wal… nu gaat “men” ons dat terug afnemen !! toch leuk als je generator loopt en je kan wakker worden met je klokradio(met je favoriete zender!!!) telkens de stroom uitvalt of er scheelt iets kan je de video, de klokradio , het klokje van de oven etc … weer ff gelijkstellen , LEUK TOCH !! Maar daar hebben die witte-boord heren nog niet over nagedacht natuurlijk…
    Ik vind het ook leuk als ik ’s avonds in bed kruip en de timer staat aan van de koffiezet , dat ie dan ook klaar staat om bv 0600 uur , net zoals “mensen van de wal”
    We gaan weer terug naar af…
    En dan gaat de matroos het schip boenen en terwijl wil ik de hefkolom schilderen, ik zie de zekeringen al vliegen uit de kast, want die airco’s staan ook nog aan natuurlijk, bij u thuis toch ook ???!!!
    Nou ja ik heb zo mijn bedenkingen over het walstroomgebeuren hoor………..
    Wel vind ik dat het niet kan om een generator te hebben die lawaai maakt , dan moet je er maar een 2e demper opzetten , is dat ook opgelost .
    Succes ermee allemaal hoor .

    Geplaatst door: belgica op
  • Hierbij wil ik reageren op een info die ik kreeg via http://www.walstroom.nl

    De haven van Rotterdam heeft het nu uitgevonden???

    De emissie uitstoot verminderen en daarvoor in heel Rotterdam inclusief de Maasvlakte.

    Op alle openbaren ligplaatsen o.a. Rijnhaven-Noordereiland-Geulhaven –gemeentesteiger Botlek-Frisohaven-welplaathaven-hartelhaven enz enz. krijgen wij walstroom.

    Mooi zou je denken?

    Nou vergeet het maar. Voorbeeld!!!!!!

    Wat te denken ik kom met mijn schip in de Geulhaven aan als nummer 4 dus langzij 3 afgemeerde schepen,ik ben geladen en mijn buurman is leeg ,hij is 135 meter lang ,15 meter breed en 6 meter hoog. Nu wordt er dus van mij verwacht een stroomkabel naar de wal aan te liggen?Nu heb ik de pech mijn buurman lig langzij twee geladen tankers van 13.45m breed,de totale breedte is dus ongeveer 42meter dan komt mijn breedte plus hoogte van het schip er nog bij en de lengte Van de kabel naar de kast op het steiger ,dit komt neer op ongeveer 60meter kabel. Aangezien walstroom 380v moet zijn i.v.m met koken,verwarming,airco’s enz enz is deze kabel van dik voormaat .Dan nog maar te zwijgen over het gewicht van deze kabel. Maar goed nu doet zich het volgende zich voor,Na afgemeerd te zijn ,gaan we kabel trekken ,lekker over de buurman zijn verf met vette zwarte strepen tot gevolg maar ach wat maakt dat uit de buurman slaapt toch!!!na een halfuurtje passen en meten en een kapotte rug ,ga ik mij per telefoon aanmelden voor stroom en klik generator uit(mooi gedacht toch, rust in de haven)Ik lig net een uurtje te slapen gebeurt er iets wonderlijks, in mijn woning gaat er een alarm af en mijn noodverlichting brand. Toch maar is kijken wat er aan de hand is(Kleren aan) de binnenste buurman gaat weg,dus heeft zijn matroos de kabel er uitgetrokken want deze buurman heeft geen zin om op mij te wachten tot ik de kabel er even uit trekt. Moet ik mijn generator starten anders gaat de ijskast uit plus de verlichting ,een accu is naar onze wetenschap toch snel leeg !!!!!maar goed is even kijken wat er gebeurt ,Tja vette pech geen stroom want de matroos van het schip wat tegen het steiger aan gaat,laat de stekker van ons voor wat het is. het regent en het is niet zijn probleem. Dus ik klim over mijn buurman heen tapje op trapje af ,bereik ik eindelijk het steiger Steek de stekker in de walstroom kast en eenmaal weer aan boord (we zijn dus nu een uurtje verder)zet ik mijn generator weer stil,shit geen stroom????O ja ik moet weer inloggen per telefoon want de stroom is eraf geweest,Na 1 uur & 10 minuten hebben we weer stroom ,Das wel een geluk. Maar goed ik ben weer een uur nachtrust kwijt (Bloktijd slapen dus minimaal 8 uur nachtrust is verplicht????(Vaartijdenwet) en de pech die ik heb ,dit gebeurt mij nog 2 keer per nacht. 3 x de generator gestart en ik lig op het steiger. Dan wordt ik gebeld ,schipper u kunt komen lossen(mijn nachtrust weg en helemaal kapot omdat ik 3 x 2 uur geslapen heb)Start ik voor de 4e keer mijn generator. De Uitstoot is dus aardig verminderd zins ik ben gaan liggen,het geluk is dat al de schepen dit probleem hebben. Je zou slechte accu’s hebben dan start je generator de 4e keer niet eens meer!!! Zal dit wel verkeer zien hoor ,is leuk bedacht door mensen met een wit overhemd die er de ballen verstand niet van hebben.

    Dan voorbeeld Twee:

    Ik lig b.v.in de Londonhaven ,Frisohaven of Calandsteigers Europoort:Deze steigers hebben een walaansluiting in de midden van het schip. Komt er een Politieagent aan boord. Schipper u moet uw generator uitzetten zegt de meneer van de politie!!! Tja agent dit wil ik wel maar kan ik niet???Hoezo dan schipper ?????Nou kijkt u eens meneer de agent ik leg dit even uit!!!!Mijn walaansluiting zit of op het voorschip of op het achterschip;Dit betekend dat deze stroomkabel 380Voltdoor de ladingzone komt te liggen. Tja schipper daar zegt u wat!!!!Deze kabel is nooit explosie vrij en mocht deze wel explosie vrij zijn is deze niet te tillen want deze is vet dik. Plus wie gaat eigenlijk die tweehonderd meter kabel betalen??? Dan nog maar niet te spreken wat de ARBO dienst hier van gaat zeggen!!!Kabels wegen dieplood. De politie man schut zijn hoofd en gaat in overleg met zijn meerderen. Tja schipper volgens de EU voorschriften en het Havenbedrijf moet dit eigenlijk wel!!!maar volgens het ADR mag dit helemaal niet? Het komt er op neer dat Havenbedrijf Rotterdam de Subsidie pot heeft open getrokken aan weer iets nutteloos !!!!!! Hoe los je dit dan eigenlijk op bij B.v.het Calandsteiger 4 en Heerema locatie waar je niet eens aan de wal kunt??? Zet zo’n kast op de afmeerpaal ,dan kun je die met windkracht 10 er mooi afvaren. Schippers wordt is wakker en laat je niet gek maken. Een zeeboot stoot meer roet en vervuiling uit als zij hun motor starten,dan u en ik bij elkaar. Ga is een dagje aan de kaagbaan zitten dan ruik je de kerosine na drie dagen nog in je neus,en laan we dan maar zwijgen over diverse fabrieken in de rijmond. De eeuwige vlam brand niet voor niks zo vaak VOLAAN. Weet u Nog 25 jaar geleden moesten wij allemaal een gasretour leiding hebben en wij laden ook nog steeds zonder???En dat alles voor het milieu????? Wij bouwen nieuwe schepen met motoren die alle emissie eisen volstaan. Nee nu gaan we de schipper weer lastigvallen met iets wat kant tot wal raakt. Wat er ook gebeurd ik laat de generator gewoon draaien zolang ik niet op het steiger ligt. Mijn nacht rust is mij lief en werkverschaffing daar zitten wij helemaal niet op te wachten. En dan over de Telefoon rekening maar te zwijgen. Dus abtenaren gaat eerst is te raden met de mensen die er daad werkelijk mee moeten werken!!! Voor jullie weer eens Belasting geld weg gooien aan dingen die niet gaan werken!!!!

    Dan nog even een aanvulling op mijn eerdere bericht.
    Wat doen we dan eigelijk met (Stook)olieschepen die de lading moeten verwarmen????
    De uitstook van een ketel??
    En het stroomverbruik als de ketel op vollast staat te draaien ,4 x in storing gaat omdat elke keer de stroom eraf gaat???Zijn schippers heel blij mee dat kan ik je verzekeren.
    Nu zal de ketel zo goed als zeker niet starten want dan vliegen de stoppen uit de meterkasten aan de wal.
    Weer een MIN PUNT van het R.H.B.
    Maar goed Nuon draait er wel bij >>2e centrale op de maasvlakte er gaan meer kolen op het vuur dus de kw prijs gaat ook met sprongen omhoog.
    Lijkt wel een Mislukte 1 April grap.

    Met vriendelijke groet.

    John van Voorst Schipper Mts Patricia.

    Geplaatst door: John van Voorst op

Reageer