Maarssen te gevaarlijk om af te meren

Rijkswaterstaat (RWS) heeft begin juni de ligplaats voor binnenvaartschepen in het Amsterdam-Rijnkanaal bij Maarssen gesloten, omdat de damwand bij de ligplaats onvoldoende stabiel is. Volgens RWS bestaat er een reëel gevaar dat de damwand bezwijkt vanwege ontgronding ter plaatse.

Door Marja de Vet
RWS was al van plan om de ligplaats op termijn te sluiten, omdat het Amsterdam-Rijnkanaal ter hoogte van Maarssen niet breed genoeg is. Nu de veiligheid echter in het geding is, gaat RWS over tot directe sluiting. ‘Het is jammer voor de binnenvaart’, zegt een woordvoerder van RWS, ‘maar we kunnen niet anders omdat het in Maarssen niet meer veilig is.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Maarssen te gevaarlijk om af te meren | Schuttevaer.nl

Maarssen te gevaarlijk om af te meren

Rijkswaterstaat (RWS) heeft begin juni de ligplaats voor binnenvaartschepen in het Amsterdam-Rijnkanaal bij Maarssen gesloten, omdat de damwand bij de ligplaats onvoldoende stabiel is. Volgens RWS bestaat er een reëel gevaar dat de damwand bezwijkt vanwege ontgronding ter plaatse.

Door

Marja de Vet

RWS was al van plan om de ligplaats op termijn te sluiten, omdat het Amsterdam-Rijnkanaal ter hoogte van Maarssen niet breed genoeg is. Nu de veiligheid echter in het geding is, gaat RWS over tot directe sluiting. ‘Het is jammer voor de binnenvaart’, zegt een woordvoerder van RWS, ‘maar we kunnen niet anders omdat het in Maarssen niet meer veilig is.’

  • Kanaleneiland moet prettiger worden voor binnenvaart
  • Versnelde pilot spudpalen

Volgens RWS blijkt uit een verkenning dat er voldoende capaciteit is voor de scheepvaart om af te meren, ook als ligplaats Maarssen wordt gesloten. Aan het criterium dat er elke 30 kilometer een mogelijkheid moet zijn om af te meren vanwege de Vaar- en Rusttijdenwet, wordt voldaan voor de droge-ladingvaart. Alternatieve ligplaatsen voor droge-ladingschepen zijn volgens RWS Kanaleneiland en Breukelen. Voor schepen met gevaarlijke lading wordt het 30-kilometercriterium echter niet gehaald. En er komen voorlopig ook geen nieuwe kegelligplaatsen bij. Kegelschepen moeten het nu doen met de plaatsen bij de Plofsluis-Zuid en op het Binnen-IJ.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer