Een kwestie van standvastig geloof

Er zit een zekere mate van tegenstrijdigheid in zijn bewering. Bouke van der Veen, directeur-eigenaar van Van der Veen Internationaal Bevrachtingskantoor in Delfzijl, erkent het. ‘Het is inderdaad paradoxaal. Ik zie zonder meer nog een toekomst voor het kleine binnenvaartschip, maar dat laat onverlet dat de schaalvergroting in de binnenvaart onverminderd doorgaat. Die is niet tegen te houden. Je kunt met dezelfde inspanningen meer verdienen met een groter schip dan met een kleiner vaartuig, het is een Wet van Meden en Perzen.’

winschoterdiep

Door Tjakko Kars
Deze tendens heeft als consequentie dat de vaarintensiteit op de haarvaten van het vaderlandse vaarwegennet gestaag vermindert. Een proces dat goed beschouwd al decennia geleden werd ingezet en het ladingaandeel van de kleine binnenvaart is substantieel gedaald. De vraag is dan ook in hoeverre er, naast de grote (inter)nationale vaarwegen, nog toekomst is voor de kleinere waterwegen. Een discussie die al jarenlang wordt gevoerd en die door de bestuurders van Koninklijke Schuttevaer, schippers, bevrachters en verladers toch vooral vanuit een positieve invalshoek wordt benaderd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Een kwestie van standvastig geloof | Schuttevaer.nl

Een kwestie van standvastig geloof

Er zit een zekere mate van tegenstrijdigheid in zijn bewering. Bouke van der Veen, directeur-eigenaar van Van der Veen Internationaal Bevrachtingskantoor in Delfzijl, erkent het. ‘Het is inderdaad paradoxaal. Ik zie zonder meer nog een toekomst voor het kleine binnenvaartschip, maar dat laat onverlet dat de schaalvergroting in de binnenvaart onverminderd doorgaat. Die is niet tegen te houden. Je kunt met dezelfde inspanningen meer verdienen met een groter schip dan met een kleiner vaartuig, het is een Wet van Meden en Perzen.’

Bouke van der Veen

Door

Tjakko Kars

Deze tendens heeft als consequentie dat de vaarintensiteit op de haarvaten van het vaderlandse vaarwegennet gestaag vermindert. Een proces dat goed beschouwd al decennia geleden werd ingezet en het ladingaandeel van de kleine binnenvaart is substantieel gedaald. De vraag is dan ook in hoeverre er, naast de grote (inter)nationale vaarwegen, nog toekomst is voor de kleinere waterwegen. Een discussie die al jarenlang wordt gevoerd en die door de bestuurders van Koninklijke Schuttevaer, schippers, bevrachters en verladers toch vooral vanuit een positieve invalshoek wordt benaderd.

  • ‘Klein schip heeft toekomst, ook al gaat schaalvergroting door’

Ook Van der Veen breekt een lans voor het op niveau houden van de kleinere kanalen, diepen en vaarten. Hij heeft het niet van een vreemde, want zijn vader Albert van der Veen was jarenlang voorzitter van Schuttevaer-afdeling Groningen-Noord-Drenthe. Tijdens de jaarvergaderingen was Van der Veen senior een warm pleitbezorger voor het open- en goed bevaarbaar houden van de haarvaten. Niet alleen in Noord-Nederland, maar ook in de rest van het land. En Frans Bieze, de huidige Gronings-Noord-Drentse afdelingsvoorzitter, trekt deze beleidslijn door. Maar hij heeft ook oog voor de realiteit.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer