Vlaamse digitale vaarkaarten in de maak

River Information Service (RIS)-Vlaanderen stelt nog dit jaar voor het eerst digitale vaarkaarten ter beschikking van de binnenvaart. Het RIS, dat binnenkort verhuist naar het nieuwe bedieningsgebouw op de sluis van Evergem, introduceert ook een nieuw systeem om schippers te informeren over calamiteiten en waterstanden op de Vlaamse waterwegen.

Door Justin Gleissner
Details over de vaarkaarten en het informatiesysteem ontbreken nog. Wel is duidelijk dat het RIS-systeem niet alleen de waterwegen omvatten die onder het beheer vallen van Waterwegen en Zeekanaal (W&Z) maar ook het Albertkanaal en de Kempische kanalen, die door NV De Scheepvaart worden beheerd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vlaamse digitale vaarkaarten in de maak | Schuttevaer.nl

Vlaamse digitale vaarkaarten in de maak

River Information Service (RIS)-Vlaanderen stelt nog dit jaar voor het eerst digitale vaarkaarten ter beschikking van de binnenvaart. Het RIS, dat binnenkort verhuist naar het nieuwe bedieningsgebouw op de sluis van Evergem, introduceert ook een nieuw systeem om schippers te informeren over calamiteiten en waterstanden op de Vlaamse waterwegen.

Door

Justin Gleissner

Details over de vaarkaarten en het informatiesysteem ontbreken nog. Wel is duidelijk dat het RIS-systeem niet alleen de waterwegen omvatten die onder het beheer vallen van Waterwegen en Zeekanaal (W&Z) maar ook het Albertkanaal en de Kempische kanalen, die door NV De Scheepvaart worden beheerd.

  • Nieuwe sluis Evergem haalt prognoses niet
  • Vaarweginvesteringen gaan door, ondanks terugval vervoer

Een en ander werd aangekondigd op een persconferentie van de afdeling Bovenschelde van W&Z in het nieuwe dienstgebouw in Evergem. Ir. Agnes Peil, hoofd van de afdeling, prees zich gelukkig dat sinds de opening van de nieuwe sluis midden vorig jaar, de urenlange wachtrijen tot het verleden behoren. Maar de capaciteitsuitbreiding heeft zich als gevolg van de economische crisis, nog niet kunnen omzetten in groeicijfers. In 2009 verwerkte de Ringvaart rond Gent 17,2 miljoen ton, wat bijna twee miljoen ton (-10%) minder is dan in 2008. Het zijn voor de Ringvaart de slechtste cijfers sinds 2002, terwijl een vervoersprognose werd gemaakt van twintig miljoen ton.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer