Tweede Maasvlakte strak op schema

De aanleg van de Tweede Maasvlakte ligt strak op schema. Ruim een kwart van het zand ligt er inmiddels, waardoor een drie kilometer lang eiland en een ruim vier kilometer lang schiereiland zijn ontstaan in de Noordzee. Zeven hopperzuigers werken 24 uur per dag aan het opspuiten van de nieuwe haven waarvan de eerste containerterminal, die van Rotterdam World Gateway, in 2013 operationeel moet zijn.

Tweede Maasvlakte

Door Hans Heynen
De economische crisis heeft geen invloed op het tempo van de aanleg waarmee de Rotterdamse haven twintig procent groeit. Het is een investering voor de lange termijn en de komende decennia voorziet het Havenbedrijf Rotterdam een structurele groei van de overslag, ongeacht de huidige conjuncturele teruggang.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Tweede Maasvlakte strak op schema | Schuttevaer.nl

Tweede Maasvlakte strak op schema

De aanleg van de Tweede Maasvlakte ligt strak op schema. Ruim een kwart van het zand ligt er inmiddels, waardoor een drie kilometer lang eiland en een ruim vier kilometer lang schiereiland zijn ontstaan in de Noordzee. Zeven hopperzuigers werken 24 uur per dag aan het opspuiten van de nieuwe haven waarvan de eerste containerterminal, die van Rotterdam World Gateway, in 2013 operationeel moet zijn.

Tweede Maasvlakte

Door

Hans Heynen

De economische crisis heeft geen invloed op het tempo van de aanleg waarmee de Rotterdamse haven twintig procent groeit. Het is een investering voor de lange termijn en de komende decennia voorziet het Havenbedrijf Rotterdam een structurele groei van de overslag, ongeacht de huidige conjuncturele teruggang.

  • ‘Kustwering krijgt een on-Nederlands uiterlijk’
  • Havenbedrijf Rotterdam voorziet structurele groei overslag

Het eerste infrastructuurproject voor de haven is 11 november afgerond. Die dag trok aannemer Visser & Smit Hanab een 36 inch gasleiding van ruim 1200 meter via een boorgat onder de Yangtzehaven door. Dat was de laatste van zes boringen die moesten worden uitgevoerd om kabels en leidingen, die nu nog in de leidingenstrook langs de Europaweg liggen, naar een diepte van ruim veertig meter beneden NAP te brengen, onder de kademuur van de Euromax-terminal door. De nutsbedrijven gaan nu de nieuwe kabels en leidingen aansluiten op de bestaande infrastructuur. Dat is nodig om het doorbaggeren van de Yangtzehaven, de nieuwe toegang tot de Tweede Maasvlakte, mogelijk te maken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer