KM Yachtbuilders bouwt Bestevaer Explorer met intrekbare aandrijving

Voor een klant met uitzonderlijke wensen heeft KM Yachtbuilders in Makkum een bijzonder intrekbaar aandrijfsysteem ontwikkeld voor het nieuwe type expeditiejacht Bestevaer Polar Explorer 78. De innovatie werd genomineerd voor de IBI/METS Builders Award.

KM Yachtbuilders bouwt Bestevaer Explorer met intrekbare aandrijving

Innovatie voor extreme avonturen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

KM Yachtbuilders bouwt Bestevaer Explorer met intrekbare aandrijving | Schuttevaer.nl

KM Yachtbuilders bouwt Bestevaer Explorer met intrekbare aandrijving

Voor een klant met uitzonderlijke wensen heeft KM Yachtbuilders in Makkum een bijzonder intrekbaar aandrijfsysteem ontwikkeld voor het nieuwe type expeditiejacht Bestevaer Polar Explorer 78. De innovatie werd genomineerd voor de IBI/METS Builders Award.

KM Yachtbuilders bouwt Bestevaer Explorer met intrekbare aandrijving
  • Innovatie voor extreme avonturen

  • Uitrusting moet robuust zijn

Door Gijs van Hesteren
‘Onze opdrachtgever – die graag anoniem blijft – wilde nog extremer het ijs in dan hij al had gedaan’, zegt directeur-eigenaar Eeuwe Kooi van KM Yachtbuilders. ‘Zonder opletten of nadenken wilde hij in koude gebieden het driftijs of een ijsbaaitje in kunnen varen. Erik Wassen van Dykstra Naval Architects ontwierp de rompvorm zodanig, dat het schip bij invriezing met ingetrokken kiel en aandrijving óp het ijs komt te liggen. Plop! en omhoog. Het meest trots zijn we op de aandrijving. Om schade bij invriezing te voorkomen moest deze intrekbaar zijn. Zoiets had nog nooit iemand gemaakt; inkopen kon je het nergens. We hebben het van de grond af zelf moeten bedenken. Samen moet je de dingen uitzoeken – je zou dat een beetje boeren-technisch kunnen noemen. We hebben goed gebruik gemaakt van de ruime ervaring die we al hadden met liftkielen. Je moet alles alleen nóg een beetje beter borgen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer