Protesten overschaduwen 40ste Klipperrace

Voor de 40ste Klipperrace verschenen afgelopen weekend precies 40 klippers aan de start in Enkhuizen. Het had zo’n mooi feest kunnen worden. Beide dagen zon en zwakke wind uit zuidelijke richtingen. Alleen bij de finish van de Drie Stedenrace op zaterdag trok het dicht en ging het regenen.

Protesten overschaduwen 40ste Klipperrace

La Boheme nam risico met gelaste uithouders op boeisel

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Protesten overschaduwen 40ste Klipperrace | Schuttevaer.nl

Protesten overschaduwen 40ste Klipperrace

Voor de 40ste Klipperrace verschenen afgelopen weekend precies 40 klippers aan de start in Enkhuizen. Het had zo’n mooi feest kunnen worden. Beide dagen zon en zwakke wind uit zuidelijke richtingen. Alleen bij de finish van de Drie Stedenrace op zaterdag trok het dicht en ging het regenen.

Protesten overschaduwen 40ste Klipperrace
  • La Boheme nam risico met gelaste uithouders op boeisel
  • Luid applaus voor zieke Willem van Gelderen

Door Hajo Olij
Na de ankerstart verdwenen de klippers in gelijke aantallen naar de boeien bij Urk, Stavoren en Medemblik. Het is altijd spannend welke keuze het beste zou uitpakken en welke klipper het eerst weer aan de horizon zou verschijnen. Het werd de Mon Desir, met de Waterman er vlak achter. Sebastiaan Prins van de Mon Desir koos eerst voor Stavoren en zeilde terug over Medemblik. Aan de westkant van het IJsselmeer zat de wind. De Isis en Eendracht volgden vijf minuten later. Allemaal klippers uit de B-klasse, zij zeilen een iets kortere baan.
De eerste A-klasser werd de Hoge Wier, ook via Stavoren naar Medemblik gezeild. Maar daarachter kwam La Boheme uit de nevelen tevoorschijn. Ze lag iets hoger en kwam in het laatste aan de windse rak naar het Krabbersgat sterk opzetten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer