CDA wil structurele oplossing problemen zeezeilvaart

Tweede-Kamerlid Eddy van Hijum (CDA) verwacht van een nieuwe regering dat deze zich stevig inzet voor een structurele oplossing voor de problemen waarmee de Nederlandse zeezeilschepen kampen. Dit stelde hij vrijdag 31 augustus in een gesprek met Kamper schippers Arjen Toller en Wilfred Spaargaren en BBZ-bestuurslid Paul van Ommen op het schip De Sudwester aan de IJsselkade in Kampen.

Toekomst Nederlandse Zeezeilschepen

Kamerlid van Hijum tekent BBZ pamflet ‘toekomst
Nederlandse Zeilschepen’ in Kampen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

CDA wil structurele oplossing problemen zeezeilvaart | Schuttevaer.nl

CDA wil structurele oplossing problemen zeezeilvaart

Tweede-Kamerlid Eddy van Hijum (CDA) verwacht van een nieuwe regering dat deze zich stevig inzet voor een structurele oplossing voor de problemen waarmee de Nederlandse zeezeilschepen kampen. Dit stelde hij vrijdag 31 augustus in een gesprek met Kamper schippers Arjen Toller en Wilfred Spaargaren en BBZ-bestuurslid Paul van Ommen op het schip De Sudwester aan de IJsselkade in Kampen.

Toekomst Nederlandse Zeezeilschepen
  • Kamerlid van Hijum tekent BBZ pamflet ‘toekomst
    Nederlandse Zeilschepen’ in Kampen

‘We voldoen met onze moderne zeilschepen
aan alle veiligheidsvoorschriften’, benadrukt schipper Toller, eigenaar van De
Swaensborgh en De Gulden Leeuw. ‘Denemarken en Duitsland interpreteren de
Europese regels echter anders en stellen dat wij met onze certificaten niet
voldoen. Dat heeft in het verleden al een paar keer geleid tot het “aan de
ketting” leggen van Nederlandse schepen in Denemarken. Als Denemarken zijn zin
doordrukt, worden er regels op ons van toepassing die gelden voor grote
cruiseschepen. Dat past totaal niet op zeilschepen en leidt tot absurde kosten
voor ons als ondernemers die de veiligheid niet zullen vergroten. Die
onzekerheid over onze positie is een ramp voor de sector waarin toch zo’n 500 Nederlandse
schepen actief zijn.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer