Aaibare BBZ begint imagocampagne

De BBZ, vereniging voor beroepschartervaart, viert vrijdag 30 oktober in Enkhuizen haar dertigjarig bestaan met onder meer milieuworkshops, de aanbieding van een jubileumboek en een feestelijke vergadering. Volgens directeur Jaap Baalbergen is dat tevens het begin van een imagocampagne, die ‘meer vaardagen en meer goodwill bij lagere overheden’ moet opleveren.

De BBZ vermijdt een terugblik op dertig jaar varen met aanvankelijk oude schepen en altijd opvallende schipperstypes. Desgevraagd wil Baalbergen toch wel enkele hoogtepunten noemen. ‘De BBZ-oprichting zelf was al iets nieuws, want het doel was om na een scheepsbrand in Volendam, waarbij vier doden vielen, zelf regels op te stellen. Proactief handelen zou je dat nu noemen. Eigenlijk is regelgeving altijd ons sterktepunt geweest. Dat zie je ook aan de Europese binnenvaartrichtlijn, waarvoor wij in 1998 het Europarlement al benaderden. Dat leidde tot een apart hoofdstuk 15A voor zeilende passagiersvaart en het hoofdstuk 19 voor historische schepen, dat European Maritime Heritage eind dit jaar of begin volgend jaar vult.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Aaibare BBZ begint imagocampagne | Schuttevaer.nl

Aaibare BBZ begint imagocampagne

De BBZ, vereniging voor beroepschartervaart, viert vrijdag 30 oktober in Enkhuizen haar dertigjarig bestaan met onder meer milieuworkshops, de aanbieding van een jubileumboek en een feestelijke vergadering. Volgens directeur Jaap Baalbergen is dat tevens het begin van een imagocampagne, die ‘meer vaardagen en meer goodwill bij lagere overheden’ moet opleveren.

De BBZ vermijdt een terugblik op dertig jaar varen met aanvankelijk oude schepen en altijd opvallende schipperstypes. Desgevraagd wil Baalbergen toch wel enkele hoogtepunten noemen. ‘De BBZ-oprichting zelf was al iets nieuws, want het doel was om na een scheepsbrand in Volendam, waarbij vier doden vielen, zelf regels op te stellen. Proactief handelen zou je dat nu noemen. Eigenlijk is regelgeving altijd ons sterktepunt geweest. Dat zie je ook aan de Europese binnenvaartrichtlijn, waarvoor wij in 1998 het Europarlement al benaderden. Dat leidde tot een apart hoofdstuk 15A voor zeilende passagiersvaart en het hoofdstuk 19 voor historische schepen, dat European Maritime Heritage eind dit jaar of begin volgend jaar vult.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer