Certificaat ‘Mare Frisium’ was goed maar verlopen

Het door Duitsland aan de ketting gelegde charterschip `Mare Frisium’ had het juiste certificaat om te mogen varen in Duitse en Deense wateren, maar dat was al op 1 januari 2009 verlopen. De aanhouding zorgde voor veel ophef en leidde tot vragen in het Europese en het Nederlandse parlement.

‘Een certificaat dat verlopen is, zal nergens worden geaccepteerd en vormt een terechte grond voor een aanhouding’ , schrijft minister Camile Eurlings van Verkeer en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer.
Een inspectie van de ‘Mare Frisium’  voor vernieuwing van het certificaat was al voor 8 april 2009 gepland. Daardoor kon de Inspectie Verkeer en Waterstaat adequaat handelen, had het schip op 9 april een nieuw certificaat conform de Europese richtlijn 98/18/EG en heeft het haar reis kunnen vervolgen.
Het charterschip van Tallship Company werd 6 april aan de ketting gelegd in de haven van Hamburg.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Certificaat ‘Mare Frisium’ was goed maar verlopen | Schuttevaer.nl

Certificaat ‘Mare Frisium’ was goed maar verlopen

Het door Duitsland aan de ketting gelegde charterschip `Mare Frisium’ had het juiste certificaat om te mogen varen in Duitse en Deense wateren, maar dat was al op 1 januari 2009 verlopen. De aanhouding zorgde voor veel ophef en leidde tot vragen in het Europese en het Nederlandse parlement.

‘Een certificaat dat verlopen is, zal nergens worden geaccepteerd en vormt een terechte grond voor een aanhouding’ , schrijft minister Camile Eurlings van Verkeer en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer.
Een inspectie van de ‘Mare Frisium’  voor vernieuwing van het certificaat was al voor 8 april 2009 gepland. Daardoor kon de Inspectie Verkeer en Waterstaat adequaat handelen, had het schip op 9 april een nieuw certificaat conform de Europese richtlijn 98/18/EG en heeft het haar reis kunnen vervolgen.
Het charterschip van Tallship Company werd 6 april aan de ketting gelegd in de haven van Hamburg.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer