-
Toekomstgericht met Stage V, Tier III en waterstofcontainers
Een puur Hollandse naam, Kees. Maar de motoren uit ât Ambacht hebben een Engelse doopnaam: Koedood Engine Emission Systems. Afgekort tot KEES, dus. Dat is andere koek dan âMitsubishiâ: die naam konden Nederlanders vijftig jaar geleden amper uitspreken, toen Motorenrevisiebedrijf Koedood dealer werd van de Japanse motorfabrikant.
Sinds die tijd (1978) groeide het bedrijf door tot een respectabele onderneming, met meerdere divisies. Te beginnen met het moederbedrijf Koedood Dieselservice, dat scheepsmotoren voor de zee- en binnenvaart en de baggerindustrie levert, plaatst, onderhoudt en reviseert. Haar monteurs kun je overal ter wereld vinden.
Pionier
Het energieneutrale bedrijfspand (uit 2019) in Hendrik-Ido-Ambacht herbergt naast van het moederbedrijf nog twee dochterondernemingen van de Koedood Marine Group: Koedood Roestvrijstaal, dat roestvrijstaalproducten maakt voor aan de binnenvaart, en Emigreen: een innovatieve ontwikkelaar van nabehandelingssystemen. Emigreen valt sinds 2015 onder de Koedood Marine Group. De onderneming pioniert op het gebied van efficiënte nabehandeling van uitlaatgassen. Haar vernieuwende oplossingen helpen de maritieme sector vergroenen, waarbij ze een steeds grotere emissiereductie bij verbrandingsmotoren bewerkstelligen.
Ombouwoperatie
Die overname van Emigreen pakt goed uit. Eind oktober van dit jaar kwam naar buiten dat Koedood alle Mitsubishi SR-motoren (van 500 tot 1700 kW) en de Mitsubishi S12A2-motor (724 kW) succesvol aan de uiterst strenge Fase V-norm had aangepast. Dochterbedrijf Emigreen ontwikkelde en levert de voor de ombouwoperaties benodigde uitlaatgassenreinigers, met een roetfilter en een SCR-katalysator. De Europese Stage V-emissienorm geldt per 2022 voor scheepsmotoren in nieuwbouwschepen. De overgangsregeling voor hermotorisering met voorradige CCR2-motoren uit 2019 in bestaande schepen eindigt na september 2022. Sales manager Wim Boom van Koedood Diesel Services: âWe zijn de eerste partij die haar complete CCR2-motorenreeks heeft aangepast aan Stage V.â Sinds deze maand (13 december) staan de KEES-motoren zelfs op de CESNI-lijst van gekwalificeerde motoren. Hierdoor kan de afnemer van de subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen gebruik maken. Boom: âHet gemiddelde verbruik ligt namelijk onder de 195 gram per kilowatt.â De KEES-motoren draaien 5 tot 8 procent zuiniger dan de CCR2-basismotoren. âOok op bijvoorbeeld kanalen, bij langdurig laag belast varen, draait de motor optimaal zuinig.â
Kennismaking
Het traject om het vereiste Fase V-certificaat te behalen heeft Koedood met uitsluitend Nederlandse partijen doorlopen: kennisinstituut TNO en de RDW. Beide partijen zijn vooral vertrouwd met het wegverkeer, dus het was gelijk een kennismaking. âDe certificering heeft op de meest strenge manier plaatsgevondenâ, vertelt Boom. âDe motoren hebben namelijk 2500 uren achtereen op een zogenaamde proefstand gedraaid.â De testbank beproefde de motor zodoende ruim 104 dagen ononderbroken, in een voortstuwingscyclus van allerlei toerentallen en vermogens. Dit gebeurde in het kenniscentrum van de TNO, het Powertrain Test Centre in Helmond. De TNO, een onafhankelijke onderzoeksorganisatie, heeft hier allerlei speciaal ingerichte onderzoeksruimten voor tests met motoren.
Het ministerie van IenW had de RDW aangewezen als certificerende instantie. Die moest dus even schakelen: de rijksdienst heeft tenslotte vooral ervaring met wegverkeer, niet met het water. Boom: âDankzij steun van het ministerie kon de RDW gelukkig na verloop van tijd een ambtenaar speciaal op ons certificeringstraject zetten. Die heeft het proces de benodigde vaart gegeven.â
Getwijfeld
Bij heel het traject bleef Mitsubishi als fabrikant van de âbasismotorâ betrokken. Hierbij leverde de fabrikant zowel technisch als financieel een bijdrage. Hierdoor blijft de fabrieksgarantie behouden. Koedood Marine is daarnaast 10.000 draaiuren aansprakelijk voor het aan de Fase V-norm voldoen van de emissies. Boom: âDie verantwoordelijkheid ligt dus niet bij de klant.â Het bedrijf kijkt terug op een intensieve periode. âHalverwege hebben we weleens getwijfeld of we dit wel door moesten zetten, maar nu zijn we er heel blij mee. Dit is echt een prestatie van heel het Koedood Stage V-team.â
TNO heeft dankzij dit project overigens besloten tot de bouw van een proefstand voor  scheepsmotoren tot 1400 kW. De bestaande konden tot maximaal 700 kW testen en valideren. Vandaar dat Koedood een Mitsubishi S6R (maximaal 635 kW) als proefkonijn gebruikte. Boom: âHet ging namelijk niet om het motorvermogen, maar of het emissiesysteem de duurproef kon doorstaan. Dat is voor heel de SR-motorserie hetzelfde systeem.â De eerste drie schepen varen al met een KEES-motor; bij elkaar heeft het verkoopteam er inmiddels zoân 50 verkocht.
IMO Tier III
Vermeldenswaardig is dat Koedood dankzij het certificeringtraject eveneens scheepsmotoren kan leveren die aan de IMO Tier III-norm voldoen. Die uitstootnorm geldt sinds dit jaar (2021) voor scheepsmotoren van nieuwgebouwde zeeschepen en de offshore. Boom: âDie norm is minder streng dan de Fase V-norm. Bij die motoren volstaat de door ons ontwikkelde SCR-katalysator, zonder de voor Stage V verplichte roetfilter.â
Aan de maritieme sector levert, installeert en onderhoudt Koedood scheepsmotoren tot 2984 kW, en generatorsets tot 3580 kWm. Emigreen kan Tier II-motoren overigens ook uitrusten met een externe katalysator. Die verlaagt hun NOx-uitstoot tot ver onder de IMO Tier III-limieten.
Overname
Sinds het achterliggende jaar valt de Koedood Marine Group onder het in Duitsland gevestigde familiebedrijf August Storm GmbH & Co.
Een goede kandidaat, vonden de voormalige eigenaren, de broers Arie en Bert Koedood. De bedrijfsnaam veranderde niet na de overname. âDe klant heeft een leven lang gekozen voor Koedood, dus die naam gaan we niet veranderenâ, verklaart de huidig algemeen directeur Erik van Nieuwenhuizen.
Ook de dochterbedrijven blijven actief onder de bekende namen. Naast Emigreen en Koedood Roestvrijstaal gaat het onder meer om Koedood Dieseltechniek uit Serooskerke (een feitelijke voortzetting van Van der Peijl Techniek uit Goes). Het dagelijkse werk van deze onderneming bestaat vooral uit het repareren, reviseren en kalibreren van brandstofpompen en brandstofverstuivers. Niet alleen wat de maritieme sector betreft: ook de landbouw en de automotive weten Koedood Dieseltechniek te vinden.
Scan Diesel
Hybrid Ship Propulsion houdt eveneens zijn eigen naam. Samen met het elektrotechnisch installatiebureau Oechies leidt Koedood sinds 2014 deze gezamenlijke onderneming. Hybrid Ship Propulsion ontwerpt, levert en installeert hybride en volledig elektrische voortstuwingen voor binnenvaartschepen. âZeker Emigreen en Hybrid Ship Propulsion zijn als innovatieve bedrijven zeer interessant voor August Stormâ, aldus Van Nieuwenhuizen. âZij zijn experts in de nieuwe duurzame technologieĂ«n.â
De Duitse scheepsmotordistributeur Scan Diesel, een al langer bestaand onderdeel van August Storm, kan nu bijvoorbeeld ook de Stage V-gecertificeerde KEES-motoren verkopen. Evenals de producten van Hybrid Ship Propulsion. Van Nieuwenhuizen: âDit aspect gaf aan de overname van Koedood een belangrijke meerwaarde voor August Storm.â
Waterstofcontainer geschikt voor wal en schip
Samen met de scheepsbouwers van de Kooiman Marine Group heeft Koedood in het achterliggende jaar K2 opgericht. De naam verwijst naar de beginletter K van beide ondernemingen. Het prototype van hun K2-waterstofcontainer stond in november op de beurs Europort.
De 20-voetscontainer bevat techniek die waterstof omzet in elektrische energie. EfficiĂ«nt, veilig en emissievrij. De containers moeten zeer breed inzetbaar worden, vertelt Boom: âOnze containers kunnen straks niet alleen schepen maar ook treinen, bedrijfspanden en woningen in hun energiebehoefte voorzien. Als alternatief voor fossiele energie.â
De K2-waterstofcontainer maakt gebruik van zogenaamde PEM-brandstofcellen. Die zetten waterstof, onder hoge druk opgeslagen in waterstoftanks, om in elektriciteit. Het enige afvalproduct van de brandstofcel: water.
Lees ook: