Weer inval Filipijnenbureau

Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) en de Inspectie SZW zijn dinsdagochtend een gezamenlijke controleactie begonnen tegen arbeidsuitbuiting in de binnenvaart. In Sliedrecht is een inval gedaan bij een detacheringsbureau voor Filipijnse matrozen.

Weer inval Filipijnenbureau

Landelijk Parket verder met onderzoek arbeidsuitbuiting binnenvaart

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (41)

  • en de Green Award voor de ‘ik vaar zuinig ‘ competitie gaat .. soory ‘ik werk zuinig ‘competitie gaat naar ….

    Geplaatst door: henk de jong op
  • @ R.

    Uw quote:
    ” …
    De tijd dat Filipijnen goedkoop waren, zijn al lang voorbij.
    Al dat domme gezwets hier over ‘goedkoop’ slaat helemaal nergens op. Waar het omgaat is een stukje bedrijfszekerheid, dat er altijd iemand aan boord is, geen gezeur met weekenden enzo.” (einde quote)

    Heel lovenswaardig, uw motieven zijn geheel niet economisch van aard beweert u.
    Wat u echter gemakshalve vergeet te vermelden is het volgende:
    1.
    Per een(1) Aziaat die u 6 à 8 maanden achtereen aan boord heeft, zou u twee(2) Europese werknemers in dienst moeten nemen(bij bijvoorbeeld 2w.op/2w.af torn). Zelfs bij vergelijkbare personeelskosten p.p. bespaart u alleen hiermee al 50% loonsom, per werkplek bij u aan boord. Dit geteld in vergelijkbare gevallen waar uw Con-culega’s wel met Europees personeel werken.
    2.
    De twee Europese werknemers die u in dat geval in dienst zou hebben, in plaats van die ene Aziaat die zo prettig maandenlang bij u aan boord zit. Beide Europese werknemers maken elke 2 weken een flink aantal km om aan/van boord te komen. U spaart dus ook een bom duiten aan reiskosten, huurauto-kosten, en niet te vergeten: betaalde reisuren.

    Ik beweer nog steeds dat uw Aziaat u massa’s aan euro’s per jaar bespaart. U zegt dat u niet ‘goedkoop’ uit bent. Ik zeg dat u nog steeds meer dan 50% goedkoper uit bent, t.o.v. vergelijkbare bemanning van uw ene werkplek met meerdere Europese matrozen.

    Voor u ter overweging,

    Geplaatst door: Karel Cornelissen op
  • Geachte Redactie,

    Na het zien van jullie item in een vandaag ben ik van verbazing van mijn stoel gevallen.
    Ik ben schipper-ondernemer van twee chemie tankers in de binnenvaart en heb alleen nederlandse mensen in dienst.

    Mij moet van het hart dat door jullie berichtgeving de hele binnenvaart op deze manier in een heel kwaad daglicht word gesteld terwijl het hier waarschijnlijk om een heel klein percentage schepen gaat die deze mensen inhuren op een legitiem contract en hier dus ook de overeengekomen gelden afdragen die volgens de wet moeten worden betaald.
    Dat deze gelden niet betaald worden door deze detachering bureau’s aan hun personeelsleden, wat nog steeds niet bewezen is, staat strikt genomen los van de binnenvaart bedrijven.

    Ik zou dan ook graag willen zien als jullie dit soort berichtgeving de wereld in willen helpen er eerst hoor en wederhoor word gepleegd voordat er onwaarheden worden gespuid over een bedrijfstak waar niet alleen de werknemers maar ook zeer zeker werkgevers over het algemeen hard werken en dit niet doen met de bedoeling van uitbuiting maar meer met de bedoeling van bezieling omdat het niet alleen werk is maar ook een manier van leven.
    Wat de beloning van werknemers in de binnenvaart betreft, deze ligt over het algemeen op of boven het afgesproken cao. Ik zou ook graag willen wijzen op een stuk dat staat op schuttevaer.nl ( krant/vakblad voor en over de binnenvaart)
    Weer inval Filipijnenbureau

    d.d. 31-10-2012

    Misschien zal het de redactie van een vandaag sieren om hier eventueel eerst eens wat onderzoek naar te doen en dan pas het juiste verhaal uit te zenden in plaats van een sensatie item uit te willen zenden.

    Ik zie met veel belangstelling jullie reactie tegemoet en hoop dat in de toekomst door een juiste berichtgeving niet een hele vooral particuliere bedrijfstak door het slijk word gehaald.

    Met Vriendelijke Groet

    A.J.Faasse

    Deze mail heb ik naar de redactie van een vandaag gestuurd want het kan toch niet zo wezen dat de hele binnenvaart door de media op deze manier word neer gezet. Er zullen zeker zwarte schapen tussen zitten maar het merendeel probeert in elk geval zijn of haar best te doen om het personeel aan boord fatsoenlijk te belonen en normale arbeidsomstandigheden aan te bieden.

    mvg A.J.Faasse

    Geplaatst door: Robin Faasse op
  • Dit verdient P uit Sliedrecht niet. Wellicht zoals alle Filipijnen aanbieders op onjuiste gronden ooit bij UWV de TWVs ontvangen, maar deze beschuldigingen zijn niet terecht. Volgens wat ik concreet gezien hebt werkt P met NL minimum loon voor zijn jongens.
    Verder nog even @Kees de Vette: ook Gyron had een brevet van SNA.
    En @Gerda: uitbuiting in de juridische zin van het woord is niet hetzelfde als minimum loon betalen. Op het adres in Zwijndrecht worden normale salarissen betaald, wellicht geen hoge maar dit is geen uitbuiting. Uw reacties zijn niet netjes, niet onderbouwd en volkomen onterecht.

    Geplaatst door: LJH op
  • Ben met de beste bedoelingen in de binnenvaart begonnen op oudere leeftijd.Als je dan ziet hoe die kapitein-eigenaars zich zelf opstellen en wat ze van je verlangen,dan is het toch niet vreemd dat er bijna geen ned.personeel meer voor kiest om je zo te laten behandelen.De ellende waar u in zit door de crisis enz.daar kan het personeel toch niks mee.Ze zijn er nog mensen die zeer gemotiveerd willen werken.En werkgevers die je goed behandelen zijn er ook nog.Heb er 2 jaar naar gezocht en daar ben ik zuinig op,het moet altijd van twee kanten komen.

    Geplaatst door: peter enel op
  • Een zeer rijke ondernemer spreekt een bevriende minister aan: ‘vriend, ik moet je wat vragen!’ “Vraag maar” antwoordt de minister. “Mijn jongste zoon word dit jaar 28, maar hij verslijt nog steeds zijn broeken aan de universiteit. Hij doet niks anders dan heel de dag een beetje drinken in het cafè, samen met zijn vrienden stappen en grappen uithalen. Hij is zelfs nog te lui om zijn eigen werk te zoeken! Heb jij misschien werk voor hem?” De minister antwoordt:”Geen probleem, ik benoem hem wel tot mijn helper met een salaris van 10.000 euro per maand.” Rijke ondernemer:”nah, dat is wel erg veel hoor, hij moet er toch ook nog wat voor doen!” Minister: “oh, dan zet ik hem in het kabinet als chef, 6.000 euro per maand” “hm, dat is nog altijd te hoog, zo leert hij nooit de waarde van het geld kennen!” zegt de ondernemer. “nou” zegt de minister en denkt nog even na “dan maak ik hem als hoofd van èèn of ander ministerie, 4.500 euro per maand.” De rijke ondernemer is het er nog niet mee eens en zegt: “ik wil dat mijn zoon onderaan de ladder begint, hard moet werken en begint met een loon van 1.200 per maand!” De minister zegt: “dan kan ik je jammer genoeg niet verder helpen” “maar waarom dan niet vraagt de rijke ondernemer verbaast”

    Waarop de minister zegt: “Tja, voor zulke werkplekken moet je een diploma hebben!”

    Geplaatst door: henk op
  • Meneer Gerrit zegt Ik weet niet wat de filipijnen in de binnenvaart verdienen maar normaal verdienen ze ca 800 tot 1000 euro. Is dit een gok? Of zeg me eens waar U vaart,eigenaar of in loondienst?
    Standaard ILO loon voor een matroos is 545 US dollar.
    Met beschermende overuren wordt dit 957 US dollar.
    ITF hanteert weer andere loonschalen.
    Meneer Gerrit weleens op de phillipijnen geweest?
    Ikke wel,de realiteit is iets genuanceerder.
    Dat elke philipijnse varensman bediende hebben en meerdere badkamers klopt niet.triestig dat U dit beweerd.
    En Meneer R zegt jij hebt werkelijk geen idee wat personeel kost. De tijd dat Filipijnen goedkoop waren, zijn al lang voorbij.
    Ik vermoed dat U eigenaar bent.En wat kost het U?
    Te veel ? Ik betwijfel dit.
    Phillipijnen zijn in verhouding goedkope arbeidskrachten.Punt uit.
    En meneer Theo zegt ;die niet eens aan de eisen voldoen.
    Maar je moet niet vergeten dat de meeste opgeleid zijn voor de zeevaart, en dus geen affiniteit met de binnenvaart hebben (en dit dus moeten leren)Geef ze tijd. Leer ze het vak.
    sommige jongens hebben papieren voor stuurman zeevaart e.d.terwijl ze varen als matroos.
    En hun aangeleerd zeemanschap is goed.

    Geplaatst door: frans geutjes op
  • Collega’s

    Sinds Juli is het eigenlijk heel eenvoudig.
    Elk uitzendbureau moet door Stichting Normering Arbeid gecertificeerd zijn,de lijst van gecertificeerde bureaus staat op de site van SNA.
    Gaat u in zee met een niet gecertificeerd bureau riskeert u bij controle een boete van 12000 euro per werknemer,bij herhaling verdubbeld dit bedrag.
    Geloof niet de website van bv shipcrew waar men weliswaar zegt zich te zullen certificeren,maar het alleen bij die aankondiging gebleven is.

    Geplaatst door: Kees de Vette op
  • @gerda, als het je zo hoog zit noem namen of geef de koppelbaas aan bij politie, maar post hier niet 2 keer hetzelfde vage bericht

    Geplaatst door: Pjotr op
  • @theo
    Wat zit jij toch domme praat te doen, jij hebt werkelijk geen idee wat personeel kost. De tijd dat Filipijnen goedkoop waren, zijn al lang voorbij.
    Al dat domme gezwets hier over ‘ goedkoop’ slaat helemaal nergens op. Waar het omgaat is een stukje bedrijfszekerheid, dat er altijd iemand aan boord is, geen gezeur met weekenden enzo.

    Geplaatst door: R. op
  • Alsof het boeit dat ze daar een veelvoud van hier hebben, enige waar het om draait is zeer goedkope werknemers die niet eens aan de eisen voldoen. Het liefst wordt er in kraaltjes afgerekend, want dat vinden ze zo mooi.
    Allemaal van boord halen en op het vliegtuig zetten, kun je geen mensen fatsoenlijk betalen heb je ook geen bestaansrecht als firma.

    Geplaatst door: theo op
  • Er is in Zwijndrecht nog een koppelbaas, die buit zelfs Nederlanders en polen uit. En die gaat vrij uit, omdat er mensen een kofferbak hebben.

    Geplaatst door: Gerda op
  • @ Gerrit,

    Ik moet een persberichtje gemist hebben. Volgens mij zijn de Filipijnen nog steeds geen lid van de EU (ook niet geassocieerd, en ook nog geen aspirant lid). Volgens mij heeft de CCR ook nog steeds 6 leden, en is ook die niet recent uitgebreid.

    Wat ik eigenlijk begrijp is dat er onvoldoende personeel is in de HELE EU (ca. 500 milj. inwoners!), dat wil werken voor uw geboden loon en uw voorwaarden. Als we uw onrealistische loonsom hanteren zal er altijd een personeelsgebrek blijven in ons mooie wereldje! Niet alleen de schipper/eigenaren zijn dus hobbyisten, ook het personeel moet zijn voldoening voornamelijk halen uit een volle maag en een leuke werksfeer. Ik las laatst hier een pleidooi voor een professionelere handelswijze in het vak, professioneel werkgeverschap met een beloning naar moderne standaard zou ook een hele grote stap vooruit zijn in de Binnenvloot.
    Het zal u verbazen, maar een heel ander slag Nederlands / NW-Europees personeel zou dan voor u klaar staan. Maak uw werkgeverschap maar eens onweerstaanbaar en het personeel zal staan te trappelen bij uw schip, om voor u te *mogen* werken. Voorlopig heb ik mijn heil maar weer eens aan de wal gezocht, waar lonen van €25 à €30 per uur wél tot de mogelijkheden behoren. En daarbij, ik slaap vanavond gewoon in mijn eigen bedje, thuis bij mijn eigen gezin. ….

    Geplaatst door: Nederlands personeel op
  • Ik weet niet wat de filipijnen in de binnenvaart verdienen maar normaal verdienen ze ca 800 tot 1000 euro. Wellicht voor hier niet veel maar voor in hun eigen land is dat een kast van een huis (of meerdere) met twee badkamers en bedienend personeel. De term uitbuiten dien je dan wel in dit perspectief te zien. En ja, het gros aan NL personeel is niet echt denderend.

    Geplaatst door: Gerrit op
  • @ NL personeel

    Zal het niet aan jou liggen, dat je geen fatsoenlijk personeel kan houden. Ik zit bij een rederij met allemaal Nederlands personeel, en waar de gemiddelde diensttijd boven de twintig jaar ligt. Bij ons is het allemaal keurig geregeld, betalingen volgens Nederlands CAO. En als het ook prettige werkomgevingen is loop je niet snel weg. Dat zal bij jou aan boord wel anders gaan zeker?

    Geplaatst door: Brabander op
  • Wanneer doen ze eens invallen bij de koppelbazen in Zwijndrecht, die zgn wel volgens de wet werken?

    Geplaatst door: Gerda op
  • goededag nederlands personeel
    Ik wilde eigenlijk niet reageren maar Uw voorstelling van nederlandse scheepseigenaren/kapteins is zeer zwart/wit.
    Als ik alle ervaringen moet opschrijven van dat fantastische nederlands personeel over 5 jaar
    dan mag dit weekblad wel een extra editie uitgeven.
    Na deze fantastische jaren ben ik overgestapt naar personeel uit het oosten, dankzij jullie nederlands personeel.
    Conclusie Wie zonder zonde is, werpt de eerste steen.

    Geplaatst door: nl personeel op
  • Wilco: Wie onrust zaait, zal storm oogsten. Personeel ziet precies hoe e.e.a. wordt aangevangen door de huidige generatie schipper/eigenaren. Het is bekend dat hoe je je als ‘chef’ gedraagt, je dat grotendeels overbrengt op je personeel. Dus, hoe komt het dat jouw personeel zo onverantwoord gedraagt?

    Is het niet schokkend te noemen dat net als in de jaren (19-)’80, vele families hun kinderen weer massaal stimuleren, om niet in deze bedrijfstak te gaan werken. “Ga toch studeren,” is een weer zeer bekend adagium in ons wereldje. Vele jongens en meiden willen wel, maar meer en meer ouders stimuleren hun kinderen om níet te gaan werken in de binnenvloot. Ra, ra, hoe hoe zou dat nou komen.

    Geplaatst door: Nederlands personeel op
  • nederlands personeel is te veel verwend stapt op als het ze uit komt en denkt wat maakt mij het uit dat de schipper nu een probleem heeft stap wel op een ander schip als ik weer zin heb.

    Geplaatst door: wilco op
  • @ Wilco,

    Lekker positieve bijdrage in deze discussie.

    Ik hoor steeds vaker; als je apen aan dek wil hebben, dan moet peanuts betalen. Wat mij betreft totaal geen verwijzing naar Aziaten, maar meer de totale Babylonische spraakverwarring van (oost-)Europeanen die door onze ‘gewaardeerde’ werkgevers/scheepseigenaren worden uitgenodigd om in de moderne Nederlandse binnenvloot te komen werken. Als het al niet gevaarlijk is vanwege de taal-barrières, hoe zijn zij dan de toekomst van deze bedrijfstak? De race to-the-bottom is nog steeds bezig in sneltreinvaart. Zonder CAO en verwachten dat er massa’s (NL-)jeugd staat te trappelen om in de Binnenvloot te willen werken. Lovenswaardig, maar er zal veel water door de Maas en Rijn moeten vloeien voordat de juiste ‘Mindset’ aanwezig is in de Stuurhutten/eigenaarskantoren om dit ook werkelijkheid te maken.

    Geplaatst door: Nederlands personeel op
  • Hoe vind je dan de kop: WEER ACTIE,,,?? De schuttevaer is teveel op sensatiebelust en zeker met zulke koppen. Alsof we zitten te wachten op zulke acties!!
    Bedenk wie er de dupe van worden en hoe het de binnenvaart als geheel zou kunnnen schaden. Je had de kop ook kunnnen aanpassen in: 2e uitzendburo met filipijnse arbeidskrachten wordt onderzocht!!
    Komt minder sensatiebelust over, maar geeft wel weer wat er gedaan wordt.

    Verder erg vervelend dat dit weer gebeurd. Ik hoop gauw te horen, wat de fouten zijn, die worden gemaakt door de kantoren, want dan kunnen we streven naar een oplossing. Vele filipijnen zijn nu direct naar de schipper overgestapt, maar weet wel dat er dan helemaal geen controle meer is, hoe zaken geregeld zijn.

    Geplaatst door: E.G. op
  • wat is er mis mee dat we met goedkoop personeel varen (de bank is er blij mee)de klant is er ook blij mee en ze zeuren niet en als ze zeuren versta ik het niet

    Geplaatst door: wilco op
  • Even in het Schuttevaer archief gedoken, eerder genoemde namen komen in onderstaande artikelen voor.
    Fris uw geheugen er even mee op.

    http://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/nid11278-filippijnse-matroos-kwijt-na-smsje.html

    http://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/nid12999-rechter-heft-beslag-door-gyron-op.html

    Geplaatst door: Anonieme schipper op
  • bert@ Volgens mij weet u niet waar u het over heeft. Lees de stukken een na van meneer den Breejen. Die kwam op voor zijn personeel, niet meer en niet minder. Hij heeft zat meegemaakt met dat zogenaamde bedrijf Gyron Crew. Die zaak was afgehandeld en later zijn er verschillende invallen gedaan. Het is dus wel gebleken dat er niet veel in orde was daar. Om nu ook dit nieuwe verhaal te vergelijken met dat andere gebeuren van een aantal maanden geleden slaat kant nog wal.

    Geplaatst door: Schippers vrouw op
  • @bert
    Sorry ,maar uw reactie slaat nog kant nog wal, of wilt u de boel even lekker opstoken?
    Meneer den Breejen nam het toen op voor zijn familie, wat zijn goed recht is en wat heeft hij hier aan toe te voegen dan?
    Toen een hoop bambarie , maanden niks gehoord, iedereen vaart nog met filipijnen, nu weer een hoop tromgeroffel en er komt niks uit!

    Geplaatst door: R. op
  • En als u de buitenlandse matrozen (wat eigenlijk niet eens echte matrozen zijn) volgens het CAO gaat betalen, ook de toeslagen, overtime, systeemtoeslag etc of blijft het bij een kaal brutto loon ?
    Het laatste zal eerder het geval zijn de branche kennende.
    Maar wel zeker met 3 man het schip 24 uur bedrijf houden ?
    De meeste eigenaren zijn net zo erg onder het mom dat de buitenlandse werknemers daar niet zoveel verdienen.
    Kijken als er een paar Oostblok schepen voor de helft van de vrachtprijs hier komen varen.
    Dan is het waarschijnlijk niet meer eerlijk.

    Geplaatst door: Theo op
  • Arme buitenlanders,is hun er een pistool op de slaap gezet zodat ze tekenen voor het werken op NL schepen ??? deze mensen verdienen bij ons een veelvoud van hetgeen ze in hun thuisland beuren , ze hoeven dus niet ALS ZE NIET WILLEN!!!!! dat er een aantal mensenhandelaren uit Werkendam en dergelijke hun zakken trachten te vullen met deze mensen is (zeer) kwalijk maar iedereen heeft liever NL personeel , maar waar zijn ze?????

    Geplaatst door: Robert op
  • De vakbond heeft in de Eemshaven een rechtszaak aangespannen en gewonnen, omtrent de Poolse werknemers die niet onder de Nederlandse CAO werkte.
    Dat dit zaakje nog een staartje kreeg was te verwachten, hoop wel dat de Fillipijnse matrozen aan boord mogen blijven, onder Nederlandse CAO, misschien een optie om ze zelf in dienst te nemen desnoods via een arbeidspool, denk dat je dan alleen maar winnaars krijgt en geen verliezers, tenslotte valt de tussenhandel weg.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Van de week een pool aan dek bij de buurman die niet eens de lier wist te bedienen, en dat moet met gevaarlijke stoffen gaan werken?
    De majors/overheid kunnen hier wat aan doen, gewoon ieder die vaart op een tanker of gevaarlijke stoffen behandeld een ADN diploma en geen 1 die gekocht is.
    Betere prijzen afdwingen is de andere oplossing, maar zoals bekend laat iedereen met een schip maar met z’n kloten spelen.
    Je kan nog beter een kudde schapen bij elkaar drijven dan 3 schippers.

    Geplaatst door: theo op
  • Zullen we misschien even kunnen wachten met uitspraken zolang beide zaken nog onder de rechter zijn.

    Geplaatst door: Jan op
  • Gerechtigheid in mijn ogen. Wie in de beerput roert valt er zelf in. zegt de boer.
    Is het niet deze meneer die Gyron crew heeft zwart gemaakt uit pure onmacht omdat hij de bennodigde vergunningen niet rond kreeg en daarom een haat en laster campange is begonnen.
    Nee dit is ook laster die ik en niemand kan bewijzen.
    Bij Gyron crew is tot nu toe niks boven water gekomen en uit puur frustatie gaat OM tot deze actie over.
    Er gaat mij een ding aan het hart en dat is het onzekere bestaan van de goedwillende Fillipijnse matroos.
    PS Gyron crew is door heel veel van deze matrozen gebeld of ze aub terug mogen komen omdat ze nu 200 dollar minder overhouden en niet zeker zijn of ze wel verzekerd zijn bij deze gearresteerde man met mooiere beloftes dan Gyron crew ooit.

    Geplaatst door: terry op
  • ‘Wij doen sinds de oprichting in 2009 alles volgens de regels Ik ben juist dit bedrijf begonnen vanwege de misstanden ? vreemd

    Geplaatst door: kees op
  • waneer wordt de uitbuiting van de particuliere schipper aangepakt .of mag dat niet gezegd worden .de bbu vindt dat mistanden aangepakt dienen te worden nou ik zou zeggen begin er eens mee,er is heel wat meer mis dan die paar matrozen

    Geplaatst door: peter op
  • Een beetje handige filmproducent kan aan deze story meer geld gaan verdienen dan jullie met je schip van 2000 ton met Filepijnse matroos. Wordt best spannend.

    Geplaatst door: Leen op
  • De kat in het nauw slaat nog één keer haar nagels uit naar diegene die haar ontmaskerd heeft. Wie de geschiedenis kent, ziet het gebeuren.

    Geplaatst door: JB op
  • Aan ook een schippersvrouw.

    Leg dat is uit, begrijp niet wat u bedoel.

    Geplaatst door: Schipper op
  • Als de beste man in Sliedrecht prive en zakelijk gescheiden had gehoude had dit hele kat en muis spel nooit plaats gevonden en hadde wij schippers er niet de dupe van geworden.

    Geplaatst door: Ook een schippersvrouw! op
  • Dit is een doordacht spelletje. Diegene die al vast heeft gezeten was hierop uit. Maar zelf “zogenaamd” aangegeven dat ze ermee zouden stoppen. Al die matrozen zouden naar Gerwil gaan !! EN, zijn ze daar ook? Nee, een enkeling is door geheveld de rest zit gewoon bij Gyron Crew is dienst. Lamstralen zijn het. Nu proberen ze de concurent aan te pakken. Gelooft u nu echt dat hij het NIET in orde heeft? Ik verzeker u dat hier niets gevonden gaat worden wat niet klopt. Hier zit die Grote boze Wolf achter.

    Geplaatst door: Een schippers vrouw ! op
  • Wie een kuil graaft voor een ander,valt er zelf in, ShipCrew

    Geplaatst door: R. op
  • Laat ze ook een kijken naar de dienstenboekjes die in Polen uitgegeven zijn door: Wieslawa Kuriatkowska in Szczecine. Bemiddeld door een uitzend/detacheringbureau, een Poolse jongen die de eerste dag van z`n leven op een binnenvaart tanker staat en dan met de kwalificatie ,pelny marynarz’ wat volmatroos betekend ! Hier moet men eerst 2 jaar ervaring hebben.

    Geplaatst door: olieman op
  • Ship Crew ?

    Geplaatst door: Fam Hoorn op

Reageer

Weer inval Filipijnenbureau | Schuttevaer.nl

Weer inval Filipijnenbureau

Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) en de Inspectie SZW zijn dinsdagochtend een gezamenlijke controleactie begonnen tegen arbeidsuitbuiting in de binnenvaart. In Sliedrecht is een inval gedaan bij een detacheringsbureau voor Filipijnse matrozen.

Weer inval Filipijnenbureau
  • Landelijk Parket verder met onderzoek arbeidsuitbuiting binnenvaart
  • BBU-directeur: ‘Als er misstanden zijn, moeten die worden aangepakt’

Door Dirk van der Meulen
Dat meldt het Landelijk Parket van Justitie op Facebook. Binnenvaartschepen worden deze week gecontroleerd op illegaal verblijf en uitbuiting van matrozen, in het bijzonder bemanningsleden van Filipijnse nationaliteit. Tijdens eerdere controles en in strafrechtelijk onderzoek is gebleken dat Filipijnse matrozen veel te weinig betaald krijgen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (41)

  • en de Green Award voor de ‘ik vaar zuinig ‘ competitie gaat .. soory ‘ik werk zuinig ‘competitie gaat naar ….

    Geplaatst door: henk de jong op
  • @ R.

    Uw quote:
    ” …
    De tijd dat Filipijnen goedkoop waren, zijn al lang voorbij.
    Al dat domme gezwets hier over ‘goedkoop’ slaat helemaal nergens op. Waar het omgaat is een stukje bedrijfszekerheid, dat er altijd iemand aan boord is, geen gezeur met weekenden enzo.” (einde quote)

    Heel lovenswaardig, uw motieven zijn geheel niet economisch van aard beweert u.
    Wat u echter gemakshalve vergeet te vermelden is het volgende:
    1.
    Per een(1) Aziaat die u 6 à 8 maanden achtereen aan boord heeft, zou u twee(2) Europese werknemers in dienst moeten nemen(bij bijvoorbeeld 2w.op/2w.af torn). Zelfs bij vergelijkbare personeelskosten p.p. bespaart u alleen hiermee al 50% loonsom, per werkplek bij u aan boord. Dit geteld in vergelijkbare gevallen waar uw Con-culega’s wel met Europees personeel werken.
    2.
    De twee Europese werknemers die u in dat geval in dienst zou hebben, in plaats van die ene Aziaat die zo prettig maandenlang bij u aan boord zit. Beide Europese werknemers maken elke 2 weken een flink aantal km om aan/van boord te komen. U spaart dus ook een bom duiten aan reiskosten, huurauto-kosten, en niet te vergeten: betaalde reisuren.

    Ik beweer nog steeds dat uw Aziaat u massa’s aan euro’s per jaar bespaart. U zegt dat u niet ‘goedkoop’ uit bent. Ik zeg dat u nog steeds meer dan 50% goedkoper uit bent, t.o.v. vergelijkbare bemanning van uw ene werkplek met meerdere Europese matrozen.

    Voor u ter overweging,

    Geplaatst door: Karel Cornelissen op
  • Geachte Redactie,

    Na het zien van jullie item in een vandaag ben ik van verbazing van mijn stoel gevallen.
    Ik ben schipper-ondernemer van twee chemie tankers in de binnenvaart en heb alleen nederlandse mensen in dienst.

    Mij moet van het hart dat door jullie berichtgeving de hele binnenvaart op deze manier in een heel kwaad daglicht word gesteld terwijl het hier waarschijnlijk om een heel klein percentage schepen gaat die deze mensen inhuren op een legitiem contract en hier dus ook de overeengekomen gelden afdragen die volgens de wet moeten worden betaald.
    Dat deze gelden niet betaald worden door deze detachering bureau’s aan hun personeelsleden, wat nog steeds niet bewezen is, staat strikt genomen los van de binnenvaart bedrijven.

    Ik zou dan ook graag willen zien als jullie dit soort berichtgeving de wereld in willen helpen er eerst hoor en wederhoor word gepleegd voordat er onwaarheden worden gespuid over een bedrijfstak waar niet alleen de werknemers maar ook zeer zeker werkgevers over het algemeen hard werken en dit niet doen met de bedoeling van uitbuiting maar meer met de bedoeling van bezieling omdat het niet alleen werk is maar ook een manier van leven.
    Wat de beloning van werknemers in de binnenvaart betreft, deze ligt over het algemeen op of boven het afgesproken cao. Ik zou ook graag willen wijzen op een stuk dat staat op schuttevaer.nl ( krant/vakblad voor en over de binnenvaart)
    Weer inval Filipijnenbureau

    d.d. 31-10-2012

    Misschien zal het de redactie van een vandaag sieren om hier eventueel eerst eens wat onderzoek naar te doen en dan pas het juiste verhaal uit te zenden in plaats van een sensatie item uit te willen zenden.

    Ik zie met veel belangstelling jullie reactie tegemoet en hoop dat in de toekomst door een juiste berichtgeving niet een hele vooral particuliere bedrijfstak door het slijk word gehaald.

    Met Vriendelijke Groet

    A.J.Faasse

    Deze mail heb ik naar de redactie van een vandaag gestuurd want het kan toch niet zo wezen dat de hele binnenvaart door de media op deze manier word neer gezet. Er zullen zeker zwarte schapen tussen zitten maar het merendeel probeert in elk geval zijn of haar best te doen om het personeel aan boord fatsoenlijk te belonen en normale arbeidsomstandigheden aan te bieden.

    mvg A.J.Faasse

    Geplaatst door: Robin Faasse op
  • Dit verdient P uit Sliedrecht niet. Wellicht zoals alle Filipijnen aanbieders op onjuiste gronden ooit bij UWV de TWVs ontvangen, maar deze beschuldigingen zijn niet terecht. Volgens wat ik concreet gezien hebt werkt P met NL minimum loon voor zijn jongens.
    Verder nog even @Kees de Vette: ook Gyron had een brevet van SNA.
    En @Gerda: uitbuiting in de juridische zin van het woord is niet hetzelfde als minimum loon betalen. Op het adres in Zwijndrecht worden normale salarissen betaald, wellicht geen hoge maar dit is geen uitbuiting. Uw reacties zijn niet netjes, niet onderbouwd en volkomen onterecht.

    Geplaatst door: LJH op
  • Ben met de beste bedoelingen in de binnenvaart begonnen op oudere leeftijd.Als je dan ziet hoe die kapitein-eigenaars zich zelf opstellen en wat ze van je verlangen,dan is het toch niet vreemd dat er bijna geen ned.personeel meer voor kiest om je zo te laten behandelen.De ellende waar u in zit door de crisis enz.daar kan het personeel toch niks mee.Ze zijn er nog mensen die zeer gemotiveerd willen werken.En werkgevers die je goed behandelen zijn er ook nog.Heb er 2 jaar naar gezocht en daar ben ik zuinig op,het moet altijd van twee kanten komen.

    Geplaatst door: peter enel op
  • Een zeer rijke ondernemer spreekt een bevriende minister aan: ‘vriend, ik moet je wat vragen!’ “Vraag maar” antwoordt de minister. “Mijn jongste zoon word dit jaar 28, maar hij verslijt nog steeds zijn broeken aan de universiteit. Hij doet niks anders dan heel de dag een beetje drinken in het cafè, samen met zijn vrienden stappen en grappen uithalen. Hij is zelfs nog te lui om zijn eigen werk te zoeken! Heb jij misschien werk voor hem?” De minister antwoordt:”Geen probleem, ik benoem hem wel tot mijn helper met een salaris van 10.000 euro per maand.” Rijke ondernemer:”nah, dat is wel erg veel hoor, hij moet er toch ook nog wat voor doen!” Minister: “oh, dan zet ik hem in het kabinet als chef, 6.000 euro per maand” “hm, dat is nog altijd te hoog, zo leert hij nooit de waarde van het geld kennen!” zegt de ondernemer. “nou” zegt de minister en denkt nog even na “dan maak ik hem als hoofd van èèn of ander ministerie, 4.500 euro per maand.” De rijke ondernemer is het er nog niet mee eens en zegt: “ik wil dat mijn zoon onderaan de ladder begint, hard moet werken en begint met een loon van 1.200 per maand!” De minister zegt: “dan kan ik je jammer genoeg niet verder helpen” “maar waarom dan niet vraagt de rijke ondernemer verbaast”

    Waarop de minister zegt: “Tja, voor zulke werkplekken moet je een diploma hebben!”

    Geplaatst door: henk op
  • Meneer Gerrit zegt Ik weet niet wat de filipijnen in de binnenvaart verdienen maar normaal verdienen ze ca 800 tot 1000 euro. Is dit een gok? Of zeg me eens waar U vaart,eigenaar of in loondienst?
    Standaard ILO loon voor een matroos is 545 US dollar.
    Met beschermende overuren wordt dit 957 US dollar.
    ITF hanteert weer andere loonschalen.
    Meneer Gerrit weleens op de phillipijnen geweest?
    Ikke wel,de realiteit is iets genuanceerder.
    Dat elke philipijnse varensman bediende hebben en meerdere badkamers klopt niet.triestig dat U dit beweerd.
    En Meneer R zegt jij hebt werkelijk geen idee wat personeel kost. De tijd dat Filipijnen goedkoop waren, zijn al lang voorbij.
    Ik vermoed dat U eigenaar bent.En wat kost het U?
    Te veel ? Ik betwijfel dit.
    Phillipijnen zijn in verhouding goedkope arbeidskrachten.Punt uit.
    En meneer Theo zegt ;die niet eens aan de eisen voldoen.
    Maar je moet niet vergeten dat de meeste opgeleid zijn voor de zeevaart, en dus geen affiniteit met de binnenvaart hebben (en dit dus moeten leren)Geef ze tijd. Leer ze het vak.
    sommige jongens hebben papieren voor stuurman zeevaart e.d.terwijl ze varen als matroos.
    En hun aangeleerd zeemanschap is goed.

    Geplaatst door: frans geutjes op
  • Collega’s

    Sinds Juli is het eigenlijk heel eenvoudig.
    Elk uitzendbureau moet door Stichting Normering Arbeid gecertificeerd zijn,de lijst van gecertificeerde bureaus staat op de site van SNA.
    Gaat u in zee met een niet gecertificeerd bureau riskeert u bij controle een boete van 12000 euro per werknemer,bij herhaling verdubbeld dit bedrag.
    Geloof niet de website van bv shipcrew waar men weliswaar zegt zich te zullen certificeren,maar het alleen bij die aankondiging gebleven is.

    Geplaatst door: Kees de Vette op
  • @gerda, als het je zo hoog zit noem namen of geef de koppelbaas aan bij politie, maar post hier niet 2 keer hetzelfde vage bericht

    Geplaatst door: Pjotr op
  • @theo
    Wat zit jij toch domme praat te doen, jij hebt werkelijk geen idee wat personeel kost. De tijd dat Filipijnen goedkoop waren, zijn al lang voorbij.
    Al dat domme gezwets hier over ‘ goedkoop’ slaat helemaal nergens op. Waar het omgaat is een stukje bedrijfszekerheid, dat er altijd iemand aan boord is, geen gezeur met weekenden enzo.

    Geplaatst door: R. op
  • Alsof het boeit dat ze daar een veelvoud van hier hebben, enige waar het om draait is zeer goedkope werknemers die niet eens aan de eisen voldoen. Het liefst wordt er in kraaltjes afgerekend, want dat vinden ze zo mooi.
    Allemaal van boord halen en op het vliegtuig zetten, kun je geen mensen fatsoenlijk betalen heb je ook geen bestaansrecht als firma.

    Geplaatst door: theo op
  • Er is in Zwijndrecht nog een koppelbaas, die buit zelfs Nederlanders en polen uit. En die gaat vrij uit, omdat er mensen een kofferbak hebben.

    Geplaatst door: Gerda op
  • @ Gerrit,

    Ik moet een persberichtje gemist hebben. Volgens mij zijn de Filipijnen nog steeds geen lid van de EU (ook niet geassocieerd, en ook nog geen aspirant lid). Volgens mij heeft de CCR ook nog steeds 6 leden, en is ook die niet recent uitgebreid.

    Wat ik eigenlijk begrijp is dat er onvoldoende personeel is in de HELE EU (ca. 500 milj. inwoners!), dat wil werken voor uw geboden loon en uw voorwaarden. Als we uw onrealistische loonsom hanteren zal er altijd een personeelsgebrek blijven in ons mooie wereldje! Niet alleen de schipper/eigenaren zijn dus hobbyisten, ook het personeel moet zijn voldoening voornamelijk halen uit een volle maag en een leuke werksfeer. Ik las laatst hier een pleidooi voor een professionelere handelswijze in het vak, professioneel werkgeverschap met een beloning naar moderne standaard zou ook een hele grote stap vooruit zijn in de Binnenvloot.
    Het zal u verbazen, maar een heel ander slag Nederlands / NW-Europees personeel zou dan voor u klaar staan. Maak uw werkgeverschap maar eens onweerstaanbaar en het personeel zal staan te trappelen bij uw schip, om voor u te *mogen* werken. Voorlopig heb ik mijn heil maar weer eens aan de wal gezocht, waar lonen van €25 à €30 per uur wél tot de mogelijkheden behoren. En daarbij, ik slaap vanavond gewoon in mijn eigen bedje, thuis bij mijn eigen gezin. ….

    Geplaatst door: Nederlands personeel op
  • Ik weet niet wat de filipijnen in de binnenvaart verdienen maar normaal verdienen ze ca 800 tot 1000 euro. Wellicht voor hier niet veel maar voor in hun eigen land is dat een kast van een huis (of meerdere) met twee badkamers en bedienend personeel. De term uitbuiten dien je dan wel in dit perspectief te zien. En ja, het gros aan NL personeel is niet echt denderend.

    Geplaatst door: Gerrit op
  • @ NL personeel

    Zal het niet aan jou liggen, dat je geen fatsoenlijk personeel kan houden. Ik zit bij een rederij met allemaal Nederlands personeel, en waar de gemiddelde diensttijd boven de twintig jaar ligt. Bij ons is het allemaal keurig geregeld, betalingen volgens Nederlands CAO. En als het ook prettige werkomgevingen is loop je niet snel weg. Dat zal bij jou aan boord wel anders gaan zeker?

    Geplaatst door: Brabander op
  • Wanneer doen ze eens invallen bij de koppelbazen in Zwijndrecht, die zgn wel volgens de wet werken?

    Geplaatst door: Gerda op
  • goededag nederlands personeel
    Ik wilde eigenlijk niet reageren maar Uw voorstelling van nederlandse scheepseigenaren/kapteins is zeer zwart/wit.
    Als ik alle ervaringen moet opschrijven van dat fantastische nederlands personeel over 5 jaar
    dan mag dit weekblad wel een extra editie uitgeven.
    Na deze fantastische jaren ben ik overgestapt naar personeel uit het oosten, dankzij jullie nederlands personeel.
    Conclusie Wie zonder zonde is, werpt de eerste steen.

    Geplaatst door: nl personeel op
  • Wilco: Wie onrust zaait, zal storm oogsten. Personeel ziet precies hoe e.e.a. wordt aangevangen door de huidige generatie schipper/eigenaren. Het is bekend dat hoe je je als ‘chef’ gedraagt, je dat grotendeels overbrengt op je personeel. Dus, hoe komt het dat jouw personeel zo onverantwoord gedraagt?

    Is het niet schokkend te noemen dat net als in de jaren (19-)’80, vele families hun kinderen weer massaal stimuleren, om niet in deze bedrijfstak te gaan werken. “Ga toch studeren,” is een weer zeer bekend adagium in ons wereldje. Vele jongens en meiden willen wel, maar meer en meer ouders stimuleren hun kinderen om níet te gaan werken in de binnenvloot. Ra, ra, hoe hoe zou dat nou komen.

    Geplaatst door: Nederlands personeel op
  • nederlands personeel is te veel verwend stapt op als het ze uit komt en denkt wat maakt mij het uit dat de schipper nu een probleem heeft stap wel op een ander schip als ik weer zin heb.

    Geplaatst door: wilco op
  • @ Wilco,

    Lekker positieve bijdrage in deze discussie.

    Ik hoor steeds vaker; als je apen aan dek wil hebben, dan moet peanuts betalen. Wat mij betreft totaal geen verwijzing naar Aziaten, maar meer de totale Babylonische spraakverwarring van (oost-)Europeanen die door onze ‘gewaardeerde’ werkgevers/scheepseigenaren worden uitgenodigd om in de moderne Nederlandse binnenvloot te komen werken. Als het al niet gevaarlijk is vanwege de taal-barrières, hoe zijn zij dan de toekomst van deze bedrijfstak? De race to-the-bottom is nog steeds bezig in sneltreinvaart. Zonder CAO en verwachten dat er massa’s (NL-)jeugd staat te trappelen om in de Binnenvloot te willen werken. Lovenswaardig, maar er zal veel water door de Maas en Rijn moeten vloeien voordat de juiste ‘Mindset’ aanwezig is in de Stuurhutten/eigenaarskantoren om dit ook werkelijkheid te maken.

    Geplaatst door: Nederlands personeel op
  • Hoe vind je dan de kop: WEER ACTIE,,,?? De schuttevaer is teveel op sensatiebelust en zeker met zulke koppen. Alsof we zitten te wachten op zulke acties!!
    Bedenk wie er de dupe van worden en hoe het de binnenvaart als geheel zou kunnnen schaden. Je had de kop ook kunnnen aanpassen in: 2e uitzendburo met filipijnse arbeidskrachten wordt onderzocht!!
    Komt minder sensatiebelust over, maar geeft wel weer wat er gedaan wordt.

    Verder erg vervelend dat dit weer gebeurd. Ik hoop gauw te horen, wat de fouten zijn, die worden gemaakt door de kantoren, want dan kunnen we streven naar een oplossing. Vele filipijnen zijn nu direct naar de schipper overgestapt, maar weet wel dat er dan helemaal geen controle meer is, hoe zaken geregeld zijn.

    Geplaatst door: E.G. op
  • wat is er mis mee dat we met goedkoop personeel varen (de bank is er blij mee)de klant is er ook blij mee en ze zeuren niet en als ze zeuren versta ik het niet

    Geplaatst door: wilco op
  • Even in het Schuttevaer archief gedoken, eerder genoemde namen komen in onderstaande artikelen voor.
    Fris uw geheugen er even mee op.

    http://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/nid11278-filippijnse-matroos-kwijt-na-smsje.html

    http://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/nid12999-rechter-heft-beslag-door-gyron-op.html

    Geplaatst door: Anonieme schipper op
  • bert@ Volgens mij weet u niet waar u het over heeft. Lees de stukken een na van meneer den Breejen. Die kwam op voor zijn personeel, niet meer en niet minder. Hij heeft zat meegemaakt met dat zogenaamde bedrijf Gyron Crew. Die zaak was afgehandeld en later zijn er verschillende invallen gedaan. Het is dus wel gebleken dat er niet veel in orde was daar. Om nu ook dit nieuwe verhaal te vergelijken met dat andere gebeuren van een aantal maanden geleden slaat kant nog wal.

    Geplaatst door: Schippers vrouw op
  • @bert
    Sorry ,maar uw reactie slaat nog kant nog wal, of wilt u de boel even lekker opstoken?
    Meneer den Breejen nam het toen op voor zijn familie, wat zijn goed recht is en wat heeft hij hier aan toe te voegen dan?
    Toen een hoop bambarie , maanden niks gehoord, iedereen vaart nog met filipijnen, nu weer een hoop tromgeroffel en er komt niks uit!

    Geplaatst door: R. op
  • En als u de buitenlandse matrozen (wat eigenlijk niet eens echte matrozen zijn) volgens het CAO gaat betalen, ook de toeslagen, overtime, systeemtoeslag etc of blijft het bij een kaal brutto loon ?
    Het laatste zal eerder het geval zijn de branche kennende.
    Maar wel zeker met 3 man het schip 24 uur bedrijf houden ?
    De meeste eigenaren zijn net zo erg onder het mom dat de buitenlandse werknemers daar niet zoveel verdienen.
    Kijken als er een paar Oostblok schepen voor de helft van de vrachtprijs hier komen varen.
    Dan is het waarschijnlijk niet meer eerlijk.

    Geplaatst door: Theo op
  • Arme buitenlanders,is hun er een pistool op de slaap gezet zodat ze tekenen voor het werken op NL schepen ??? deze mensen verdienen bij ons een veelvoud van hetgeen ze in hun thuisland beuren , ze hoeven dus niet ALS ZE NIET WILLEN!!!!! dat er een aantal mensenhandelaren uit Werkendam en dergelijke hun zakken trachten te vullen met deze mensen is (zeer) kwalijk maar iedereen heeft liever NL personeel , maar waar zijn ze?????

    Geplaatst door: Robert op
  • De vakbond heeft in de Eemshaven een rechtszaak aangespannen en gewonnen, omtrent de Poolse werknemers die niet onder de Nederlandse CAO werkte.
    Dat dit zaakje nog een staartje kreeg was te verwachten, hoop wel dat de Fillipijnse matrozen aan boord mogen blijven, onder Nederlandse CAO, misschien een optie om ze zelf in dienst te nemen desnoods via een arbeidspool, denk dat je dan alleen maar winnaars krijgt en geen verliezers, tenslotte valt de tussenhandel weg.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Van de week een pool aan dek bij de buurman die niet eens de lier wist te bedienen, en dat moet met gevaarlijke stoffen gaan werken?
    De majors/overheid kunnen hier wat aan doen, gewoon ieder die vaart op een tanker of gevaarlijke stoffen behandeld een ADN diploma en geen 1 die gekocht is.
    Betere prijzen afdwingen is de andere oplossing, maar zoals bekend laat iedereen met een schip maar met z’n kloten spelen.
    Je kan nog beter een kudde schapen bij elkaar drijven dan 3 schippers.

    Geplaatst door: theo op
  • Zullen we misschien even kunnen wachten met uitspraken zolang beide zaken nog onder de rechter zijn.

    Geplaatst door: Jan op
  • Gerechtigheid in mijn ogen. Wie in de beerput roert valt er zelf in. zegt de boer.
    Is het niet deze meneer die Gyron crew heeft zwart gemaakt uit pure onmacht omdat hij de bennodigde vergunningen niet rond kreeg en daarom een haat en laster campange is begonnen.
    Nee dit is ook laster die ik en niemand kan bewijzen.
    Bij Gyron crew is tot nu toe niks boven water gekomen en uit puur frustatie gaat OM tot deze actie over.
    Er gaat mij een ding aan het hart en dat is het onzekere bestaan van de goedwillende Fillipijnse matroos.
    PS Gyron crew is door heel veel van deze matrozen gebeld of ze aub terug mogen komen omdat ze nu 200 dollar minder overhouden en niet zeker zijn of ze wel verzekerd zijn bij deze gearresteerde man met mooiere beloftes dan Gyron crew ooit.

    Geplaatst door: terry op
  • ‘Wij doen sinds de oprichting in 2009 alles volgens de regels Ik ben juist dit bedrijf begonnen vanwege de misstanden ? vreemd

    Geplaatst door: kees op
  • waneer wordt de uitbuiting van de particuliere schipper aangepakt .of mag dat niet gezegd worden .de bbu vindt dat mistanden aangepakt dienen te worden nou ik zou zeggen begin er eens mee,er is heel wat meer mis dan die paar matrozen

    Geplaatst door: peter op
  • Een beetje handige filmproducent kan aan deze story meer geld gaan verdienen dan jullie met je schip van 2000 ton met Filepijnse matroos. Wordt best spannend.

    Geplaatst door: Leen op
  • De kat in het nauw slaat nog één keer haar nagels uit naar diegene die haar ontmaskerd heeft. Wie de geschiedenis kent, ziet het gebeuren.

    Geplaatst door: JB op
  • Aan ook een schippersvrouw.

    Leg dat is uit, begrijp niet wat u bedoel.

    Geplaatst door: Schipper op
  • Als de beste man in Sliedrecht prive en zakelijk gescheiden had gehoude had dit hele kat en muis spel nooit plaats gevonden en hadde wij schippers er niet de dupe van geworden.

    Geplaatst door: Ook een schippersvrouw! op
  • Dit is een doordacht spelletje. Diegene die al vast heeft gezeten was hierop uit. Maar zelf “zogenaamd” aangegeven dat ze ermee zouden stoppen. Al die matrozen zouden naar Gerwil gaan !! EN, zijn ze daar ook? Nee, een enkeling is door geheveld de rest zit gewoon bij Gyron Crew is dienst. Lamstralen zijn het. Nu proberen ze de concurent aan te pakken. Gelooft u nu echt dat hij het NIET in orde heeft? Ik verzeker u dat hier niets gevonden gaat worden wat niet klopt. Hier zit die Grote boze Wolf achter.

    Geplaatst door: Een schippers vrouw ! op
  • Wie een kuil graaft voor een ander,valt er zelf in, ShipCrew

    Geplaatst door: R. op
  • Laat ze ook een kijken naar de dienstenboekjes die in Polen uitgegeven zijn door: Wieslawa Kuriatkowska in Szczecine. Bemiddeld door een uitzend/detacheringbureau, een Poolse jongen die de eerste dag van z`n leven op een binnenvaart tanker staat en dan met de kwalificatie ,pelny marynarz’ wat volmatroos betekend ! Hier moet men eerst 2 jaar ervaring hebben.

    Geplaatst door: olieman op
  • Ship Crew ?

    Geplaatst door: Fam Hoorn op

Reageer