De ‘Jungfrau’ heeft Rijnvaart te pakken (14 foto’s)

De vaart op de Boven-Rijn is in een uitgestrekt gebied tot stilstand gekomen. Sommigen hebben een haven opgezocht, anderen zijn op stroom gebleven. De ankerliggers lijken er in eerste instantie geen rekening mee te hebben gehouden dat de stremming bij St. Goarshausen wel eens ellendig lang kan gaan duren. De stemming is gelaten. Het is overmacht. Maar de ergernis over het uitblijven van adequate maatregelen neemt toe. ‘Het kan toch niet waar zijn dat er een week later nog niets is gebeurd?’

Tanker vaart langs mts Waldhof

Weekblad Schuttevaer is op zoek naar foto’s van de gevolgen van de ramp bij Loreley.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (25)

  • Ik ben echt geraakt door de onkunde die tegenwoordig in de scheepvaart heerst

    Geplaatst door: dré elst op
  • Beste meneer van mammoet,

    Was het niet zo dat jullie gedachten gang en de gedachten van het WSA niet overeen kwamen. Jullie wilde draden naar de wal dwarsweg zodat het schip maar 1 kant op kon en dat was met de juiste zijde naar boven?
    Is het waar dat het WSA in samenspraak met District Rheinland Pfalz heeft besloten om dat niet doen uit angst dat het schip terug zou kantelen en oncontroleerbaar werd?
    Is het niet dat wij niet aan hebben geboden om als ponton te dienen met 2 spudpalen dik 2500 pk achter en dik 1100 pk boegschroeven en bemanning?
    Dacht het wel.
    Werd de 2e ponton neer gelegd naar idee van jullie binnen de dam van de Lorelayhafen of er buiten zoals het WSA + dis. R-P ?Dus meneer van mammoet ga doen wat er gedaan moet worden en haal die waldhof boven in plaats van je druk te maken wat er hier gezegd wordt. U frustratie’s begrijp ik maar u heeft op dit moment andere zorgen.
    By the way laat mammoet zich normaal op forum als deze niet horen alleen communicatie door een persvoorlichter.
    En nog maals by the way wij zijn nog steeds beschikbaar voor eventuele assitentie als het nodig mocht zijn. Een van u heeft ons nummer en vraag het anders maar aan Dhr.Schäfer van het WSA

    Met vriendelijke groet
    F.Schapers
    mcs Duancis

    Geplaatst door: F.Schapers op
  • @BG Ik heb het eigenlijk over de tankvaart. Mijn excuses dat ik dat er niet bij vermeldde. Ik heb het over de tonnages boven de 1500 ton.

    Het ‘eisen’ van een hogere vrachtprijs is nu niet aan de orde. Vroeger was het eerste wat je bij aanbod van een reis vroeg, wat het betaalde. Nu is de vraag, laadplaats en losplaats. De klanten weten dat en de bevrachters weten dat. De tijd is er nu niet naar, om zomaar eisen te stellen. Je bent blij met elke vracht die je kunt krijgen, zodat de bank niet 24 uur per dag in je nek komt hijgen. In de vrachtvaart is er nu volop werk, heb ik begrepen, maar de prijzen zijn heel laag. In de tankvaart is het aanbod van het werk laag, maar ook de prijzen. Dit is niet bedoeld als klaagzang of verwijt, maar een simpele constatering van de markt. Ongeacht bij welke bevrachter je zit, het verhaal is overal hetzelfde. De oproepen van schippers verenigt U, klinken heel mooi, maar is niet realistisch. Er zijn op het moment niet veel schippers die het zich kunnen veroorloven of tegenover een bank kunnen verantwoorden om weloverwogen het schip tegen de kant aan te leggen.
    Waarin de schippers zich wel eens in mogen verenigen is het elkaar in hun waarde laten. Gezien alle verwijten die overal heen en weer vliegen, al dan niet opgehitst door buitenstaanders die zich in zaken mengen waar ze geen verstand van hebben. Ik ben trots op mijn vak en heb er geen spijt van om op een vrij nieuwe dubbelwandige tanker te varen met mijn gezin. Probeer elkaar toch te helpen, daar komt iedereen veel verder mee.

    Geplaatst door: schippersvrouw op
  • Domme vraag misschien: Waarom kan de afvaart ten zuiden van de stremming niet achteruit varend langs de Waldhof? Je kan de stroming dan dood varen, en met een sleepboot aan de kop heb je net zoveel controle als bij een opvarend schip, dat de Waldhof passeert. Er moet natuurlijk wel genoeg ruimte zijn om voor de stremming op te draaien en erna weer kop voor te nemen. Maar die is er toch wel, zeker als je gebruik maakt van ankers en/of sleepboot?

    Geplaatst door: Walklant op
  • even aansluiten op mijn vorige reactie.
    de Evo was zojuist op RTL7 en begon met dat ze nu mooi langdurige contracten konden afsluiten per spoor!Met andere woorden binnenvaart let op.Maar het spoor gaf toe waar de evo mee dreigde dit helemaal niet waar kan maken.(wel goed van het spoor om dit toe te geven).Dit optreden van de evo geeft alleen maar aan waar ze bang voor zijn en vandaar die stemmingmakerij.

    Geplaatst door: mvg BG op
  • @schippersvrouw in welke tonnage zit er nu volgens u overschot.
    Als je gemiddeld 10 en op vrachtind.zelfs iemand nog meer van die uitgemolken veevoer reizen krijgt aangeboden dan is er werk!
    Er is alleen een grote onderschatting van tarieven.Men zou nu meer moeten vragen daar hebben die mensen die nu daar vastzitten ook straks profijt van.Het maakt toch niet uit welke en waar die schepen liggen?Wordt nu eens wakker en laat je niet gelijk het argument van bevrachters en zo bang maken van overschotten.En als die er al zijn moet je toch ook niet voor niets varen,want wat heeft het voor zin?succes

    Geplaatst door: mvg BG op
  • @BG Er is op de ARA markt juist een overschot aan schepen. Schepen die anders naar boven voeren blijven nu beneden en zoeken hun heil op de ARA markt.

    Het is voor de ondernemers die stilliggen door de stremmingen overal niet makkelijk. De markt staat al onder druk door het matige aanbod van werk, zowel in de Tankvaart als de Vrachtvaart. En zoals gewoonlijk kan je als kleine zelfstandig ondernemers nergens met je claim terecht. Ik houd mijn hart vast voor de ondernemers die verplicht stilliggen en wenst hun veel succes!

    Geplaatst door: Schippersvrouw op
  • Geen geintje

    Neen het is geen grap hij ligt in de haven aan de kant ze hebben hem nog net daar gekregen, geen gewonden of doden.
    Je kan meer info vinden bij Vrt nieuws of Gazet van antwerpen.be

    Groetjes

    Geplaatst door: s op
  • Geintje zeker Dat de Callunda 12 op zijn zij ligt…
    tïs niet te hopen nog meer rampspoed Is de bemanning er wel heelhuids vanaf gekomen

    Geplaatst door: Maria op
  • De calendula 12 is vanmorgen ook op zijn zij gegaan in Antwerpen op de Schelde.

    Geplaatst door: s op
  • wat ik me nu afvraag en dat is niet om te katten,maar we hebben nu zo’n soort opleg van een aantal schepen zou het nu ook effect hebben?
    Dit was toch voor een poosje terug het plan ?oke alleen diegene die daar nu liggen hebben geen inkomsten maar de overcapaciteit is nu toch wel ff minder dacht ik zo.Doe u voordeel ermee boten zat in Amsterdam en Rotterdam.

    Geplaatst door: mvg BG op
  • Heeft iemand noch een persoon nodig die wacht moet lopen op een paar schepen. Dan kunnen de schippers even naar huis als ze er toch noch 2 weken liggen. Kunnen ze even bij komen van alle stress he daar in het gebergte. Je krijgt (bijna) medelijden toch met die ARME ONDENEMERS !!!

    Geplaatst door: henk op
  • Die jongens van Mammoet willen het onderste uit de kant van geld natuurlijk. Die interresseert de binnenvaart vrij weinig. eigenlijk spreken we hier over Smit, want met de berging van de \”Kursk\” werd de naam Mammoet alleen maar gebruikt om Mammoet Maritime op de wereldkaart te zetten. (www.smit.com ,dan naar extras, dan naar links en bij berging Kursk kijken). Als ze willen is die hele berging binnen drie dagen achter de rug. Waar praten we over? Ondiep water, een relatief klein schip, een vrij ongevaarlijke lading…alleen een behoorlijke stroming.

    Geplaatst door: Gabber Joop op
  • Als we nog een paar weken wachten met varen dan moet er weer gelost worden ,als het water zo blijft vallen.

    Geplaatst door: dirkie op
  • De jungfrau zorgt wel voor jullie.denk eens aan de tarieven.

    koos

    Geplaatst door: koos de boer op
  • Ja dan moet je ff wachten sjakie

    Geplaatst door: opgezette kraai op
  • de main is ook nog gestremt al 37 wachtende buiten de sluis en nog geen idee wanneer ze gaan beginnen schijnen veel ondieptes binnen te zijn

    Geplaatst door: sjakie op
  • @rolmaat….

    Ik weet niet of jij de boel wel eens hebt opgemeten met je rolmaat…. Maar dat schip kan daar gewoon naar toe hoor….

    Groeten

    Geplaatst door: slimmerik op
  • Ik ben voor warme bolletjes bij Otto aan boord. YESSSSSSSS

    Geplaatst door: henk op
  • Pietje,

    Je verwart oorzaak met gevolg, er wordt namelijk doorgevaren OMDAT er geen (normale) ligplaatsen zijn.

    Geplaatst door: schipper 2 op
  • Oude tijden herleven. 30 jaar geleden lagen we in de Waalhaven, Rotterdam ook al 10 breed. Was een hele sport om van buitenaf aan de wal te komen, leeg en geladen lag door elkaar. Maar de meesten hadden dan wel een plank (of een oud luik) liggen.
    Had je ook nog eens tijd om sociaal met elkaar om te gaan.

    Geplaatst door: M. Bouwknegt op
  • Wat moet je met ligplaatsen, voor een stelletje idioten dat alleen dag en nacht wil werken?

    Geplaatst door: pietje op
  • Hee Kees, een speedboot gebruik je in de zomer niet in de winter weet je wel hoe koud dat is? en roeboten zijn er bijna niet meer.Daar kreeg je het wel warm, van dat roeien bedoel ik het iede niet.

    Geplaatst door: Jaap Prins op
  • dan gebruik je toch je `bijbootje`? tegenwoordig zie ik speedboten met 50 pk op het roefdek liggen, waar zijn die dan voor?

    Geplaatst door: kees op
  • Tja als er ligplaatsen zouden zijn zou men ook niet overal ten anker moeten liggen en zou je s’morgens gewoon naar de bakker kunnen!
    Zou je je verplichte vrije tijd gewoon als vrije tijd kunnen invullen!

    Geplaatst door: Otto Klinkenberg op

Reageer

De ‘Jungfrau’ heeft Rijnvaart te pakken (14 foto’s) | Schuttevaer.nl

De ‘Jungfrau’ heeft Rijnvaart te pakken (14 foto’s)

De vaart op de Boven-Rijn is in een uitgestrekt gebied tot stilstand gekomen. Sommigen hebben een haven opgezocht, anderen zijn op stroom gebleven. De ankerliggers lijken er in eerste instantie geen rekening mee te hebben gehouden dat de stremming bij St. Goarshausen wel eens ellendig lang kan gaan duren. De stemming is gelaten. Het is overmacht. Maar de ergernis over het uitblijven van adequate maatregelen neemt toe. ‘Het kan toch niet waar zijn dat er een week later nog niets is gebeurd?’

Ramptoerisme bij de Loreley

Weekblad Schuttevaer is op zoek naar foto’s van de gevolgen van de ramp bij Loreley.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (25)

  • Ik ben echt geraakt door de onkunde die tegenwoordig in de scheepvaart heerst

    Geplaatst door: dré elst op
  • Beste meneer van mammoet,

    Was het niet zo dat jullie gedachten gang en de gedachten van het WSA niet overeen kwamen. Jullie wilde draden naar de wal dwarsweg zodat het schip maar 1 kant op kon en dat was met de juiste zijde naar boven?
    Is het waar dat het WSA in samenspraak met District Rheinland Pfalz heeft besloten om dat niet doen uit angst dat het schip terug zou kantelen en oncontroleerbaar werd?
    Is het niet dat wij niet aan hebben geboden om als ponton te dienen met 2 spudpalen dik 2500 pk achter en dik 1100 pk boegschroeven en bemanning?
    Dacht het wel.
    Werd de 2e ponton neer gelegd naar idee van jullie binnen de dam van de Lorelayhafen of er buiten zoals het WSA + dis. R-P ?Dus meneer van mammoet ga doen wat er gedaan moet worden en haal die waldhof boven in plaats van je druk te maken wat er hier gezegd wordt. U frustratie’s begrijp ik maar u heeft op dit moment andere zorgen.
    By the way laat mammoet zich normaal op forum als deze niet horen alleen communicatie door een persvoorlichter.
    En nog maals by the way wij zijn nog steeds beschikbaar voor eventuele assitentie als het nodig mocht zijn. Een van u heeft ons nummer en vraag het anders maar aan Dhr.Schäfer van het WSA

    Met vriendelijke groet
    F.Schapers
    mcs Duancis

    Geplaatst door: F.Schapers op
  • @BG Ik heb het eigenlijk over de tankvaart. Mijn excuses dat ik dat er niet bij vermeldde. Ik heb het over de tonnages boven de 1500 ton.

    Het ‘eisen’ van een hogere vrachtprijs is nu niet aan de orde. Vroeger was het eerste wat je bij aanbod van een reis vroeg, wat het betaalde. Nu is de vraag, laadplaats en losplaats. De klanten weten dat en de bevrachters weten dat. De tijd is er nu niet naar, om zomaar eisen te stellen. Je bent blij met elke vracht die je kunt krijgen, zodat de bank niet 24 uur per dag in je nek komt hijgen. In de vrachtvaart is er nu volop werk, heb ik begrepen, maar de prijzen zijn heel laag. In de tankvaart is het aanbod van het werk laag, maar ook de prijzen. Dit is niet bedoeld als klaagzang of verwijt, maar een simpele constatering van de markt. Ongeacht bij welke bevrachter je zit, het verhaal is overal hetzelfde. De oproepen van schippers verenigt U, klinken heel mooi, maar is niet realistisch. Er zijn op het moment niet veel schippers die het zich kunnen veroorloven of tegenover een bank kunnen verantwoorden om weloverwogen het schip tegen de kant aan te leggen.
    Waarin de schippers zich wel eens in mogen verenigen is het elkaar in hun waarde laten. Gezien alle verwijten die overal heen en weer vliegen, al dan niet opgehitst door buitenstaanders die zich in zaken mengen waar ze geen verstand van hebben. Ik ben trots op mijn vak en heb er geen spijt van om op een vrij nieuwe dubbelwandige tanker te varen met mijn gezin. Probeer elkaar toch te helpen, daar komt iedereen veel verder mee.

    Geplaatst door: schippersvrouw op
  • Domme vraag misschien: Waarom kan de afvaart ten zuiden van de stremming niet achteruit varend langs de Waldhof? Je kan de stroming dan dood varen, en met een sleepboot aan de kop heb je net zoveel controle als bij een opvarend schip, dat de Waldhof passeert. Er moet natuurlijk wel genoeg ruimte zijn om voor de stremming op te draaien en erna weer kop voor te nemen. Maar die is er toch wel, zeker als je gebruik maakt van ankers en/of sleepboot?

    Geplaatst door: Walklant op
  • even aansluiten op mijn vorige reactie.
    de Evo was zojuist op RTL7 en begon met dat ze nu mooi langdurige contracten konden afsluiten per spoor!Met andere woorden binnenvaart let op.Maar het spoor gaf toe waar de evo mee dreigde dit helemaal niet waar kan maken.(wel goed van het spoor om dit toe te geven).Dit optreden van de evo geeft alleen maar aan waar ze bang voor zijn en vandaar die stemmingmakerij.

    Geplaatst door: mvg BG op
  • @schippersvrouw in welke tonnage zit er nu volgens u overschot.
    Als je gemiddeld 10 en op vrachtind.zelfs iemand nog meer van die uitgemolken veevoer reizen krijgt aangeboden dan is er werk!
    Er is alleen een grote onderschatting van tarieven.Men zou nu meer moeten vragen daar hebben die mensen die nu daar vastzitten ook straks profijt van.Het maakt toch niet uit welke en waar die schepen liggen?Wordt nu eens wakker en laat je niet gelijk het argument van bevrachters en zo bang maken van overschotten.En als die er al zijn moet je toch ook niet voor niets varen,want wat heeft het voor zin?succes

    Geplaatst door: mvg BG op
  • @BG Er is op de ARA markt juist een overschot aan schepen. Schepen die anders naar boven voeren blijven nu beneden en zoeken hun heil op de ARA markt.

    Het is voor de ondernemers die stilliggen door de stremmingen overal niet makkelijk. De markt staat al onder druk door het matige aanbod van werk, zowel in de Tankvaart als de Vrachtvaart. En zoals gewoonlijk kan je als kleine zelfstandig ondernemers nergens met je claim terecht. Ik houd mijn hart vast voor de ondernemers die verplicht stilliggen en wenst hun veel succes!

    Geplaatst door: Schippersvrouw op
  • Geen geintje

    Neen het is geen grap hij ligt in de haven aan de kant ze hebben hem nog net daar gekregen, geen gewonden of doden.
    Je kan meer info vinden bij Vrt nieuws of Gazet van antwerpen.be

    Groetjes

    Geplaatst door: s op
  • Geintje zeker Dat de Callunda 12 op zijn zij ligt…
    tïs niet te hopen nog meer rampspoed Is de bemanning er wel heelhuids vanaf gekomen

    Geplaatst door: Maria op
  • De calendula 12 is vanmorgen ook op zijn zij gegaan in Antwerpen op de Schelde.

    Geplaatst door: s op
  • wat ik me nu afvraag en dat is niet om te katten,maar we hebben nu zo’n soort opleg van een aantal schepen zou het nu ook effect hebben?
    Dit was toch voor een poosje terug het plan ?oke alleen diegene die daar nu liggen hebben geen inkomsten maar de overcapaciteit is nu toch wel ff minder dacht ik zo.Doe u voordeel ermee boten zat in Amsterdam en Rotterdam.

    Geplaatst door: mvg BG op
  • Heeft iemand noch een persoon nodig die wacht moet lopen op een paar schepen. Dan kunnen de schippers even naar huis als ze er toch noch 2 weken liggen. Kunnen ze even bij komen van alle stress he daar in het gebergte. Je krijgt (bijna) medelijden toch met die ARME ONDENEMERS !!!

    Geplaatst door: henk op
  • Die jongens van Mammoet willen het onderste uit de kant van geld natuurlijk. Die interresseert de binnenvaart vrij weinig. eigenlijk spreken we hier over Smit, want met de berging van de \”Kursk\” werd de naam Mammoet alleen maar gebruikt om Mammoet Maritime op de wereldkaart te zetten. (www.smit.com ,dan naar extras, dan naar links en bij berging Kursk kijken). Als ze willen is die hele berging binnen drie dagen achter de rug. Waar praten we over? Ondiep water, een relatief klein schip, een vrij ongevaarlijke lading…alleen een behoorlijke stroming.

    Geplaatst door: Gabber Joop op
  • Als we nog een paar weken wachten met varen dan moet er weer gelost worden ,als het water zo blijft vallen.

    Geplaatst door: dirkie op
  • De jungfrau zorgt wel voor jullie.denk eens aan de tarieven.

    koos

    Geplaatst door: koos de boer op
  • Ja dan moet je ff wachten sjakie

    Geplaatst door: opgezette kraai op
  • de main is ook nog gestremt al 37 wachtende buiten de sluis en nog geen idee wanneer ze gaan beginnen schijnen veel ondieptes binnen te zijn

    Geplaatst door: sjakie op
  • @rolmaat….

    Ik weet niet of jij de boel wel eens hebt opgemeten met je rolmaat…. Maar dat schip kan daar gewoon naar toe hoor….

    Groeten

    Geplaatst door: slimmerik op
  • Ik ben voor warme bolletjes bij Otto aan boord. YESSSSSSSS

    Geplaatst door: henk op
  • Pietje,

    Je verwart oorzaak met gevolg, er wordt namelijk doorgevaren OMDAT er geen (normale) ligplaatsen zijn.

    Geplaatst door: schipper 2 op
  • Oude tijden herleven. 30 jaar geleden lagen we in de Waalhaven, Rotterdam ook al 10 breed. Was een hele sport om van buitenaf aan de wal te komen, leeg en geladen lag door elkaar. Maar de meesten hadden dan wel een plank (of een oud luik) liggen.
    Had je ook nog eens tijd om sociaal met elkaar om te gaan.

    Geplaatst door: M. Bouwknegt op
  • Wat moet je met ligplaatsen, voor een stelletje idioten dat alleen dag en nacht wil werken?

    Geplaatst door: pietje op
  • Hee Kees, een speedboot gebruik je in de zomer niet in de winter weet je wel hoe koud dat is? en roeboten zijn er bijna niet meer.Daar kreeg je het wel warm, van dat roeien bedoel ik het iede niet.

    Geplaatst door: Jaap Prins op
  • dan gebruik je toch je `bijbootje`? tegenwoordig zie ik speedboten met 50 pk op het roefdek liggen, waar zijn die dan voor?

    Geplaatst door: kees op
  • Tja als er ligplaatsen zouden zijn zou men ook niet overal ten anker moeten liggen en zou je s’morgens gewoon naar de bakker kunnen!
    Zou je je verplichte vrije tijd gewoon als vrije tijd kunnen invullen!

    Geplaatst door: Otto Klinkenberg op

Reageer