De uitbreiding van de Kornwerderzandsluis is volgens de brandbrief van groot belang voor de bedrijvigheid rond het IJsselmeer. Na jaren onderhandelen leek vorig jaar alles rond voor een verbreding. ‘Na ondertekening van de bindende overeenkomsten voor de vrijwillige bijdrage vanuit het bedrijfsleven, verkeerden wij in de veronderstelling dat de besluitvorming omtrent de aanleg spoedig rond zou zijn’, staat in de brief ondertekend door De Vries Scheepsbouw in Makkum, Urk Maritime, Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland, havenondernemers Kampen, Economic Board regio Zwolle, MKB Zwolle en VNO-NCW. ‘De realiteit is echter anders en weerbarstig blijkt nu.’
De realiteit is dat verbreding van de sluis vele malen duurder wordt dan begroot én dat het Rijk en de provincies ook ieder een verschillend beeld hebben van de uitvoering. In plaats van de oorspronkelijke 200 miljoen euro ziet minister Madlener de kosten oplopen tot 575 miljoen euro. Daardoor staat het project nu op losse schroeven.
Bedrijfsstrategieën
De brief is gericht aan de provincies Overijssel, Flevoland, Drenthe en Friesland. De briefschrijvers zeggen te ervaren dat de provincies aan hun zijde staan, maar dat eenzelfde urgentie en steun bij de Rijksoverheid mist. Toch kiezen ze ervoor de brief te richten aan de provincies. Dat heeft ermee te maken dat de minister de bal nadrukkelijk bij de regio heeft gelegd. In de Bestuursovereenkomst Kornwerderzand is afgesproken dat Friesland het risico van het project draagt. Daarnaast steekt het de minister dat de provincie de kosten volgens hem veel te optimistisch heeft geraamd.
‘Makkum, Urk, Lelystad, Kampen, Zwolle, Meppel, allemaal rekenen ze op doorgang van het project. Sterker nog, ze mogen daarop rekenen na alle moeite die ervoor gedaan is’, staat in de brief. ‘Kosten nog moeite heeft het bedrijfsleven gespaard om tot realisatie van deze uiterst belangrijke sluis te komen. Bedrijfsstrategieën zijn ingericht op de komst van de sluis. Investeringen zijn gedaan in afwachting van de sluis (alleen in Makkum al meer dan 40 miljoen euro), maar ook ontwikkelingen van havenfaciliteiten zijn erop ingericht.’
Schoolvoorbeeld
Het bedrijfsleven wijst op de voordelen van een grotere sluis. Uit een eerder onderzoek blijkt dat het 3000 extra arbeidsplaatsen oplevert. Bovendien hebben bedrijven meer dan 110 miljoen extra klaar om te investeren, zodra de verbreding een feit is. ‘De verbreding is essentieel voor de brede welvaart in de regio. Het gaat niet alleen om directe werkgelegenheid, ook om het behoud van kennis, innovatie en opleidingsmogelijkheden. De maritieme sector hier is een schoolvoorbeeld van succesvol regionaal economisch beleid.’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?