Vaartijden

Schippers in de knel bij Kreekraksluizen

De extreme wachttijden voor de Zeeuwse Kreekraksluizen brengen schippers in conflict met de vaar- en rusttijdenwet. De wachttijden lopen op tot 10 uur of langer vanwege werkzaamheden aan de westkolk en extra drukte door de stremming van het Julianakanaal in Limburg. Na lang wachten voor de sluis hebben schippers vaak weinig of geen vaartijd over en geschikte rustplaatsen zijn er onvoldoende.

Drukte bij de Kreekraksluizen. Foto Binnenvaartkennis

Een blik op AIS-website MarineTraffic maakt duidelijk: het is druk bij de Kreekraksluizen. Uit een belronde langs wachtende schippers spreekt een soort gelatenheid. ‘Het is lang van tevoren gecommuniceerd’ en ‘we wisten dat het ging gebeuren, dus probeer je er rekening mee te houden’, zo klinkt het. Toch levert de situatie veel problemen op voor de schipper. ‘Zeker als ik naar Antwerpen moet. Dan probeer ik niet na de middag aan te komen bij de sluis, want dan kom ik in de knel’, zegt schipper Martijn Boere van de Viking Karve, die vast vaart tussen Rotterdam en Antwerpen. Hij ligt op het moment van spreken op zijn beurt te wachten aan de zuidzijde van de sluis. ‘We zijn de vierde schutting. Het scheelt dat we 81 x 10 meter zijn. We passen er vaak nog wel bij.’

‘Wij zijn de derde schutting en hebben dus geluk’, vertelt een andere schipper aan de noordzijde, die liever anoniem blijft. ‘Vorige week hoorden we dat we zeker 12 schuttingen moesten wachten. Dat is 12 keer een uur en een kwartier wachten hè. Toen konden we gelukkig nog snel de Zandvlietsluis in en omvaren via Hansweert.’

Een derde schipper wijst ook op de megawachttijd van een week geleden en stelt dat de zes uur die hij nu moet wachten meevalt. ‘Maar vervelend blijft het.’

Hinderlijk maar voorspeld

Rijkswaterstaat bevestigt dat er sinds 5 augustus twee dagen zijn geweest met extreme vertraging. ‘Dat waren 15 en 22 augustus. Toen liepen de wachttijden op tot 10 uur. Maar gemiddeld zijn de wachttijden 2 tot 4 uur. We proberen met borden langs de vaarweg informatie te geven aan de schippers. Het is heel vervelend en hinderlijk voor ze, maar dat was voorspeld.’

De vaarwegbeheerder ziet vooral veel drukte aan het eind van de middag en begin van de avond.

De oorzaak van de vertraging ligt in een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Er worden momenteel geplande onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd aan de westkolk van de Kreekraksluizen. Die duren tot 27 september. Daardoor is maar één kolk beschikbaar. Dat op zich zou al voor oponthoud zorgen op de route Rotterdam-Antwerpen. Maar daar komt de drooglegging van het Julianakanaal in de Maasroute naar België nog bij. Dat zou eigenlijk pas op 1 oktober gebeuren, maar die werkzaamheden werden vervroegd om ze zo snel mogelijk te kunnen afronden. Het gevolg is, dat schepen op de Maasroute nu omvaren via de Zeeuwse Kreekraksluizen.

Wachtplaatsen

Dat zijn veel meer schepen dan die ene Kreekrakkolk aankan. En al die wachtende schepen moeten ergens kunnen liggen. Om voldoende wachtplaatsen te creëren heeft Rijkswaterstaat eerder de maximale ligtijd voor de sluis al teruggebracht van 72 naar 24 uur. Ruim een week geleden heeft Rijkswaterstaat dit verder ingeperkt. Schepen mogen er nu alleen nog wachten op een schutting. En wachten op een schutting telt niet mee als rusttijd, maar als vaartijd.

Dat betekent dat schippers die door hun vaartijd heen raken, praktisch geen kant uit kunnen. Voor schepen die van Antwerpen naar Rotterdam gaan biedt wellicht Vluchthaven Tholen soelaas. Daar mogen schepen momenteel niet de normale 72 uur, maar nog wel 24 uur rusttijd nemen. Schepen die van Rotterdam richting Antwerpen varen komen ernstiger in problemen. ‘Als je nog net binnen je vaartijd bent geschut, moet je door naar Antwerpen. Dat is twee uur’, legt een schipper uit. ‘Overschrijd ik dan de vaartijd? Ja, maar wat kan ik eraan doen?’

De regiocoördinator Zeeland voor Koninklijke Binnenvaart Nederland, Marjolein de Voogd, is al door meerdere schippers gebeld die in de knel zitten. ‘Het lange wachten is vervelend, maar dat heeft Rijkswaterstaat tijdig en goed gecommuniceerd. Daarover krijg ik dan ook weinig vragen van schippers. Over die vaar- en rusttijden wel, daar zit de moeilijkheid. Het vraagt om een betere reisvoorbereiding.’

Eigen verantwoordelijkheid

‘Het is de verantwoordelijkheid van de schipper om te voldoen aan de vaar- en rusttijdenwet’, laat Rijkswaterstaat weten in een reactie. ‘Rijkswaterstaat doet zijn best om een veilige doorstroming te bevorderen en wacht- en ligplaatsen zoveel mogelijk beschikbaar te houden. We streven er daarbij naar dat om de twee uur varen of om de 30 kilometer ligplaatsen beschikbaar zijn. Hoewel de capaciteit van de Kreekraksluizen momenteel beperkt is, voldoen we wel aan dat uitgangspunt. Verder hebben we nauwe afstemming met schippers en met brancheverenigingen om deze werkzaamheden goed te laten verlopen.’

Deel dit artikel

Reacties (9)

  • Helaas nog even een correctie, want de Oostkolk is gestremd en in onderhoud met vervangen hijskabels en verwisselen hefdeur. Op de foto vaart juist een schip uit de Westkolk onder de natte bovenhefdeur door richting de zuidelijke voorhaven aan de Antwerpse zijde op N.A.P.+1,80 meter, herkenbaar aan het spuikanaal naar Bath aan de westzijde van het Schelde-RijnKanaal. De oostelijke bovenhefdeur is opgedroogd. Op NOS Teletext pagina 721 staat de stremming wel juist vermeld, en hopelijk gaat men de geplande eindtijd halen, liefst natuurlijk wat eerder gereed. Iedereen sterkte in de planning en een goede (nacht-)rust gewenst tijdens het langere wachten.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Ja lastig die ongeplande samenloop van werkzaamheden, die mede verergerd is, door de tussendeuren weg te bezuinigen, anders had er met de onderhanden zijnde kolk (een hefdeur op 2 steunblokken zetten net als in de Westkolk van Weurt) toch nog voor de helft geschut kunnen worden, en later met de andere helft van die 320 meter lange kolk !
    Door de luchtfoto zie ik ook groeikansen. Immers de Volkerrak heeft 3 schutkolken en de Kreekrak maar twee helaas. Van de ruimte tussen die 2 kolken zou toch een prachtige duwvaartkolk van 320 x 50 x 5 meter gebouwd kunnen worden? Het water ligt er immers al. Barierres weghalen, deuren plaatsen en klaar is die 3e kolk.
    Het afwateringskanaal bij Bath ombouwen tot een vaarweg met schutsluis van 150 x 16 naar de WesterSchelde zou ook een handige optie erbij kunnen zijn, toch?
    Helaas heeft men de Berghsediepsluis (opzettelijk?) ook veel te krap ontworpen met slechts 34 x 6,55 als maximale maat. Daar past nog geen spits en geen Kempenaar in, heel dom. Kortom, zoals vaker blijkt weer dat er van visie bij RWS weinig sprake is, hopelijk komt dat inzicht ooit weer eens en echt goed terug?
    Mede om die reden vind ik als schippers input blijven geven heel belangrijk!

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Verandering in gedrag te zien.

    Geplaatst door: Hens van Buren op
  • Dat de binnenvaart geconfronteerd wordt met deze wachttijden was te verwachten. Maar wachten voor een sluis, mits je niet constant moet verhalen, is gewoon rusttijd. Zeker als je de sluis laat bellen als je aan se beurt bent. Er is er maar één die dat bepaalt en dat is de rechter. Zorg ervoor, dat je vaartijdenboek administratie op orde is. Zoals we inmiddels weten is dat één van de grootste problemen bij de binnenvaart. Als ik de klaagzang over de vaartijd zo leest, is er wel een versbdering

    Geplaatst door: Hens van Buren op
  • Waarom zou wachttijd niet gelden als rusttijd. Er zijn diverse schepen die met spudpalen ergens gaan liggen en niet hoeven te verhalen …als je bij een rijtje schepen opzij ligt welke dezelfde schutting hebben als jij en je hoeft dus niet te verhalen …. zie ik niet in wat er anders is aan wachten voor een sluis of ergens anders liggen om aan je rusttijd te voldoen.

    Geplaatst door: leoverburg op
  • @Alexia, op mijn toetsenbord zit o.a. ook een punt, een komma, een dubbele punt, een puntkomma, een uitroepteken en een vraagteken.
    Af en toe deze leestekens gebruiken zorgt er voor dat lezers snappen wat u bedoelt, doordat je dan ook ziet waar een zin eindigt en een nieuwe begint. Nu schrijft u ca. 72 woorden achter elkaar, waarvan sommigen per ongeluk twee aan elkaar vast.

    Ik heb ze voor u toegevoegd, als volgt:
    “Vorige week gehad: na onze uren door de sluis, en gevraagd aan de sluis dat om aan buiten kant dubbelekegel te mogen overnachten, maar mocht niet. Deze zeggen: dan naar de haven tholen, maar er mag geen dubbelblauw liggen. Ik moest door naar de volkrak. Als je er dan met de bevrachtet over praat zeggen doodleuk: dat is u probleem. Waar staan wij als particulier ondernemer? Het is hopeloos zo.”
    Dat leest toch beter?

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • De oplossing zit volgens mevrouw De Voogd van KBN in een betere reisvoorbereiding! Ok. Ik vertrek geladen met mijn schip 135 x 17 voor stroom vanuit Rotterdam. 5 uur later bevind ik mij reeds beneden de Volkerak. De wachttijd aan de bovenzijde van de Kreekrak bedraagt op dat moment 4 uur. Vanaf de Volkerak heb ik 2,5 uur nodig tot aan de Kreekrak. Vraag aan mevrouw De Voogd als reisvoorbereider: moet ik bij de Galathe voor anker gaan, omdat ik anders misschien nergens kan liggen, of kan ik doorvaren? Zij gaat rekenen. 5 + 2,5 + 4 = 11,5 uur. Plus een uurtje schutten = 12,5 uur. Van de Kreekrak naar de B2 is nog eens anderhalf uur. De reisvoorbereider adviseert door te gaan.
    Ter hoogte van de Slaakbrug hoor ik een koppelverband uit de haven van Bergen op Zoom richting de Kreekrak draaien. Wanneer ik me bij de Kreekrak meld, blijkt de wachttijd voor mij intussen 5,5 uur te zijn. Dit stond niet in de reisvoorbereiding van mevrouw. Mijn vaartijd zal nu gaan oplopen tot 15,5 uur…….maar volgens mevrouw De Voogd mag dit 1 x per week….Helaas mevrouw, dit geldt niet voor mensen in loondienst , zoals ik. Conform het Arbeidstijdenbesluit , waarover ik al meer dan eens heb geschreven, mag ik maximaal 14 uur werken! Volgens de Vaartijdenwet 1 x per week 16 uur varen…..!? Is er door KBN met deze kronkel ooit al iets gedaan? Heeft KBN al stappen gezet om de totaal achterhaalde vaartijdenwet, waarover ik ook al een pen heb leeg geschreven, aan de moderne tijd te laten aanpassen? Neemt KBN als branchevertegenwoordiger publiekelijk afstand van handhavers, die schippers verbaliseren die door overmacht de vaartijd overschrijden? Iets, wat ik in deze situatie moreel gezien, zeer verwerpelijk acht. Is het niet wel heel makkelijk, om vanaf de wal te roepen dat schippers een betere reisvoorbereiding moeten maken?

    Geplaatst door: ton quist op
  • Vorige week gehad na onze uren door de sluis en gevraagd aan de sluis dat om aan buiten kant dubbelekegel te mogen overnachten maar mocht niet deze zeggen dan naar de haven tholen maar er mag geen dubbelblauw liggen ik moest door naar de volkrak als je er dan met de bevrachtet over praat zeggen doodleuk dat is u probleem waar staan wij als particulier ondernemer het is hopeloos zo

    Geplaatst door: alexia op
  • Dus een lang verhaal kort, dat RWS er en rommel van maakt is de schipper zijn probleem.
    Wat ja het is aangekondigd.

    Geplaatst door: novitas op

Reageer

Schippers in de knel bij Kreekraksluizen | Schuttevaer.nl
Vaartijden

Schippers in de knel bij Kreekraksluizen

De extreme wachttijden voor de Zeeuwse Kreekraksluizen brengen schippers in conflict met de vaar- en rusttijdenwet. De wachttijden lopen op tot 10 uur of langer vanwege werkzaamheden aan de westkolk en extra drukte door de stremming van het Julianakanaal in Limburg. Na lang wachten voor de sluis hebben schippers vaak weinig of geen vaartijd over en geschikte rustplaatsen zijn er onvoldoende.

Drukte bij de Kreekraksluizen. Foto Binnenvaartkennis

Een blik op AIS-website MarineTraffic maakt duidelijk: het is druk bij de Kreekraksluizen. Uit een belronde langs wachtende schippers spreekt een soort gelatenheid. ‘Het is lang van tevoren gecommuniceerd’ en ‘we wisten dat het ging gebeuren, dus probeer je er rekening mee te houden’, zo klinkt het. Toch levert de situatie veel problemen op voor de schipper. ‘Zeker als ik naar Antwerpen moet. Dan probeer ik niet na de middag aan te komen bij de sluis, want dan kom ik in de knel’, zegt schipper Martijn Boere van de Viking Karve, die vast vaart tussen Rotterdam en Antwerpen. Hij ligt op het moment van spreken op zijn beurt te wachten aan de zuidzijde van de sluis. ‘We zijn de vierde schutting. Het scheelt dat we 81 x 10 meter zijn. We passen er vaak nog wel bij.’

‘Wij zijn de derde schutting en hebben dus geluk’, vertelt een andere schipper aan de noordzijde, die liever anoniem blijft. ‘Vorige week hoorden we dat we zeker 12 schuttingen moesten wachten. Dat is 12 keer een uur en een kwartier wachten hè. Toen konden we gelukkig nog snel de Zandvlietsluis in en omvaren via Hansweert.’

Een derde schipper wijst ook op de megawachttijd van een week geleden en stelt dat de zes uur die hij nu moet wachten meevalt. ‘Maar vervelend blijft het.’

Hinderlijk maar voorspeld

Rijkswaterstaat bevestigt dat er sinds 5 augustus twee dagen zijn geweest met extreme vertraging. ‘Dat waren 15 en 22 augustus. Toen liepen de wachttijden op tot 10 uur. Maar gemiddeld zijn de wachttijden 2 tot 4 uur. We proberen met borden langs de vaarweg informatie te geven aan de schippers. Het is heel vervelend en hinderlijk voor ze, maar dat was voorspeld.’

De vaarwegbeheerder ziet vooral veel drukte aan het eind van de middag en begin van de avond.

De oorzaak van de vertraging ligt in een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Er worden momenteel geplande onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd aan de westkolk van de Kreekraksluizen. Die duren tot 27 september. Daardoor is maar één kolk beschikbaar. Dat op zich zou al voor oponthoud zorgen op de route Rotterdam-Antwerpen. Maar daar komt de drooglegging van het Julianakanaal in de Maasroute naar België nog bij. Dat zou eigenlijk pas op 1 oktober gebeuren, maar die werkzaamheden werden vervroegd om ze zo snel mogelijk te kunnen afronden. Het gevolg is, dat schepen op de Maasroute nu omvaren via de Zeeuwse Kreekraksluizen.

Wachtplaatsen

Dat zijn veel meer schepen dan die ene Kreekrakkolk aankan. En al die wachtende schepen moeten ergens kunnen liggen. Om voldoende wachtplaatsen te creëren heeft Rijkswaterstaat eerder de maximale ligtijd voor de sluis al teruggebracht van 72 naar 24 uur. Ruim een week geleden heeft Rijkswaterstaat dit verder ingeperkt. Schepen mogen er nu alleen nog wachten op een schutting. En wachten op een schutting telt niet mee als rusttijd, maar als vaartijd.

Dat betekent dat schippers die door hun vaartijd heen raken, praktisch geen kant uit kunnen. Voor schepen die van Antwerpen naar Rotterdam gaan biedt wellicht Vluchthaven Tholen soelaas. Daar mogen schepen momenteel niet de normale 72 uur, maar nog wel 24 uur rusttijd nemen. Schepen die van Rotterdam richting Antwerpen varen komen ernstiger in problemen. ‘Als je nog net binnen je vaartijd bent geschut, moet je door naar Antwerpen. Dat is twee uur’, legt een schipper uit. ‘Overschrijd ik dan de vaartijd? Ja, maar wat kan ik eraan doen?’

De regiocoördinator Zeeland voor Koninklijke Binnenvaart Nederland, Marjolein de Voogd, is al door meerdere schippers gebeld die in de knel zitten. ‘Het lange wachten is vervelend, maar dat heeft Rijkswaterstaat tijdig en goed gecommuniceerd. Daarover krijg ik dan ook weinig vragen van schippers. Over die vaar- en rusttijden wel, daar zit de moeilijkheid. Het vraagt om een betere reisvoorbereiding.’

Eigen verantwoordelijkheid

‘Het is de verantwoordelijkheid van de schipper om te voldoen aan de vaar- en rusttijdenwet’, laat Rijkswaterstaat weten in een reactie. ‘Rijkswaterstaat doet zijn best om een veilige doorstroming te bevorderen en wacht- en ligplaatsen zoveel mogelijk beschikbaar te houden. We streven er daarbij naar dat om de twee uur varen of om de 30 kilometer ligplaatsen beschikbaar zijn. Hoewel de capaciteit van de Kreekraksluizen momenteel beperkt is, voldoen we wel aan dat uitgangspunt. Verder hebben we nauwe afstemming met schippers en met brancheverenigingen om deze werkzaamheden goed te laten verlopen.’

Deel dit artikel

Reacties (9)

  • Helaas nog even een correctie, want de Oostkolk is gestremd en in onderhoud met vervangen hijskabels en verwisselen hefdeur. Op de foto vaart juist een schip uit de Westkolk onder de natte bovenhefdeur door richting de zuidelijke voorhaven aan de Antwerpse zijde op N.A.P.+1,80 meter, herkenbaar aan het spuikanaal naar Bath aan de westzijde van het Schelde-RijnKanaal. De oostelijke bovenhefdeur is opgedroogd. Op NOS Teletext pagina 721 staat de stremming wel juist vermeld, en hopelijk gaat men de geplande eindtijd halen, liefst natuurlijk wat eerder gereed. Iedereen sterkte in de planning en een goede (nacht-)rust gewenst tijdens het langere wachten.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Ja lastig die ongeplande samenloop van werkzaamheden, die mede verergerd is, door de tussendeuren weg te bezuinigen, anders had er met de onderhanden zijnde kolk (een hefdeur op 2 steunblokken zetten net als in de Westkolk van Weurt) toch nog voor de helft geschut kunnen worden, en later met de andere helft van die 320 meter lange kolk !
    Door de luchtfoto zie ik ook groeikansen. Immers de Volkerrak heeft 3 schutkolken en de Kreekrak maar twee helaas. Van de ruimte tussen die 2 kolken zou toch een prachtige duwvaartkolk van 320 x 50 x 5 meter gebouwd kunnen worden? Het water ligt er immers al. Barierres weghalen, deuren plaatsen en klaar is die 3e kolk.
    Het afwateringskanaal bij Bath ombouwen tot een vaarweg met schutsluis van 150 x 16 naar de WesterSchelde zou ook een handige optie erbij kunnen zijn, toch?
    Helaas heeft men de Berghsediepsluis (opzettelijk?) ook veel te krap ontworpen met slechts 34 x 6,55 als maximale maat. Daar past nog geen spits en geen Kempenaar in, heel dom. Kortom, zoals vaker blijkt weer dat er van visie bij RWS weinig sprake is, hopelijk komt dat inzicht ooit weer eens en echt goed terug?
    Mede om die reden vind ik als schippers input blijven geven heel belangrijk!

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Verandering in gedrag te zien.

    Geplaatst door: Hens van Buren op
  • Dat de binnenvaart geconfronteerd wordt met deze wachttijden was te verwachten. Maar wachten voor een sluis, mits je niet constant moet verhalen, is gewoon rusttijd. Zeker als je de sluis laat bellen als je aan se beurt bent. Er is er maar één die dat bepaalt en dat is de rechter. Zorg ervoor, dat je vaartijdenboek administratie op orde is. Zoals we inmiddels weten is dat één van de grootste problemen bij de binnenvaart. Als ik de klaagzang over de vaartijd zo leest, is er wel een versbdering

    Geplaatst door: Hens van Buren op
  • Waarom zou wachttijd niet gelden als rusttijd. Er zijn diverse schepen die met spudpalen ergens gaan liggen en niet hoeven te verhalen …als je bij een rijtje schepen opzij ligt welke dezelfde schutting hebben als jij en je hoeft dus niet te verhalen …. zie ik niet in wat er anders is aan wachten voor een sluis of ergens anders liggen om aan je rusttijd te voldoen.

    Geplaatst door: leoverburg op
  • @Alexia, op mijn toetsenbord zit o.a. ook een punt, een komma, een dubbele punt, een puntkomma, een uitroepteken en een vraagteken.
    Af en toe deze leestekens gebruiken zorgt er voor dat lezers snappen wat u bedoelt, doordat je dan ook ziet waar een zin eindigt en een nieuwe begint. Nu schrijft u ca. 72 woorden achter elkaar, waarvan sommigen per ongeluk twee aan elkaar vast.

    Ik heb ze voor u toegevoegd, als volgt:
    “Vorige week gehad: na onze uren door de sluis, en gevraagd aan de sluis dat om aan buiten kant dubbelekegel te mogen overnachten, maar mocht niet. Deze zeggen: dan naar de haven tholen, maar er mag geen dubbelblauw liggen. Ik moest door naar de volkrak. Als je er dan met de bevrachtet over praat zeggen doodleuk: dat is u probleem. Waar staan wij als particulier ondernemer? Het is hopeloos zo.”
    Dat leest toch beter?

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • De oplossing zit volgens mevrouw De Voogd van KBN in een betere reisvoorbereiding! Ok. Ik vertrek geladen met mijn schip 135 x 17 voor stroom vanuit Rotterdam. 5 uur later bevind ik mij reeds beneden de Volkerak. De wachttijd aan de bovenzijde van de Kreekrak bedraagt op dat moment 4 uur. Vanaf de Volkerak heb ik 2,5 uur nodig tot aan de Kreekrak. Vraag aan mevrouw De Voogd als reisvoorbereider: moet ik bij de Galathe voor anker gaan, omdat ik anders misschien nergens kan liggen, of kan ik doorvaren? Zij gaat rekenen. 5 + 2,5 + 4 = 11,5 uur. Plus een uurtje schutten = 12,5 uur. Van de Kreekrak naar de B2 is nog eens anderhalf uur. De reisvoorbereider adviseert door te gaan.
    Ter hoogte van de Slaakbrug hoor ik een koppelverband uit de haven van Bergen op Zoom richting de Kreekrak draaien. Wanneer ik me bij de Kreekrak meld, blijkt de wachttijd voor mij intussen 5,5 uur te zijn. Dit stond niet in de reisvoorbereiding van mevrouw. Mijn vaartijd zal nu gaan oplopen tot 15,5 uur…….maar volgens mevrouw De Voogd mag dit 1 x per week….Helaas mevrouw, dit geldt niet voor mensen in loondienst , zoals ik. Conform het Arbeidstijdenbesluit , waarover ik al meer dan eens heb geschreven, mag ik maximaal 14 uur werken! Volgens de Vaartijdenwet 1 x per week 16 uur varen…..!? Is er door KBN met deze kronkel ooit al iets gedaan? Heeft KBN al stappen gezet om de totaal achterhaalde vaartijdenwet, waarover ik ook al een pen heb leeg geschreven, aan de moderne tijd te laten aanpassen? Neemt KBN als branchevertegenwoordiger publiekelijk afstand van handhavers, die schippers verbaliseren die door overmacht de vaartijd overschrijden? Iets, wat ik in deze situatie moreel gezien, zeer verwerpelijk acht. Is het niet wel heel makkelijk, om vanaf de wal te roepen dat schippers een betere reisvoorbereiding moeten maken?

    Geplaatst door: ton quist op
  • Vorige week gehad na onze uren door de sluis en gevraagd aan de sluis dat om aan buiten kant dubbelekegel te mogen overnachten maar mocht niet deze zeggen dan naar de haven tholen maar er mag geen dubbelblauw liggen ik moest door naar de volkrak als je er dan met de bevrachtet over praat zeggen doodleuk dat is u probleem waar staan wij als particulier ondernemer het is hopeloos zo

    Geplaatst door: alexia op
  • Dus een lang verhaal kort, dat RWS er en rommel van maakt is de schipper zijn probleem.
    Wat ja het is aangekondigd.

    Geplaatst door: novitas op

Reageer