Nieuw vaarwater

Doortrekken Leidse Rijn naar Utrechtse singel blijkt lastige klus

Een plan om de Leidse Rijn in Utrecht door te trekken en bevaarbaar te maken voor rondvaartschepen en pleziervaart wordt belemmerd door een fietstunneltje. De gemeente wil graag een mooie watergang waarlangs woontorens kunnen verschijnen, maar aannemers durven het waterwerk in de smalle tunnel onder de sporen van Utrecht Centraal niet aan.

Het water in de Sijpesteijnkade moet verbreed worden. Foto Tessa Heerschop

Vanaf de Catharijnesingel rond het Centrum van Utrecht loopt nu een water deels ondergronds naar de Van Sijpesteijntunnel, waarna het water onder het Westplein schiet en vervolgens zijn weg langs de Leidsekade in de wijk Lombok vervolgt. Om het gehele stuk bevaarbaar te maken, moet het water bij het Smakkelaarsveld aan de Centrumkant en aan de andere kant van het spoor bij het Westplein weer uitgegraven worden. Het water in de tunnel moet verbreed worden. Een flinke klus waar tot nu toe geen aannemer zich aan wil wagen.

Smalle tunnel

Grootste probleem is dat het water in de tunnel redelijk smal is. Nu is het water nu 3,9 meter breed. Dat zou als boten elkaar willen passeren minstens 6 meter breed moeten worden. Aannemers zien bij werkzaamheden een risico in de grondwaterdruk. In een brief aan de gemeenteraad schreef het stadsbestuur eerder dit jaar dat deze druk schadelijke gevolgen hebben voor de tunnel en het bovenliggende spoor.

Het is tot nu toe niet gelukt een bedrijf te vinden voor de opdracht, ondanks dat negen aannemers aanvankelijk interesse hadden. Toch verwacht de gemeente dat het water doorgetrokken kan worden en een aantrekkelijk vaarwater wordt. Het is echter niet bekend wanneer dat dan gaat gebeuren en wie de klus aandurft.

Doortrekken Leidse Rijn naar Utrechtse singel blijkt lastige klus | Schuttevaer.nl
Nieuw vaarwater

Doortrekken Leidse Rijn naar Utrechtse singel blijkt lastige klus

Een plan om de Leidse Rijn in Utrecht door te trekken en bevaarbaar te maken voor rondvaartschepen en pleziervaart wordt belemmerd door een fietstunneltje. De gemeente wil graag een mooie watergang waarlangs woontorens kunnen verschijnen, maar aannemers durven het waterwerk in de smalle tunnel onder de sporen van Utrecht Centraal niet aan.

Het water in de Sijpesteijnkade moet verbreed worden. Foto Tessa Heerschop

Vanaf de Catharijnesingel rond het Centrum van Utrecht loopt nu een water deels ondergronds naar de Van Sijpesteijntunnel, waarna het water onder het Westplein schiet en vervolgens zijn weg langs de Leidsekade in de wijk Lombok vervolgt. Om het gehele stuk bevaarbaar te maken, moet het water bij het Smakkelaarsveld aan de Centrumkant en aan de andere kant van het spoor bij het Westplein weer uitgegraven worden. Het water in de tunnel moet verbreed worden. Een flinke klus waar tot nu toe geen aannemer zich aan wil wagen.

Smalle tunnel

Grootste probleem is dat het water in de tunnel redelijk smal is. Nu is het water nu 3,9 meter breed. Dat zou als boten elkaar willen passeren minstens 6 meter breed moeten worden. Aannemers zien bij werkzaamheden een risico in de grondwaterdruk. In een brief aan de gemeenteraad schreef het stadsbestuur eerder dit jaar dat deze druk schadelijke gevolgen hebben voor de tunnel en het bovenliggende spoor.

Het is tot nu toe niet gelukt een bedrijf te vinden voor de opdracht, ondanks dat negen aannemers aanvankelijk interesse hadden. Toch verwacht de gemeente dat het water doorgetrokken kan worden en een aantrekkelijk vaarwater wordt. Het is echter niet bekend wanneer dat dan gaat gebeuren en wie de klus aandurft.