Zaagkettingen

Bergers Koole Contractors zagen gezonken coaster Verity in stukken

Het wrak van de Verity is afgelopen weekend doorgezaagd met zaagkettingen. Hiervoor werd het wrak eerst vanaf de ponton K10031 van Koole Contractors bij de boeg opgetild om hijskettingen en een zaagketting onder het wrak door te halen.

De ponton K10031 van Koole Contractors in positie boven het wrak van de Verity. Achterop de ponton de accommodatie voor 120 personen. Foto WSV/brand MARINE CONSULTANTS GmbH

De ponton werd zodanig boven het wrak verankerd dat de boeg van de ponton precies boven de boeg van het wrak kwam te liggen. Om het voorschip op te hijsen werden twee kettingen met een breeklast van 600 ton elk onder de boeg gebracht. De uiteinden van de vier kettingen werden in chain pullers, kettingtrekkers, geleid die op de boeg van de ponton waren bevestigd. Vervolgens werd de boeg van het wrak ongeveer vier meter van de zeebodem getild. De vier chain pullers genereerden samen een hijskracht van 1000 ton.

Vervolgens werd een snijketting onder het schip doorgebracht die met behulp van chain pullers een zagende beweging maakte. Na negen uur was de 91 meter lange Verity in twee stukken gezaagd. In de loop van zondagmiddag 18 augustus was het zover.

De volgende stap is de twee helften van het wrak uit het water hijsen met de door Koole Contractors gecharterde bok Matador 3 van Bonn en Mees die een hijsvermogen van 1800 ton heeft. De bok kwam op 19 augustus vanuit Antwerpen aan in IJmuiden. Daar wordt beter weer afgewacht. De komende dagen wordt stormachtig weer verwacht voor de Duitse Bocht, waar de Verity sinds 24 oktober vorig jaar zonk na een aanvaring met de bulkcarrier Polesie.

Bergers Koole Contractors zagen gezonken coaster Verity in stukken | Schuttevaer.nl
Zaagkettingen

Bergers Koole Contractors zagen gezonken coaster Verity in stukken

Het wrak van de Verity is afgelopen weekend doorgezaagd met zaagkettingen. Hiervoor werd het wrak eerst vanaf de ponton K10031 van Koole Contractors bij de boeg opgetild om hijskettingen en een zaagketting onder het wrak door te halen.

De ponton K10031 van Koole Contractors in positie boven het wrak van de Verity. Achterop de ponton de accommodatie voor 120 personen. Foto WSV/brand MARINE CONSULTANTS GmbH

De ponton werd zodanig boven het wrak verankerd dat de boeg van de ponton precies boven de boeg van het wrak kwam te liggen. Om het voorschip op te hijsen werden twee kettingen met een breeklast van 600 ton elk onder de boeg gebracht. De uiteinden van de vier kettingen werden in chain pullers, kettingtrekkers, geleid die op de boeg van de ponton waren bevestigd. Vervolgens werd de boeg van het wrak ongeveer vier meter van de zeebodem getild. De vier chain pullers genereerden samen een hijskracht van 1000 ton.

Vervolgens werd een snijketting onder het schip doorgebracht die met behulp van chain pullers een zagende beweging maakte. Na negen uur was de 91 meter lange Verity in twee stukken gezaagd. In de loop van zondagmiddag 18 augustus was het zover.

De volgende stap is de twee helften van het wrak uit het water hijsen met de door Koole Contractors gecharterde bok Matador 3 van Bonn en Mees die een hijsvermogen van 1800 ton heeft. De bok kwam op 19 augustus vanuit Antwerpen aan in IJmuiden. Daar wordt beter weer afgewacht. De komende dagen wordt stormachtig weer verwacht voor de Duitse Bocht, waar de Verity sinds 24 oktober vorig jaar zonk na een aanvaring met de bulkcarrier Polesie.