Nieuw record

Vraag naar ‘groene schepen’ stuwt omzet Damen tot boven 3 miljard

Damen Shipyards heeft zijn omzet vorig jaar voor het eerst de drie miljard euro zien overstijgen. De orderportefeuille van het scheepsbouwconcern groeide daarnaast van 8,8 miljard naar 11,3 miljard euro, eveneens een nieuw record, mede dankzij de toenemende vraag naar ‘groene schepen’.

Damen Shipyards Amsterdam
Zowel de reparatie- als de nieuwbouwwerven zagen de vraag toenemen. Damen bouwde vorig jaar zo’n 100 nieuwe schepen en repareerde er 1200. Foto ANP/ Hollandse Hoogte / Berlinda van Dam

De winst vóór aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen (Ebitda) kwam vorig jaar uit op 157 miljoen euro (2022: 85 miljoen). Het nettoresultaat steeg van 15 naar 43 miljoen euro, zo heeft het familiebedrijf vrijdag 2 augustus ​​​​​​​bekendgemaakt.

Opnieuw steeg het aantal reparatieopdrachten licht: van 1123 naar zo’n 1200. Het aantal opgeleverde nieuwbouwschepen was vorig jaar, met een honderdtal, ongeveer gelijk aan dat van het jaar ervoor. Dat liep uiteen van 12 CombiFreighter 3850 coasters, een tweede lokaal gebouwd patrouillevaartuig voor de Zuid-Afrikaanse marine en het eerste 75 meter lange Yacht Support-schip, tot aan een groot droogdok voor Djibouti, drie cutterzuigers voor Mexico en zeven LNG-aandreven binnenvaarttankers (via dochtermaatschappij Concordia Damen).

Ook het 58 meter lange ‘expedition yacht’ Pink Shadow en vele werkschepen en sleepboten vonden vorig jaar hun weg naar hun nieuwe eigenaar, waaronder bijvoorbeeld ASD tugs voor Multraship uit Terneuzen en Muller Dordrecht.

Refits

Op het vlak van refits was Damen eveneens behoorlijk actief. Zo werd de complexe mid-life upgrade van Zr. Ms. Johan de Witt voor de Koninklijke Marine succesvol afgerond. Bij Damen Maaskant in Stellendam werd de trawler Scintilla Maris omgebouwd tot ‘exploration yacht’ en was er een ‘green retrofit’ van mesheftenvisser YE-118 Noordland, waarbij een van de twee dieselmotoren werd vervangen door een elektromotor.

In de orderportefeuille bevinden zich steeds meer ‘groene’ schepen. Zo bestelde Port of Antwerp-Bruges in 2023 een volledig elektrische havensleepboot (RSD-E). Daarmee wordt Antwerp-Bruges de eerste Europese haven met een volledig elektrische sleepboot met een paaltrek van 70 ton in haar vloot. Vergroening is één van de redenen waardoor het orderboek afgelopen jaar met meer dan 25% groeide.

Fregatten

Een belangrijke bijdrage aan de groei was de opdracht van de Belgische en Nederlandse marines voor de bouw van vier ASW-fregatten’, zegt topman Arnout Damen. ‘Daarnaast zijn we erg trots op de opdracht voor een multi-purpose vessel (‘drone carrier’) voor de Portugese marine. Het betekent dat we op dit moment voor zes NAVO-marines schepen aan het bouwen zijn, dan wel recent hebben opgeleverd.

‘Ook offshore wind stip ik graag aan. Dit is een sterke groeimarkt in Europa, de Verenigde Staten en Zuidoost-Azië. Op dit specifieke gebied hebben wij aardig wat contracten binnengehaald voor crew transfer vessels (CTV’s) en commissioning service operation vessels CSOV’s, maar daarnaast zien we dat dit segment leidt tot een sterke vraag naar andere werkschepen, zoals onze multicats en shoalbusters. De verwachting is dat deze markt ook aanzienlijk werk zal blijven genereren voor onze reparatiewerven als gevolg van conversies, upgrades en mobilisatieprojecten.’

Koplopers

‘Daarnaast wil ik nog wijzen op het segment dat wij “Harbour and Terminal” noemen’, zegt de CEO. ‘Wij zijn al geruime tijd wereldmarktleider op het gebied van sleepboten. Dit is een relatief stabiele markt die tot één van de koplopers op het gebied van duurzaamheid aan het uitgroeien is. Er vindt een geleidelijke verschuiving plaats naar sleepboten met geen of vrijwel geen schadelijke emissies. Daarvoor zijn we goed gepositioneerd met de introductie en voorraadbouw van elektrische sleepboten en de ontwikkeling van onze eerste methanolsleepboot. Ik zie dan ook volop mogelijkheden om onze leidende positie verder uit te bouwen.’

Optimistisch

Een herfinanciering voor de komende drie jaar zorgde ervoor dat de publicatie van de cijfers over 2023 op zich liet wachten. ‘Een aantal vooraanstaande nationale en internationale financiële instituties is aan boord gestapt om met ons mee te investeren’, stelt Damen. Hij is optimistisch over de toekomst. ‘In veel markten waarin wij actief zijn, is de vraag sterk en neemt de interesse in duurzame schepen toe. De seinen voor de toekomst staan op groen.’

Damen viste onlangs naast het net bij een grote Nederlandse miljardenorder voor de bouw van vier nieuwe onderzeeboten. De opdracht ging naar de Franse concurrent Naval.