Containerbrand

Eigenaar brandende Maersk Frankfurt roept averij-grosse uit

De brand die 10 dagen heeft gewoed in het ruim van het containerschip Maersk Frankfurt op de Arabische Zee voor de kust van India lijkt onder controle, maar is nog steeds niet helemaal uit. Scheepseigenaar Tokei Kaiun heeft averij-grosse uitgeroepen om zo de kosten van de reddingsoperatie te verdelen onder alle betrokken partijen.

Op X heeft de Kustwacht uit India beelden gedeeld van het blussen van de brand aan boord van de Maersk Frankfurt. Foto X / Indian Coast Guard

Vijf brandbestrijdingsschepen, twee helikopters en een Dornier watervliegtuig werden ingezet om de brand te blussen. Zo’n 200 kilo droog chemisch poeder werd de voorbije dagen op de smeulende containers gedropt. Intussen zijn ook de sleepboten Albatros 5, Maha Wewa en ETV Water Lily ter plaatse. Maandag 29 juli werd ook nog de sleepboot Creative-I en AHTS Valiant zal 30 juli arriveren.

Maiden trip

Het uitroepen van averij-grosse betekent dat verladers met lading aan boord van de Maersk Frankfurt naar rato moeten bijdragen aan de schadeafhandeling. De containers worden niet vrijgegeven voordat de ladingbelanghebbenden de vereiste zekerheden hebben geregeld.

Charteraar Maersk kan nog niets zeggen over de staat van de lading aan boord en zegt hierover voortdurend in contact te staan met de scheepseigenaar. Het is vooralsnog onduidelijk wanneer het schip een haven kan worden binnengebracht en waar dat zal zijn.

Naar verluidt waren er ongeveer 1100 containers aan boord toen de brand uitbrak tijdens de maiden trip van de Maersk Frankfurt, maar Maersk heeft dit niet bevestigd. Het incident deed zich voor op zo’n 102 mijl ten zuidwesten van Goa. Het schip was onderweg van Mundra naar Colombo.

Dit artikel verscheen eerder bij ons zusterblad Flows.be.

Eigenaar brandende Maersk Frankfurt roept averij-grosse uit | Schuttevaer.nl
Containerbrand

Eigenaar brandende Maersk Frankfurt roept averij-grosse uit

De brand die 10 dagen heeft gewoed in het ruim van het containerschip Maersk Frankfurt op de Arabische Zee voor de kust van India lijkt onder controle, maar is nog steeds niet helemaal uit. Scheepseigenaar Tokei Kaiun heeft averij-grosse uitgeroepen om zo de kosten van de reddingsoperatie te verdelen onder alle betrokken partijen.

Op X heeft de Kustwacht uit India beelden gedeeld van het blussen van de brand aan boord van de Maersk Frankfurt. Foto X / Indian Coast Guard

Vijf brandbestrijdingsschepen, twee helikopters en een Dornier watervliegtuig werden ingezet om de brand te blussen. Zo’n 200 kilo droog chemisch poeder werd de voorbije dagen op de smeulende containers gedropt. Intussen zijn ook de sleepboten Albatros 5, Maha Wewa en ETV Water Lily ter plaatse. Maandag 29 juli werd ook nog de sleepboot Creative-I en AHTS Valiant zal 30 juli arriveren.

Maiden trip

Het uitroepen van averij-grosse betekent dat verladers met lading aan boord van de Maersk Frankfurt naar rato moeten bijdragen aan de schadeafhandeling. De containers worden niet vrijgegeven voordat de ladingbelanghebbenden de vereiste zekerheden hebben geregeld.

Charteraar Maersk kan nog niets zeggen over de staat van de lading aan boord en zegt hierover voortdurend in contact te staan met de scheepseigenaar. Het is vooralsnog onduidelijk wanneer het schip een haven kan worden binnengebracht en waar dat zal zijn.

Naar verluidt waren er ongeveer 1100 containers aan boord toen de brand uitbrak tijdens de maiden trip van de Maersk Frankfurt, maar Maersk heeft dit niet bevestigd. Het incident deed zich voor op zo’n 102 mijl ten zuidwesten van Goa. Het schip was onderweg van Mundra naar Colombo.

Dit artikel verscheen eerder bij ons zusterblad Flows.be.