Hoogtepunten

Deze week in de nieuwe Schuttevaer: binnenvaart bovenaan ranglijst stikstofmaatregelen en waterskiën is ‘uit’

Maatregelen in de binnenvaart leveren de meeste stikstofreductie op. Dat stelt onderzoeksbureau CE Delft na onderzoek in opdracht van Infrastructuur en Waterstaat. Een verplicht emissielabel staat bovenaan de lijst van maatregelen, maar is ook moeilijk uitvoerbaar. Over de stappen die het ministerie daarvoor zet aandacht in de nieuwe Schuttevaer. Ook komen alle trends in de pleziervaart voorbij en gaat het over de visie van KVNR over het Klimaatfonds.

Voorpagina Schuttevaer

Onderzoeksbureau CE Delft ziet kansen voor stikstofreductie in de binnenvaart. Dat blijkt uit een door hen uitgevoerd onderzoek in opdracht van Infrastructuur en Waterstaat. Een verplicht emissielabel in de binnenvaart zou van alle onderzochte opties het effectiefst zijn. Ook een snelheidsbeperking voor schepen levert veel op volgens de onderzoekers. Maar beide maatregelen zijn moeilijk uitvoerbaar. Het ministerie kijkt momenteel wel naar een Europees emissielabel.

Lees de nieuwste Schuttevaer hier.

De zomer is nu dan toch echt begonnen en zodra de temperaturen tot tropische hoogten stijgen, wil een groot deel van Nederland het water op. Waar maak je een typische pleziervaarder gelukkig mee? Welke boot is in, welke uit? Schuttevaer sprak er over met Prins Watersport in Nijkerk, het grootste watersportbedrijf in Nederland.

Tekst gaat verder onder de foto

Robert Scheven van Prins Watersport ziet dat een boot vaak een varend terras is. Foto Prins Watersport

Het Amsterdamse sleepbedrijf Trionaut is een samenwerkingsverband van twee eenmanszaken en gespecialiseerd in waterbouw en arkentransport. Eigenaar Martijn Zonneveld vertelt in de nieuwe Schuttevaer over de lange weg van de Zeevaartschool naar de binnensleepvaart, over samenwerken, klanten en collegialiteit, over de regeltjes in Amsterdam en de regels van ES-TRIN, over vrijheid en afwisseling.

Tekst gaat verder onder de foto

duwsleepboot Trionaut
Martijn Zonneveld op de Trinie met een woonschip op de Lijnbaansgracht in Amsterdam.

Er komt eind 2025 111,3 miljoen euro beschikbaar voor duurzame aandrijftechnieken in de Nederlandse zeevaart, dat is al even bekend. Maar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft nog niet bepaald of dit geld voor zeeschepen onder de Nederlandse vlag is, of voor zeeschepen in Nederlands beheer. De voorkeur van de Koninklijke Vereniging Nederlandse Reders (KVNR) gaat uit naar dat laatste. ‘We gaan daar zeker over praten met het ministerie’, aldus Louis Stolper.

Lees de nieuwste Schuttevaer hier.

Deze week in de nieuwe Schuttevaer: binnenvaart bovenaan ranglijst stikstofmaatregelen en waterskiën is ‘uit’ | Schuttevaer.nl
Hoogtepunten

Deze week in de nieuwe Schuttevaer: binnenvaart bovenaan ranglijst stikstofmaatregelen en waterskiën is ‘uit’

Maatregelen in de binnenvaart leveren de meeste stikstofreductie op. Dat stelt onderzoeksbureau CE Delft na onderzoek in opdracht van Infrastructuur en Waterstaat. Een verplicht emissielabel staat bovenaan de lijst van maatregelen, maar is ook moeilijk uitvoerbaar. Over de stappen die het ministerie daarvoor zet aandacht in de nieuwe Schuttevaer. Ook komen alle trends in de pleziervaart voorbij en gaat het over de visie van KVNR over het Klimaatfonds.

Voorpagina Schuttevaer

Onderzoeksbureau CE Delft ziet kansen voor stikstofreductie in de binnenvaart. Dat blijkt uit een door hen uitgevoerd onderzoek in opdracht van Infrastructuur en Waterstaat. Een verplicht emissielabel in de binnenvaart zou van alle onderzochte opties het effectiefst zijn. Ook een snelheidsbeperking voor schepen levert veel op volgens de onderzoekers. Maar beide maatregelen zijn moeilijk uitvoerbaar. Het ministerie kijkt momenteel wel naar een Europees emissielabel.

Lees de nieuwste Schuttevaer hier.

De zomer is nu dan toch echt begonnen en zodra de temperaturen tot tropische hoogten stijgen, wil een groot deel van Nederland het water op. Waar maak je een typische pleziervaarder gelukkig mee? Welke boot is in, welke uit? Schuttevaer sprak er over met Prins Watersport in Nijkerk, het grootste watersportbedrijf in Nederland.

Tekst gaat verder onder de foto

Robert Scheven van Prins Watersport ziet dat een boot vaak een varend terras is. Foto Prins Watersport

Het Amsterdamse sleepbedrijf Trionaut is een samenwerkingsverband van twee eenmanszaken en gespecialiseerd in waterbouw en arkentransport. Eigenaar Martijn Zonneveld vertelt in de nieuwe Schuttevaer over de lange weg van de Zeevaartschool naar de binnensleepvaart, over samenwerken, klanten en collegialiteit, over de regeltjes in Amsterdam en de regels van ES-TRIN, over vrijheid en afwisseling.

Tekst gaat verder onder de foto

duwsleepboot Trionaut
Martijn Zonneveld op de Trinie met een woonschip op de Lijnbaansgracht in Amsterdam.

Er komt eind 2025 111,3 miljoen euro beschikbaar voor duurzame aandrijftechnieken in de Nederlandse zeevaart, dat is al even bekend. Maar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft nog niet bepaald of dit geld voor zeeschepen onder de Nederlandse vlag is, of voor zeeschepen in Nederlands beheer. De voorkeur van de Koninklijke Vereniging Nederlandse Reders (KVNR) gaat uit naar dat laatste. ‘We gaan daar zeker over praten met het ministerie’, aldus Louis Stolper.

Lees de nieuwste Schuttevaer hier.